کد خبر: ۶۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 23
شفا آنلاين:سلامت>بهداشت و درمان-استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله معتقد است که سیاست های بهداشتی کشور در امر واکسیناسیون، نیاز به بازنگری فوری دارد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر سید محمود ابراهیمی تکامل امروزی موجودات را نتیجه میلیون ها سال همزیستی مسالمت آمیز بین موجودات و میکروب ها دانست و گفت: تخمین زده می شود حدود ۸ درصد از کل ژنوم انسان ها را ژنوم ویروس ها تشکیل می دهد. در راستای تئوری داروینیسم میکروب ها با حذف موجودات ضعیف تر، در قوی تر شدن گنجینه ژنتیکی انسان و موجودات نقش بسزایی داشته اند.

وی ادامه داد: در جریان این همزیستی، میکروب ها به تدریج به چگونه زیستن با میزبان خود عادت کرده و در نتیجه به تدریج از حدت آنها کاسته شده است. اما دانشمندان بر این باورند که هر گونه مداخله بشر در این رابطه مسالمت آمیز، شرایط برای تکامل و تغییر غیر کنترل شده میکروبها مهیا خواهد نمود که نتیجه آن نابودی طرف دیگر است.  

ایراهیمی افزود: کشف پني سيلين، واکسن و سایر آنتی بیوتیک ها یک نوع اقدام مداخله ای بود که جان میلیون ها نفر از گزند باکتری های عفونی نظیر وبا، طاعون، سل، سياه سرفه و حصبه مصون ماند. تا پيش از صده نوزدهم يكي از بزرگترين بلايايي كه دامن گير بشر مي شد ویروس آبله بود. ویروس های فلج اطفال، سرخجه، سرخك، اوريون، تب زرد نیز از مشکلات فراگیر بشری بود که با ایمن سازی مهار و بعضاً ریشه کن شد. ولی این اقدام مداخله ای که منجر به استریل شدن جامعه گردید نه تنها گنجینه ژنتیکی انسان ها را ضعیف تر و آمیخته با ژن های معیوب ساخت، بلکه رشد بی رویه انسان ها را نیز سبب شد.

وی گفت: از طرفی جنگ و خونریزی بر سر منابع یا کشور گشایی که زمانی نقش کنترلی و تعدیل کننده جمعیت کره زمین ایفا می نمود با رشد فکری افراد و ارتقاء امنیت اجتماعی مهار شد. ارتقاء بهداشت، رفاه و دسترسی آسان به منابع غذایی، انرژی و آب سالم نیز همه  و همه در خدمت افرایش بی رویه جمعیت بر آمدند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با عنوان این مطلب که رفاه بیشتر در غرب و مدل گرایی باعث سست شدن کانون خانواده و کاهش زادآوری گردید، افزود: به تبع آن، منابع تجدید ناشدنی زیرزمینی رو به افول رفت. محیط زیست تخریب و دستخوش تغییرات منعفت طلبانه بشر قرار گرفت. مخازان اقیانوس ها به حد هشدار دهنده رسید. آب های شرب و کشاورزی آلوده و به حد هشدار دهنده رسید. گونه های مختلف حیوانی و نباتی به صورت گزینشی و در راستای منفعت انسان ها انتخاب یا حذف شدند. صنعتی شدن باعث آلودگی های فزاینده محیط شد که با آسیب دیدن لایه ازن، گرم شدن کره زمین را سبب شد.

ابراهیمی افزود: از یک طرف تخریب منابع خدادادی و از طرفی رشد بی رویه به تبع استریل شدن جامعه ادامه زندگی بشر را با خطراتی مواجه ساخته است. بدین سبب، فعل و انفعالات سازمان یافته که در کشورهای آفریقایی و آسیایی در حال شکل گیری است موید این است که مهندسی جمعیت کره زمین و آن هم به صورت گزینشی جزء اهداف بلند کشورهای غربی تا سال ۲۰۵۰ است. متاسفانه امروز توهش، تهاجم و نسل کشی به صورت هدفمند در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه و در راستای کنترل جمعیت رو به فزونی است.

وی ادامه داد: فروپاشی نظام خانواده و بی انگیزه کردن جوانان در امر ازدواج و کاهش زادآوری از طریق نفوذ فرهنگ و تمدن‌ غربی در جامعه و همچنین ایجاد برخی محدودیت ها از جمله تحریم که منجر به نا امنی های شغلی و مشکلات اقتصادی می شود همه و همه در راستای کنترل رشد جمعیت در جوامع غیرغربی، به خصوص در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه که کشورهای اسلامی هستند، قابل تفسیر است.

ابراهیمی گفت: میکروب ها که از ابزارهای مهم طبیعت در کنترل جمعیت موجودات کره زمین محسوب می شدند امروز به صورت هدفمند به یک معضل تبدیل شده که امنیت غذایی - بهداشتی جوامع کمتر توسعه یافته را با چالش هایی مواجه ساخته است. ندانم کاری در مصرف برخی از واکسن های ویروسی و تجویز و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها همه و همه در راستای تقویت تکثیر و ایجاد تنوع از ویروس ها و باکتری ها است.

وی افزود: امروز عوامل بیولوژیکی یکی از ابزارهای نافذ است که می تواند به برنامه هدفمند غرب در انتخاب گزینشی جمعیت ها کمک شایانی کند. بطوریکه، کشورهای پرجمعیت هند با ۴۲ میلیون و چین با ۱۱۰ میلیون فرد مبتلا به ویروس هپاتیت B به عنوان مراکز جهانی این بیماری شناخته شده اند. طبق گزارشات، شیوع هپاتیت C و ایدز و همچنین انواع تومورها نیز در این کشورها بالاترین میزان را تشکیل می دهد که این مشکلات می تواند تاثیر منفی زیادی بر زادآوری آن کشورها داشته باشد.  پاکستان و بعد آن افعانستان نیز از این بابت وضعیت خوبی ندارند و چه بسا که آشوب، اعتیاد، مهاجرت و تهدید امنیت غذایی وضعیت آتی این کشورها را نیز وخیم تر کند. حدود دو سوم افراد مبتلا به ایدز در کشورهای آفریقایی وجود دارد و حدود یک سوم بزرگسالانی که از نظر جنسی فعال هستند، آلوده به ویروس HIV هستند. مالاریا در آفریقا هر دقیقه جان یک کودک را می گیرد.  ۲۵ درصد ناقلین هپاتیت B در آفریقا قرار دارند. کشورهای آفریقایی از لحاظ سایر فاکتورهای مهم غدایی و بهداشتی  که متضمن بقاء است در شرایط بسیار بد و مایوس کننده ای قرار دارد.

ابراهیمی اظهارداشت: نظر به وضعیت واردات فرآورده های خونی آلوده به ایدز و هپاتیت B از فرانسه به سال ۶۲ که مبتلایان هموفیلی زیادی در ایران را  مبتلا نمود در می یابیم که کشور ایران مصون از این تهاجمات بیولوژیکی نبوده و نیست.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی، تاکید کرد: بر این باورم که اگر مشکل امروز ایران امنیتی نباشد. ولی به یقین معضلات بهداشتی یکی از مهمترین چالش های پیش روی ایران است که به تبع آن امنیت اجتماعی، اقتصادی و غذایی نیز با مشکل فزاینده ای مواجه خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که تحریم های سازمان یافته نه تنها با تحمیل فشار اقتصادی در جامعه تاثیر منفی فراوانی بر ازدواج جوانان و زادآوری گذاشته است، بلکه با بر هم زدن نظم اقتصادی، تولید کننده ها را به جعل در تولید سوق داده است. استفاده بی رویه در سموم و کودهای صنعتی در کشاورزی، استفاده از هورمون ها برای جلو انداختن رشد طبیعی محصولات کشاورزی، افزودنی های غیر مجاز در فرآورده های لبنی، تولید و مصرف سوخت های غیر استاندارد از عوامل نگران کننده ای است که سلامت جامعه را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. بطوریکه سونامی سرطان در ایران واقعه تلخ و غیر قابل انکاری است که وقوع آن بار منفی زیادی بر جامعه خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: مضافا اینکه کشور ما از بعد پیشگیری و ایمن سازی در برخی موارد روند علمی و قابل قبولی را اجرا ننموده است. بطوریکه می توان گفت با واکسیناسیون سراپا غلط، صنعت مرغ گوشتی کشور و حتی انسان ها را به محلی مناسب جهت تکثیر و متنوع سازی ویروس های مشکل ساز تبدیل نموده ایم.  

ابراهیمی گفت: ندانم کاری در امر واکسیناسیون در صنعت مرغ گوشتی با پرورش سالیانه بالغ بر یک میلیارد جوجه که حدود ۶ تا ۷ میلیارد دوز انواع واکسن ها را مصرف می کند در راستای تضمین امنیت بهداشتی و غذایی نیست. بر کدام مبنای علمی و اقتصادی استفاده از واکسن برای مرغ گوشتی که دوره پرورش آن کوتاه مدت و ۴۰ روزه است قابل توجیه است؟ بر کدام مبنای علمی واکسن به جوجه های نابالغ (هفته اول و دوم) تجویز می شود؟ استفاده مداوم و بالغ بر سه دهه از واکسن هایی نظیر برونشیت، گامبورو ، نیوکاسل و آنفلوانزا در صنعت طیور، جز کمک به شکل گیری ایزوله های مختلف از هر ویروس، چه نقش حداقلی در کنترل و کاهش ویروس های مرتبط داشته است؟

وی افزود: خیلی جالب است به مرغ مادر گوشتی و به منظور انتقال ایمنی غیرفعال به جوجه های گوشتی و تضمین ایمنی آنها در زمان پرورش واکسن های برونشیت، گامبورو، نیوکاسل و آنفلوانزا تزریق می کنند. دوباره و دقیقاً از همان نوع واکسن هایی که قبلا در مرغ مادر گوشتی استفاده شده در جوجه های گوشتی و در هفته های اول و دوم استفاده می کنیم ولی آنتی بادی اختصاصی انتقال یافته از مادر گوشتی به جوجه ها قادر به کنترل ویروس از نوع خودش نیست!

ابراهیمی با طرح این سئوال که آنتی بادی اختصاصی انتقال یافته از مرغ مادر ایمن شده که نتواند جوجه گوشتی را تا ۴۰ روز محافظت کند به چه درد می خورد، گفت: ورود سالانه حدود ۶ تا ۷ میلیارد دوز واکسن زنده طیور عمدتا از فرانسه و مصرف آن در کشور نگران کننده است. امروز صنعت مرغداری کشور یک صنعت ورشکسته بوده که مصرف انواع آنتی بیوتیک های وسیع الطیف وارداتی جزء جیره غذایی اش محسوب می شود!

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در پایان افزود: متاسفانه بشر با اقدامات مداخله جویانه که از آن مقابله به محیط قلمداد می شود به هم نوعان ضعیف که دارای گنجینه ژنتیکی ضعیف و معیوب بوده کمک کرده است و از تکامل به سمت متعالی بازمانده است.  لذا، اگر درصدی کمی از جامعه با مشکلی مواجه می شوند طبیعی و جای نگرانی نیست و نباید با اقدامات مداخله جویانه بیشتر بهداشت کل جامعه را با مشکل مواجه کنیم.



مهر




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: