کد خبر: ۶۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 19
درگفتگوی اختصاصی شفاآنلاین با پروفسوربرومند مطرح شد:
شفاآنلاین- پدرعلم نفرولوژی ایران گفت: اکنون که تعرفه های پیوندکلیه را برای نفرولوژیست ها قطع کرده اند،بی تردید تعداد پیوندهای کلیه کاهش خواهدیافت .
پروفسور بهروزبرومند درگفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین اظهارکرد: کاهش شمار پیوند تنها  نگرانی موجود نمی باشد بلکه موفقیت پیوندکلیه که یک کارتیمی میباشد و نیاز به همکاری جراح پیوند و متخصص داخلی کلیه (نفرولوژیست ) دارد ،نیز مطرح می باشد.ازاینرو باید سهم همگی درنظرگرفته شود وپاداش درخور و درست به همگی داده شود.

 رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد :سیاست
قطع تعرفه برای نفرولوژیست کاهش شمارپیوندکلیه را در پی داشته وموفقیت پیوندراکم می نماید. پیامد این سیاست نیز زیادتر شدن نیاز به درمان با دیالیز نگهدارنده میباشد . حال آنکه با زیادشدن شمار بیماران برای دیالیزنگهدارنده دراز مدت ، خرج درمان جایگزینی کلیه نیزافزایش خواهد یافت و اگر چشم انداز این برنامه ،کم نمودن هزینه درمان بوده باشد نتیجه این سیاست ، برعکس زیادتر شدن هزینه درمان جایگزینی کلیه خواهد بود.

فوق تخصص کلیه افزود :در واقع نارضایتی ازتعرفه های درمانی به پزشکان بیمارستانهای دولتی ودانشگاهها برمیگردد. اماآنچه به نظرمیآید این است که تعرفه پیوند راکه تنها در بیمارستانهای دولتی انجام میشود قطع نموده و به بهم ریخته اند.

وی ادامه داد: این درحالی است که پیوندکلیه ،به ویژه پیوند ازدهنده مرگ مغزی تاکنون نیزتعرفه مناسبی نداشت و حتی به جراحان پیوند نسبت  به دیگر جراحی های ساده تر که زمان کمتری میبرد به اندازه کافی دستمزد داده نمی شود .

به گفته رئیس اسبق انجمن نفرولوژی کشور ،انجام یک عمل جراحی فتق پانزده دقیقه طول میکشد اما برای نمونه پیوندکلیه ازجسد ازظهرتا نزدیک نیمه شب زمان میبرد ،از اینرو به نظر من برای پیوندکلیه به جراح پیوند و نفرولوژیست هرچه هم بدهندکم است

‫پیوندکلیه‬‎ ile ilgili görsel sonucu.

متخصص کلیه و مجاری ادرار اظهارکرد:پرسش اصلی این است که آیا ماباید درسیاست درمانی دنبال صرفه جویی باشیم یا دست آورد بهینه؟ با آنچه گفته شد اگر برنامه صرفه جویی هم داشته باشیم نتیجه این میشودکه با قطع تعرفه پیوند برای نفرولوژیست ها تعداد پیوندکم خواهد شد و در آنصورت باید بخش های دیالیز را گسترش دهند،و خرج دیالیز به شدت بالامیرود.این درحالی است که طرز تفکر دراین باره نباید مانند 60 سال پیش و برپایه کم نمودن خرج باشد .چراکه طرزتفکرامروزی به دنبال بهتر نمودن نتیجه درمان است نه فقط صرفه جویی صرف !

 دکتربرومند تصریح کرد :من به شخصه ازسیاست نادرست درباره پرداخت پیوند ،هیچ گونه زیانی نمیبرم زیرا در بیمارستان دانشگاهی کار نمیکنم که نگران درآمد خود باشم، اما برای بیماران نیازمند و مردم و میهن خودنگرانم .  وی گفت :برخورد نادرست دیگر با درمان جایگزینی کلیه آن است که دربیمارستان های دانشگاهی  این برداشت وجود دارد که درمان بیماران با همودیالیز نگهدارنده، بیشتر زیر نظر پرستاران میباشد و باید از درآمد پزشکان نفرولوژیست کاسته شود ، و پرستار را در مقابل پزشک قرار میدهند و سلامت بیمار را نیز به مخاطره خواهند انداخت .

پروفسور برومند هشدار داد: اگردربخشی که درمان با دیالیزانجام میشود پزشک حضورنداشته باشدمیزان مرگ ومیر تا 10 برابر زیادتر خواهد شد. این درحالی است که گفته شده درمان بادیالیز را پرستار انجام میدهد نه پزشک ودستمزد پزشک رابایدکم کنند.اما من باور دارم که نقش پرستاران در درمان جایگزینی کلیه بسیارچشمگیر و مهم است و از اینرو پرداخت  دستمزد پرستاران نیز باید به اندازه و شایسته باشد، ولی نه به بهای کاهش دستمزد پزشک.


دکتربرومند خاطرنشان کرد :باید کارفرما به اندازه و درست به پرستاران ارجمند دستمزد پرداخت نماید، ولی اگر بگویند دیالیز را پرستار انجام میدهد نه پزشک ! و دستمزد پزشک راکم کنند در واقع ازجیب پزشکان بخشیده اند و پزشک و پرستار را که همکاری آنان برای تندرستی بیماران بایسته میباشدرا در برابر هم گذاشته وحاصل کار ناگزیر کم شدن اثر درمان جایگزینی کلیه میشود.


وی افزود :از سوی دیگر با کم شدن نقش پزشکان فاجعه رخ خواهد داد و ماشین دیالیز بجای درمان و باز گردانیدن بیمار به زندگی تنها برای مدتی اوره را پائین خواهد آورد.

به گفته دکتربرومند ،روند درمانی در پزشکی صرفه جویی برنمیدارد و باید در پی بهتر نمودن کیفیت درمان بود ؛ برهمین اساس دکتر محسن نفر به عنوان دبیرانجمن نفرولوژی ایران طی یک نامه کتبی اعتراض شدید انجمن علمی نفرولوژی را به وزارت بهداشت اعلام کرده است. مبنی بر این که بعد از قطع تعرفه پیوند و این بارهم کاهش تعرفه پرداختی دیالیز به نظر میرسدکه مشکل مملکت فقط مربوط به نفرولوژیستهاست!!!!....

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی ایران به شفاآنلاین گفت: همچنین دکترمحمدرضاگنجی- رئیس انجمن نفرولوژی ایران- نیزاعلام کرده ادعا بر این است که چون دیالیزتوسط پرستار و زیر نظر رزیدنت یا فلو انجام میشود 50 درصد وسپس بازهم رقمهای دیگر ضریب حدود 5 تا 7 هزارتومان به پزشک داده میشود بنابراین به نظر میرسدکه بایدشغل آبرومند دیگری پیدا کنیم !


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
محسن دهقانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
1
من ار ۲۵ سال پیش در گیر دیالیز و پیوند هستم که الان ۷ ماه است که پیوند دوم را انجام داده ام و در این دوره درمان با تشکر از زحمات پرستاران گرامی ولی پزشکان عزبز بودند که ۲۳ سال من در پیوند بودم و مثل تمامی افراد جامعه زندگی کردم . دستشان را با ارادت کامل میبوسم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
باتایید سخنان جناب پروفسور برومند باید بگویم اینگونه قرار دادن پرستاران وپزشکان درمقابل هم فقط وفقط به ضرر بیماران است.
چرا مسولین یک مشکل را با بوجود آوردن چند مشکل دیگر حل می کنند.واین گونه آخرین توان وانرژی نطام سلامت را هم گرفته،وهمه دستاوردهای پزشکان دلسوز را به خطر می اندازند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
1
با سلام خدمت استاد عزیز
واقعا جای تاسف است که دروزارت خانه جهت صنفی و گروهی از پزشکان تصمیم گیری می کنند ،بدون اینکه از صاحب نظران آن نظرخواهی نمایند وکارکارشناسی انجام دهند. کار پیوند کلیه یک کار تیمی است که بدون حضور فعال نفرولوژیست قطعا نتجه مطلوب وایده آل نخواهد داشت ،چگونه انتظار دارد این گروه از پزشکان زحمت کش بدون دریافت حق الزمه مناسب خدمات ایده آل ارایه دهند؟
بدیهی است ضرر نهایی اینگونه تصمیم گیری ها منجر به دلسردی پزشکان به ویژه نیروهای جوان و در نهایت ضرر بیماران خواهد شد
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
با سلام و تشکر از جناب اقای دکتر برومند عزیز
مسئله فقط نداشتن تعرفه نیست بلکه تعرفه های تخصیص یافته با نسبت بسیار ناچیز عادلانه بین تیم پزشکی و بیمارستان تقسیم میشود( نسبت ۷۰ درصد بیمارستان) تازه باقی مانده آن نیز به شکل ناعادلانه بین جراح کمک جراح بیهوشی نفرولوژیست پرسنل اتاق عمل پرستار تقسیم میشود از همه اینها گذشته تاخیر در پرداخت که گاهی تا یک سال هم میرسد را باید اضافه کرد تنها انگیزه ای که تا کنون باعث ادامه کار شده عشق و علاقه به این کار و در نظر گرفتن بیماران نیازمند است
طیبه سلیمانیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
ما نفرولوژیست ها کاملا با پروفسور برومند و نوبخت و اظهاراتشان موافقیم و لازم است تعرفه مناسب برای پیوند و دیالیز جهت نفرولوژیست ها در نظر گرفته است که به نفع بیمار هم خواهد بود.
منیر حاکمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
با سلام و سپاس از اساتید بزرگوار
امیدوارم جهت تصمیم گیری از نظرات و پیشنهادات پیشکسوتان رشته های مربوطه استفاده گردد تا برنامه ریزی صحیح در جهت حفظ منافع بیماران دردمند و پزشکان محترم صورت گیرد.
فیروزه معین زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
بر اساس تعرفه های فعلی که وزارتخانه برای حق پزشک درصد گذاشته و دانشگاهها هم با قساوت تمام ،کمترین درصد ممکن را به نفرولوژیست ها داده اند ، میزان درآمد پزشک از دیالیز بسیار کمتر از قبل شده است. با اجرای طرح نظام نوین سلامت که ممنوعیت فعالیت در بخش خصوصی برای پزشکان در نظر گرفته شده و قسمت اعظم وقت پزشکان تمام وقت در دیالیز و با بیماران سپری می شود دادن درصد به جزء حرفه ای پزشک بدون کارشناسی و به دور از انصاف صورت گرفته است. پزشکان همگی به خاطر سوگند پزشکی خود در قبال بیمارانشان مسئول هستند لیکن کم کردن نامتناسب تعرفه ها موجبات دلسردی پزشکان خواهد شد که قطعا متضرر اصلی بیماران نیازمند خواهند بود.
مسعود خسروی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
0
0
امیدواریم ک بحث تعرفه ها همگام با تورم بنحوی حل شود ک بیماران محترم و پزشکان گرامی هردو آسوده خاطر باشند
سميرا طبيبان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
0
0
با سلام و سپاس از اساتيد بزرگوارم جناب دكتر برومند و دكتر نوبخت
اميدوارم با پيروى از رهنمودهاى اين دو عزيز قوانيني مورد تصويب قرار گيرد كه حقوق بيماران و نفرولوژيستها به بهترين وجه تامين گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: