کد خبر: ۶۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 23
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>علوم آزمایشگاهی-نائب رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: تعرفه خدمات ژنتیک نسبت به سال گذشته ۱۰درصد کاهش یافته و آزمایشگاه‌ها مجبور می‌شوند یا غیرقانونی و به بهانه‌های مختلف از بیمار پول بگیرند یا برای ورشکسته‌ نشدن از ارائه خدمات خود بکاهند.

به گزارش شفا آنلاين،سیروس زینالی گفت: در سال گذشته هزینه‌های آزمایشگاهی مخصوصا در حوزه ژنتیک سه برابر شد در حالی که تعرفه‌های این حوزه افزایش نیافت. اگر در سال‌های گذشته افزایش نرخ تعرفه نتوانسته رشد 100 درصدی داشته باشد اما شاهد هزینه‌های ناگهانی 300 برابری در این حوزه شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته بحث ارزش نسبی خدمات درمانی مطرح شد اما وزارت بهداشت و بیمه‌ها به حوزه آزمایشگاه‌ها بی‌لطفی شدیدی کردند و با آنکه در هیأت دولت نرخ مناسبی مصوب شده بود اما مصوبه‌ای من‌درآوردی را مطرح کردند.

زینالی گفت: جامعه آزمایشگاهی به دلیل اینکه تمایلی به درگیری نداشت اقدامی نکرد و معاون درمان وزیر بهداشت با برگزاری جلساتی قول داد که آن را با افزایش ضریب K جبران کند. اما این ضریب که سال گذشته 20 درصد بود، به 18 درصد کاهش یافت.

نائب رئیس انجمن ژنتیک ایران افزود: بنابراین تعرفه خدمات آزمایش ژنتیک را کاهش دادند و امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش را شاهد هستیم که این یعنی ظلم به مردم و جامعه آزمایشگاهی.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت ادعا می‌کند که با این تعرفه‌ها می‌خواهد به مردم کمک کند اما با اقدام انجام شده در زمینه آزمایش‌های ژنتیک، آزمایشگاه‌ها مجبورند یا غیرقانونی و به بهانه‌های مختلف از بیمار پول بگیرند یا برای ورشکسته‌ نشدن از ارائه خدمات خود بکاهند.

زینالی تصریح کرد: این در حالی است که تولد نوزاد مبتلا به بیماری ژنتیک تحمیل هزینه‌ها را به دولت و خانواده‌ها در پی دارد و این به معنی ظلم اساسی به مردم است و اگر به همین طریق سهل‌انگاری ادامه یابد هزینه را بیمه و دولت خواهد پرداخت.

وی گفت: به نظر می‌رسد بی‌دقتی و ظلم آشکاری به مردم و جامعه آزمایشگاهی شده باشد که می‌شد با منطقی کردن تعرفه‌ها جلوی آن را گرفت.



فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: