کد خبر: ۶۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 08
شفاآنلاین:سلامت>سلامت روان>ژان پیاژه روان شناس سوئیسی ، بازیهای کودکان را به سه گروه طبقه بندی کرده است.

این طبقه بندی از سایر طبقه بندی‌هایی که دیگران کرده‌اند، کامل تر و اساسی تر است.

 

بازی‌هایی که جنبه تمرینی دارند و از هر ساختاری بی‌بهره‌اند

بازی‌های سمبلیک از یک سال و نیمگی آغاز می‌گردد و چند ماهی به اوج خود می‌رسد. سپس رو به کاستی می‌نهد تا بالاخره نزدیک به 9 سالگی به آخرین مرحله کاهش می‌یابد.

بازی‌های با قاعده که از سه و نیم سالگی آغاز می‌شود و چند ماه پس از ده سالگی به اوج می‌رسد. این بازی‌ها همچنان تا دوره نوجوانی و پس از آن در اوج باقی می‌مانند.

 

بازی درمانی

بازی‌ها برای درمان کودک ، وسیله خوبی در دست درمانگران خواهد بود. درمانگر می‌تواند با بررسی انواع بازی‌ها و مشاهده کودک هنگام بازی به دنیای او وارد شود و او را بهتر بشناسد و به مشکلات رفتاری وی پی برد.

 

انواع بازی درمانی

بازی درمانی با روش غیر مستقیم :

در این روش درمانگر در تعیین نوع بازی و کیفیت آن دخالتی نداشته و همه چیز بر عهده کودک گذاشته می‌شود. با این شیوه احساسات کودک پدیدار می‌شود و کودک شخصا با آن روبرو می‌گردد. با این شیوه او می‌آموزد که احساسات و عواطف و رفتار خود را مهار کند و آنچه را که موجب رنج وی می‌گردد، به کنار افکند و در واقع به سبک سازی یا تضعیف عاطفی برسد.

 

بازی درمانی با روش مستقیم :

در این نوع بازی درمانگر باید رفتاری صبورانه و در محدوده واقعیت‌ها داشته باشد و به هدف بازی و نحوه استفاده کودک از آن توجه نماید. بدین منظور درمانگر ممکن است بر حسب مورد و تشخیص خود ، شریک در بازی باشد و یا جزئی از نمایش سمبولیک و یا اصلا یکی از شخصیت‌های بازی کودک باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: