کد خبر: ۶۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 13
رییس همایش روانپزشکی:
شفاآنلاین:جامعه>روانپزشکی>رییس چهارمین همایش روانپزشکی فرهنگی و اجتماعی گفت: بررسی ها نشان می دهد که اغلب مهاجران ایرانی به کشورهای خارجی دچار اختلال هویت می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سیدمهدی حسن زاده روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه این همایش در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: بطورمثال طبق بررسی ها، بیشتر ایرانیانی که به استرالیا مهاجرت کرده اند ، اولین اتفاقی که برای آنان می افتد این است که دچار شوک فرهنگی می شوند.

وی ادامه داد: این مهاجران از فرهنگ خود بریده اند و نمی توانند به فرهنگ جدید نیز متصل شوند.

وی اضافه کرد: این اتفاق برای دیگر مردم جهان نیز می افتد ؛ بطورمثال خودکشی در آمریکا 10 برابر دیگر مردم جهان است زیرا بومیان در آنجا افتراق فرهنگی پیدا کرده اند.



**روانپزشکی فرهنگی کمتر مورد توجه قرار می گیرد

رییس همایش چهارمین همایش روانپزشکی فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه روانپزشکی تنها شاخه پزشکی است که تا حد زیادی با مسایل اجتماعی و فرهنگی آمیخته شده ، گفت: این آمیختگی در ایران از زمان های قدیم وجود داشته چنانچه در طب ایرانی به طبیب ، حکیم می گفتند اما روانپزشکی فرهنگی در غرب در سال 1955 ، پایه گذاری شده است.

حسن زاده با بیان اینکه روانپزشکی فرهنگی کمتر مورد توجه قرار گرفته ، افزود: از زمانی که بیمار به دلیل مشکلات روان می خواهد به متخصص مراجعه کند ، فرهنگ تاثیر خود را می گذارد بطورمثال فرهنگ این شخص را راهنمایی می کند که نزد جن گیر، رمال، فالگیر، روانشناس، متخصص مغز و اعصاب یا روانشناس و روانپزشک برود .

وی اضافه کرد: هنگامی که یک مرد متاهل همراه مادر خود به مطب روانپزشک مراجعه می کند می توان از روی همین مساله (همراه مادر آمدن) ، اینکه کجا می نشیند یا چطور لباس پوشیده ، به مطالب زیادی در مورد او پی برد.

وی ادامه داد: همکاری کردن یا همکاری نکردن بیمار با روانپزشک نیز بستگی به فرهنگ او دارد.



**ادغام نشدن بخش روانپزشکی در بیمارستان ها، دلایل فرهنگی دارد

رییس همایش چهارمین همایش روانپزشکی فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه 30 سال است که از طرح لزوم ادغام بیمارستان های روانپزشکی در بیمارستان های عمومی می گذرد، گفت: این امر دلایل فرهنگی دارد.

حسن زاده تصریح کرد: چند وزیر بهداشت تغییر کرد اما نتوانستند بخش های روانپزشکی را در بیمارستان های عمومی ادغام کنند یا اینکه 10 درصد تخت های بیمارستانی را به بخش روانپزشکی اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اینکه چرا بیمارستان های روانپزشکی خارج شهرها ساخته شده اند و بطورمثال بیمارستان روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، کیلومتر هفت جاده مخصوص کرج است به خاطر همین دلایل فرهنگی است.



**برگزاری همایش روانپزشکی فرهنگی و اجتماعی بعد از هشت سال

مریم رسولیان دبیر علمی چهارمین همایش روانپزشکی فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: این همایش بعد از هشت سال در سه محور روانشناسی فرهنگی، روانشناسی جامعه نگر و روانشناسی اجتماعی برگزار شده است.

وی ادامه داد: به دبیرخانه این همایش 107 مقاله رسید که در مقایسه با دیگر همایش های روانپزشکی بطور مثال روانپزشکی کودک و نوجوان، این تعداد مقاله بسیار کم است.

وی افزود: در این همایش 23 مقاله به صورت شفاهی و 25 مقاله به صورت پوستر ارایه شد.

چهارمین همایش روانپزشکی فرهنگی و اجتماعی از امروز چهارشنبه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شده و تا 25 اردیبهشت جاری ادامه دارد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: