شفا آنلاین - معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به علت برخوردهای فیزیکی بیماران در داروخانهها از ۲ شکایت عمده بیماران از داروسازان پرده برداشت.
به گزارش شفا آنلاین ،دکتر غلامحسین نیک نژاد در پاسخ به این پرسش که شکایات از داروسازان به چه صورت است، اظهار داشت: براساس بررسیها از شکایات مردمی در تهران و همچنین از سراسر کشور که هر سه ماه نیز یک بار آمار کشوری میگیریم، شکایت از داروساز در رتبههای آخر است.
وی افزود: بزرگترین مشکل و شکایتهای که از داروسازان میشود مربوط به داروسازانی است که باید در داروخانهها به عنوان مسئول فنی حضور داشته باشند که ندارند و برخی از این داروسازان در داروخانههای حضور نمییابند و افراد دیگری این دارو را در اختیار بیماران قرار میدهند و اشتباهاتی در نحوه تحویل دارو صورت میپذیرد و به جای یک دارو؛ یک داروی دیگری را به اشتباه به بیمار میدهند که باعث عوارض میشود و بیمار می آید شکایت میکند که به وی داروی اشتباه ارائه شده است.
نیک نژاد ادامه داد: شکایت بعد در حوزه دارو به دلیل نوسانات ارزی، و افزایش قیمتهای دارو است که هر روز هر روز با تغییرات قیمتی مواجه است و بیماران شکایت میکنند که مثلأ مرتبه قبل که برای تهیه دارو مراجعه کرده بودم این مقدار هزینه کردم ولی در مرتبه جدید هزینه بسیاری پرداخت کرده است. با توجه به این دو مشکل در حوزه داروسازی و دارو دیگر مشکل و شکایت خاصی از فعالان دارو صورت نمیپذیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که شما چه پیشنهادی دارید تا از بحران دارو با توجه به وضعیت کنونی خارج شویم، گفت: ما بایستی عرضه و تقاضا را برابر کنیم، تا موقعه ای که عرضه کامل نباشد و دارو در داروخانه موجود نباشد بیمار برای تهیه داروهایش استرس دارد، مخصوصأ داروهای بیماران قلبی و عروقی و خاص، که بیماران باید مستمراً این داروها را مصرف کنند
معاون سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: چون این بیماران به دلیل چنین مسائلی بسیار به داروخانهها مراجعه میکنند، موجودی داروخانههای دولتی و غیردولتی نیز به سرعت تمام میشود و شاهد آن هستیم که در داروخانهها برخورد فیزیکی میشود، زیرا بیمار تعجب میکند که چرا قبلأ دارو در داروخانه بوده ولی حالا که مراجعه میکنند دارو وجود ندارد، امیدواریم دولت بتواند اقداماتی را انجام دهد تا مواد اولیه داروی در زمان مقرر تهیه شود و کارخانجات دارویی نیز فعالتر شوند و تولید دارو رونق یابد تا شرکتهای توزیع دارو نیز به موقع به داروخانهها دارو تغذیعه کنند تا این مشکلات را دیگر شاهد نباشیم.
نیک نژاد در پاسخ به این پرسش که با توجه به صحبتهای وزیر سابق بهداشت چرا برخی داروخانهها به دلیل کسب درآمد بیشتر و با توجه به مشکلات اقتصادی در داروخانهها؛ به بیماران به جای ارائه داروهای ایرانی که در نسخههای آنان قید شده است داروهای خارجی که گرانتر است ارائه میدهند، گفت: ما در این زمینه در برخی مواقع شکایاتی داشتیم که این گزارشات را به معاونتهای دارویی دانشگاههای علوم پزشکی ارائه کردیم،کارشناسان بازرسی پس از بازرسیها خلاف این مسائل را گزارش دادند و عنوان کردند که واقعیت امر در این مقوله بسیار اندک بوده و آنطور که وزیر اسبق بهداشت عنوان کردند نبوده است.
معاون سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به این پرسش اگر مردم با چنین مواردی مواجه شدند باید به کجا شکایتهای خود را ارائه دهند، خاطرنشان کرد: این افراد میتوانند به سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند و مستدات خود، نظیر نسخه پزشکی را ارائه دهند که معلوم شود به جای دارویی ایرانی به آنها دارویی خارجی ارائه کردهاند.
.