کد خبر: ۶۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 14
شفاآنلاین _سلامت >سلامت جنسی>هر دختر و پسر یا زن و مردی باید جنسيّت خود را قبل از انجام مراسم ازدواج پذیرفته باشد و خود را با نفش جنسيّتی خود سازگار كرده باشد تا بتواند هم انتظارهای دیگران را پاسخ‌گو باشد و هم خود از نقشی كه ایفا می‏كند، احساس رضایت داشته باشد.

به گزارش شفاآنلاین ،زنانی كه به‌گونه‏ ای عمل می‏كنند كه ویژگی‏های جنس مخالف را داشته باشند و حالت‏ها و كارهای مردانه را از خود نشان می‏دهند یا در اصل خلقت ویژگی‏های مردانه را در تن صدا، بی‏باكی و… دارند، همچنین مردانی كه ویژگی‏های زنانه دارند، كمتر می‏توانند با نقش خود سازگار باشند

داشتن نگرش مثبت نسبت به رفتار جنسی زنانه یا مردانه می‏تواند زمینه رشد سایر موارد شخصیتی را فراهم ‌سازد. در غیر این صورت، اختلال در هویت جنسی40 پیش خواهد آمد.

بخشی از این مسئله به آگاهی از نقش جنسی مرد یا زن مربوط است كه فرد باید به اصل خود پی ببرد و تمامیت وجود خود را كه از مهم‏ترین بخش آن هویت جنسی است، بشناسد. از سوی دیگر، باید تصوّرات اشتباهی كه می‏تواند زمینه مقابله با پذیرش هویت جنسی باشد، از بین برود. برای مثال، تصوّر حالت فاعل و مفعولی در روابط جنسی زن و مرد كه یك تفكّر قدیمی است و می‏تواند نقش فعّال زن را كمرنگ كند، در پذیرش هویت جنسی زن تأثیر منفی دارد. هیچ ملاكی برای فاعل یا مفعول بودن واقعی زن و مرد وجود ندارد.

اگر زن چنین معتقد باشد كه رابطه جنسی او فقط برای رفع نیاز همسرش است، با نادیده گرفتن ارزش خویش براین باور صحه گذاشته است كه در مقام زن در صحنه جامعه، فقط باید پاسخ‌گوی همسرش باشد. اگر زن در صحنه زندگی نقشی فعّال‏تر بر عهده گیرد و حقّ خود بداند كه از لذایذ زندگی برخوردار شود، یاد می‏گیرد كه در مناسبات جنسی نیز سهمی برای خود قائل شود.

اسلام با پذیرفتن این نقش در روابط فیزیكی، زن را به ورود به عرصه جنسی، عرضه كردن خود و فعاليّت‏هایی كه باعث بیداری جنسی مرد شود، توصیه كرده، اداره رابطه جنسی و تأمین مرد را بر عهده بهترین زن قرار داده است. اگر تصور منفی مفعول بودن حذف شود، بی‏تردید رابطه جنسی سلامت بیشتری پیدا خواهد كرد و باعث خواهد شد زنان حالت ضعف، انفعال و زیردست بودن را از خود دور سازند و در شرایطی مساوی، به لذّت جویی، لذّت دادن و لذّت گرفتن اقدام كنند.

پدران و مادران از همان ابتدا كه كودك تفاوتی را میان خود و كودك دیگری از جنس مخالف می‏بیند، باید با توضیح صحیحی این تفاوت را تأیید كنند. وقتی كودك درمی‏یابد میان پسرها و دخترها تفاوت‏های آناتومیكی وجود دارد، فرصت خوبی برای تأكید روی تفاوت‏ها است، نه كاستن از آن تفاوت‏ها. آری، میان پسر و دختر تفاوت زیادی وجود دارد؛ دخترها یك‌جور ساخته شده‏اند و پسرها به‌گونه‌ای دیگر. این پیام باید آشكار و قطعی باشد تا از اغتشاش فكری كودك كه ممكن است در شناختن هویت جنسی او پیش آید، جلوگیری شود

فرهنگ عمومی جامعه نیز باید این تفاوت را به خوبی برای پسر و دختر تبین كند؛ آن‌هم در زمانی كه جامعه در مقایسه با خانواده‌ها تأثیر بیشتری بر نوجوانان و جوانان دارد. هنگام بلوغ تفاوت‏های جنسی به حدّاكثر خود می‏رسد. نوجوان دختر به صورت یك زن و نوجوانان پسر چون یك مرد ظاهر می‏شود و عمل می‏كند. در این زمان، فرد به تدریج در مقابل ادراك‌های دیگران واكنش نشان می‏دهد و تصویری را كه به عنوان مذكر یا مؤنث بودن دارد، تقویت می‏كند.

به طور كلی، نقش جنسی آن جنبه از ویژگی‏های روانی و الگوهای رفتاری هر جنس است كه از نظر اجتماعی مناسب جنس مذكّر یا مؤنث شناخته می‏شود و مفهوم تجریدی مرد یا زن ایدئال را كه مطلوب فرهنگ است، دربرمی‏گیرد.

بنابراین، آن‌چه در فرهنگ عمومی جامعه پذیرفته شده است، می‏تواند به پذیرش هویت جنسی دختر و پسر كمك كند. اگر در فضای جامعه نقش‏ها به درستی تعیین شده باشد و از زن انتظارات زنانه و از مرد انتظارات مردانه روا داشته شود، نقش آنها در تصویر ذهنیشان تثبیت می‏شود و آنچه انتظار است، همان اتفاق می‏افتد.
 
مهکام
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: