شفاآنلاین :بیمه وبانک >رئیسکل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار کارکنان معاونت نظارت، ضمن قدردانی از زحمات آنها در پیگیری پرونده بیمه توسعه، این اتفاق را یک تجربه تلخ اما هشداری بزرگ برای صنعت بیمه دانست.
به گزارش
شفاآنلاین، محمدابراهیم
امین در این نشست از توانگری مالی، توانمندی مدیریتی و شفافیت بهعنوان سه
ابزار مهم برای پیشرفت و توسعه صنعت بیمه نام برد و گفت: اگر ما این سه
محور را در صنعت بیمه نظاممند کنیم و برای آن بستر مقرراتی و چارچوبهای
نظارتی مهیا کنیم، میتوان امیدوار بود که صنعت بیمه، صنعتی قابل اعتماد،
پاسخگو، مسوول و در خدمت رشد، رفاه و توسعه اقتصادی کشور باشد.وی خاطرنشان
کرد: اگر شرکتهای بیمه در این سه شاخص نقص داشته باشند، طبیعتا پیشرفت و
توسعه بیمه در کشور هم با مشکل مواجه میشود.
حال برای آنکه بیمه مرکزی از
توانگری مالی شرکتهای بیمه مطمئن شود باید مطابق قوانین نظارتی مالی فعلی
در دنیا، مراقب توانایی ایفای تعهدات شرکتهای بیمه در هر لحظه باشد و این
مهم از طریق بررسی میزان حق بیمههای دریافتی و هزینههای بیمهگری
شرکتهای بیمه امکانپذیر است و اگر شرکتی این نسبتها را رعایت نکند در
بلندمدت دچار بحران میشود.امین با اشاره به رقابت نمایندگان در جذب پرتفوی
با یکدیگر، گفت: فروش بیمهنامه با توجه به تعداد شرکتهای بیمه موجود،
کار دشواری است.
در شرایط فعلی نمایندهای موفق است که یک شرکت بیمه معتبر
را تبلیغ کند تا بتواند مشتری جذب کند و اگر شرکت معتبری نداشته باشد به
ارزان فروشی روی میآورد و تنها با قیمت پایین و تقسیط میتواند مشتری جذب
کند.وی با اشاره به اعتقاد بیمه مرکزی به شفافسازی گفت: با شفافسازی
شرکتهای بیمه، مردم راحتتر میتوانند تصمیم بگیرند؛ بنابراین بیمه مرکزی
تمام اطلاعات و آمار شرکتهای بیمه را با رعایت صداقت و عدالت و با سند و
مدرک روی پرتال قرار میدهد؛ چراکه اگر بیمه مرکزی نتواند شرکت بیمه را
مجاب به افزایش سرمایه، سطح توانگری مالی یا محدود کردن ریسک کند، افکار
عمومی به راحتی میتواند این کار را انجام دهد، چون این اطلاعات برای
نمایندگان کاربرد دارد تا به استناد آن بتوانند در بازاریابی موفق
شوند.رئیسکل بیمه مرکزی با تاکید بر این موضوع که «نمیخواهیم بیمه توسعه
دیگری بهوجود آید» گفت: برای رسیدن به این هدف کار سخت و پیچیدهای نیاز
نیست؛ بلکه با اعمال نظارت بدون اغماض و با انگیزه خدمت به جامعه و برچیدن
فساد امکانپذیر میشود.
وی افزود: نظارت بر توانگری مالی شرکتهای بیمه یکی از وظایف مهم بیمه
مرکزی است و در صورتی که توانگری شرکت بیمهای کاهش یافت باید اطلاعرسانی
شود تا مردم در خرید بیمهنامه از این شرکتها احتیاط کنند، بعد به شرکت
بیمه برای اصلاح وضعیت موجود اخطار میدهیم و اگر اصلاح نکرد، عزل مدیران و
تعلیق صدور بیمهنامه را در دستور کار قرار میدهیم.
امین تصریح کرد: هدف بیمه مرکزی از نظارت، دفاع از حقوق مردم است. اگر
کارکنان بیمه مرکزی بهخصوص حوزه نظارت درست به وظایف خود عمل نکنند، حقوق
مردم پایمال میشود. وقتی آدم بیگناهی با وجود داشتن بیمهنامه معتبر به
خاطر تصادف در زندان است همه ما در بیمه مرکزی مسوولیم و نباید بتوانیم
راحت بخوابیم.رئیسکل بیمه مرکزی در پایان، نظارت را یک امر مقدس دانست و
گفت: اگر صنعت بیمه قابل اعتماد و اتکا نباشد، پیشرفت نخواهد کرد و متعاقبا
مردم از مواهب بیمه بهرهمند نمیشوند و از یکی از مهمترین دستاوردهای
جامعه بشری محروم میمانند.