کد خبر: ۶۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 05
پزشکی قانونی اعلام کرد:
شفاآنلاین:جامعه>حوادث>سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: طی دو ماهه اول امسال، 90 تن در کشور بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.
به گزارش شفا آنلاین : این میزان کشته شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات برق گرفتگی 84 تن بود 7.1 درصد افزایش نشان می دهد.
براساس این گزارش، از کل آمار تلفات برق گرفتگی طی دو ماهه نخست امسال، 81 تن، مرد و 9 تن هم زن بودند. همچنین در این مدت استان های تهران با 14، فارس با 11 و خوزستان با 9 فوتی بیشترین آمار تلفات برق گرفتگی را به خود اختصاص داده اند.
این گزارش افزود: آمار تلفات برق گرفتگی در سال گذشته 690 تن بود که در مقایسه با سال قبل از آن، هشت درصد کاهش یافته است. از کل متوفیات برق گرفتگی هم در سال گذشته 638 مرد و 52 زن گزارش شده است.

**فوت بیش از 6 هزار و 800 تن بر اثر برق گرفتگی طی 10 سال
برپایه گزارش پزشکی قانونی، طی 10 سال گذشته (1384 تا 1393) 6 هزار و 876 تن به علت برق گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند که سال های 1389 و 1392 با 750 فوتی دارای بیشترین و سال 1384 با 589 فوتی دارای کمترین میزان مرگ های ناشی از برق گرفتگی بوده اند.

**راه های پیشگیری از برق گرفتگی
بررسی های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که اغلب این حوادث به دلیل آشنایی نداشتن با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و اصل کلی برق گرفتگی، یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین رخ می دهد.
فیوزها، چه اتوماتیک چه غیر اتوماتیک از برق گرفتگی جلوگیری نمی کند و جریان برق بسیار اندکی در حد 100 میلی آمپر در صورت عبور از بدن ما با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان می شود؛ این در حالی است که فیوزها با جریان ده ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی افتند.
براساس این گزارش، فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می کنند و نمی توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق گرفتگی نقش موثری دارد، وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم است و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می کند.
برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل تر از محیط های خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است و لذا خشک نگاه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک خواهد کرد.
به یاد داشته باشید در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش های با عایق خشک استفاده کنید و مراقب باشید هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس نداشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: