کد خبر: ۶۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 06
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>بسیج جامعه پزشکی- مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزش و درمانی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان گفت: نسبت پرستار به بیمار در ایران در بخش مراقبتی آی سی یو یک به دو تخت و در بخش سی سی یو این نسبت یک به سه است؛ البته استاندارد جهانی پرستار به بیمار نسبت یک به یک را دارد.

به گزارش شفا آنلاين،فریدون اسکندری درباره تعداد پرستاران به ازای تعداد بیمار در بخش‌های سی سی یو و آی سی یو در ایران گفت: نسبت پرستار به بیمار در بخش مراقبتی آی سی یو یک به دو تخت و در بخش سی سی یو این نسبت یک به سه است؛ البته استاندارد جهانی پرستار به بیمار نسبت یک به یک را دارد.


مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزش و درمانی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان در پاسخ به این پرسش که در کشورهای دیگر بیمار پرستار را انتخاب می‌کند و آیا امکان اجرای این طرح در ایران وجود دارد، ابراز داشت: بخش‌های درمانی در ایران با حداقل پرستار اداره می‌شوند با وجود این‌که در بخش‌های ویژه نسبت یک به دو وجود دارد اما استاندارد وزارت بهداشت در بخش‌های درمانی یک پرستار به دو تخت است.

در بخش‌های بیمارستانی نسبت پرستار به بیمار یک به ۱۵ است
وی در ادامه افزود: در بیمارستان‌های خوب ایران این نسبت فقط در آی سی یو پیاده می‌شود؛ در باقی بخش‌های بیمارستانی نسبت پرستار به بیمار یک به ۱۴ یا ۱۵ است به عنوان مثال بخش ۳۶ تخته را سه پرستار می‌چرخانند.

افزایش پرستار و تعیین استاندارد بالا به عهده وزارت بهداشت است
اسکندری ادامه داد: تعداد پرستار در ایران حدود ۱۵۰ هزار نفر است؛ در این باره نظام پرستاری اعلام کرده که حدود ۱۰۰هزارپرستار کم داریم با این نسبت بیمار نمی‌تواند پرستار انتخاب کند با توجه به کمبود پرستار به اجبار شرایط این‌گونه اداره می‌شود پس در این زمینه افزایش پرستار و تعیین استاندارد بالا به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لازم است.
وی خاطرنشان کرد: اگراستاندارد وجود داشته باشد، پرستار بیکار هم داشته باشیم اما مجوز به کارگیری نداشته باشیم اوضاع تغییری نخواهد کرد؛ از شش ماه قبل تا کنون فقط پرستار شرکتی داریم که این موضوع عوارض خاص خود را دارد.

مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزش و درمانی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان درباره ویژگی‌های یک پرستار خوب ابراز داشت: اولین موضوع داشتن مدرک و صلاحیت علمی پرستار یعنی داشتن تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس است؛ اما جامعه پزشکی از داشته‌های پرستاران استفاده کاملی نمی‌کند زیرا پرستاری حیطه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، حمایتی دارد که در ایران از میان توانایی پرستاران فقط ازحیطه مراقبتی استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که ویژگی دیگر پرستار توانمندی فردی است، افزود: این موضوع باعث می‌شود یک پرستار توانایی کار کردن در بخش ویژه را داشته باشد اما پرستار دیگر این توانایی را نداشته باشد زیرا همه نمی‌توانند آن چیزی را که آموخته‌اند برسر تخت بیمار پیاده کنند.

در شغل پرستار شادی وجود ندارد
اسکندری تصریح کرد: در شغل پرستار شادی وجود ندارد و پرستار با درد و رنج مردم برخورد دارد پس باید توانایی کار کردن با یک انسان را داشته باشد در صورتی که برخی افراد این توانایی را ندارند.

وی با انتقاد از نگاه پزشک محور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در نظام پرستاری مقرر شده بود تا صلاحیت پرستاران تایید شود و پروانه فعالیت حرفه‌ای برای آنان صادر شود که تا کنون این کار انجام نشده است.

کار وارونه پرستاران در ایران
مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزش و درمانی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان با اشاره به این‌که پرستاری یکی از معدود رشته‌هایی است که علی‌رغم داشتن مقطع دکتری فرد نمی‌تواند بیرون از بیمارستان فعالیت داشته باشد، اظهارکرد: این موضوع نیاز به تدوین دستورالعمل‌ها و نظارت وزارت بهداشت دارد؛ همه به دنبال این هستند تا پرستار کمک کار پزشک باشد در صورتی که در دنیا پرستار وضعیت بیمار را مدیریت می‌کند حتی به درمان و تشخیص بیماری کمک می‌کند اما در ایران پرستار فقط دستورالعمل را اجرا می‌کند.

در ایران میانگین حقوق پزشک ۳۷ برابر پرستار است
اسکندری با اشاره به این‌که نگاه وزرات بهداشت به پایین‌تر از پزشک منصفانه نیست، گفت: بیشترین میزان مراقبت از بیمار را پرستار انجام می‌دهد اما تفاوت عمده‌ای میان حقوق پرستار و پزشک وجود دارد در کشور ما میانگین حقوق پزشک ۳۷ برابر پرستار است در صورتی که در کشورهای دنیا این تفاوت بیش از دو برابر نیست.



بسیج جامعه پزشکی




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: