کد خبر: ۶۷۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۴ - 2015June 25
شفاآنلاین:سلامت>درمان>محققان در سیرالئون متوجه شدند که استفاده از داروهای ژنریک بیماری قلب می تواند به بیماران مبتلا به ابولا کمک کند تا بطور موثرتری با ویروس ابولا مبارزه کنند.
به گزارش شفاآنلاین : محققان در سیرالئون در یک مطالعه متوجه بهبود قابل توجهی از بیماران مبتلا به ابولا شدند که به آنها داروهای ارزان قیمت ژنریک استاتین ها و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین داده شده بود.

درحالیکه این درمان به خود ویروس حمله نمی کند اما امید می رود که سیستم ایمنی بدن را به اندازه ای تقویت می کند که با کمک داروهای ضد ویروس و یا حتی بدون کمک این داروها، ابولا را از بین می برد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می گوید، داروی ژنریک از لحاظ دز تجویزی، ایمنی، قدرت، کیفیت، شیوه تاثیر، شیوه جذب و شیوه مصرف، مشابه داروی با نام تجارتی است. این سازمان سازندگان را ملزم می کند که داروهای ژنریک شان را با همان کیفیت، قدرت، خلوص و پایداری داروی با نام تجارتی بسازند.

داروهای ژنریک تا 90 درصد از داروهای مشابه با نام تجارتی ارزان تر هستند.داروهای جدیدی که ساخته می شوند، دارای 'حق انحصاری' (patent) هستند؛ در اغلب موارد حقوق انحصاری این داروهای جدید برای 20 سال حفظ می شود. در طی این مدت هیچکس دیگری نمی تواند داروی دارای حق انحصاری را بسازد یا بفروشد.

هنگامی که دوره حق انحصاری دارویی به اتمام می رسد، سایر شرکت ها می توانند پس از تصویب FDA شروع به ساختن شکل ژنریک این دارو کنند. سازندگان داروهای ژنریک می توانند این داروها را با قیمت کمتری بفروشند، زیرا متحمل هزینه های بالای پژوهش و ساخت دارو در ابتدا را نشده اند.

دیوید فدسون استاد بازنشسته پزشکی در دانشگاه ویرجینیا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: این رویکرد به درمان ابولا دو مزیت دارد.

اول اینکه از داروهای ارزان قیمت ژنریک استفاده می شود که به اندازه زیادی در هر کشوری با سیستم ابتدایی مراقبت های بهداشتی یافت می شود و بیشتر پزشکانی که بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی را درمان می کنند با این داروها آشنا هستند.

دوم اینکه از آنجاییکه در این راهکار واکنش میزبان به عفونت هدف قرار می گیرد، این داروها برای درمان بیماران مبتلا به هر نوع بیماری حاد عفونی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

محققان انتظار داشتند این دو دارو ، آتورواستاتین atorvastatin که بیشتر به لیپیتور (Lipitor) معروف است و irbesartan که به عنوان Avapro فروخته می شود با ایجاد ثبات در یکپارچگی سلول های اندوتلیال دیواره رگ های خونی به بدن کمک کند تا به عفونت واکنش نشان دهد.

اختلال در عملکرد سلول های اندوتلیال، ویژگی اصلی ابولا است که به از دست دادن شدید مایعات و مواد معدنی بدن منجر می شود.

در این مطالعه محققان ترکیب این دو دارو را به 100 بیمار مبتلا به ابولا در چند بیمارستان در سیرالئون دادند. تقریبا در تمامی این بیماران بهبود بالینی مشاهده شد.

اما دو بیمار زمانی که این مطالعه نوشته شد جان خود را از دست دادند؛ یکی از این دو بیمار قبل از بستری در بیمارستان به شدت بیمار بود و دیگری مدت سه روز به این داروها واکنش خوب نشان داد اما زمانی که این درمان آزمایشی برای ارائه یک داروی ضد ویروسی متوقف شد، بیماری وی عود کرد و جانش را از دست داد.

این مطالعه در نشریه mBio منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: