کد خبر: ۶۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 04
شفاآنلاین_بانک وبیمه>اقتصاد>بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت فروش دلار در سال گذشته 3280 تومان بوده است.

به گزارش شفاآنلاین،بانک مرکزی گزارش شاخص های ماهانه اقتصادی مربوط به اسفند سال 1393 را منتشر کرد که برای سومین ماه پیاپی آمار چک های برگشتی در آن منتشر نشده است.

بانک مرکزی در این گزارش درباره دلایل عدم انتشار آمار چک های برگشتی اعلام کرده است اخذ آمار اسناد مبادله شده و برگشت داده شده از دی ماه سال 1393 به دلیل اجرایی شدن طرح چکاوک (سامانه انتقال تصویر چک) در کل کشور از طریق اتاق پایاپای تهران امکان پذیر نبوده و لذا آمار مربوطه در این گزارش ارائه نشده است.

بانک مرکزی اعلام کرده است ضمنا پس از نهایی شدن عملیات به کارگیری سامانه چکاوک گزارش جامعی از اسناد مبادله شده و برگشت داده شده در سطح کشور به صورت مستقل منتشر خواهد شد.

بانک مرکزی در گزارش جدید خود از شاخص های ماهانه اقتصادی 11 شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، شاخص بهای تولید کننده در ایران، شاخص بهای کالاهای صادراتی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهر تهران، شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری ایران، شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده در شهر تهران، شاخص ارزش سهام معامله شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران، متوسط قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و همچنین طرح جدید در بازار آزاد تهران، متوسط قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران و متوسط قیمت فروش یورو در بازار آزاد تهران را مورد بررسی قرار داده است. نتایج به دست آمده از این بررسی نشان می دهد در اسفند سال گذشته 5 شاخص در مقایسه با ماه گذشته افزایش و 6 شاخص کاهش یافته است.

در میان 5 شاخصی که روند افزایشی داشته اند شاخص ارزش سهام معامله شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران با 92.3 درصد رشد بیشترین افزایش را ثبت کرده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی در اسفند سال 93 بالغ بر 19.1 میلیارد سهم به ارزش 44 هزار میلیارد ریال در بورس تهران معامله شده است.

همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران 1.3 درصد، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهر تهران 1.1 درصد، شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری ایران 0.8 درصد و شاخص بهای تولید کننده در ایران نیز 0.4 درصد رشد داشته اند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال 1393 متوسط شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در مقایسه با سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

یافته های بانک مرکزی نشان می دهد در میان شاخص هایی که با روند کاهشی همراه بوده اند متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و همچنین طرح جدید با 4.9 درصد کاهش بیشتری افت را داشته اند. بر همین اساس در اسفند سال 93 متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 963 هزار تومان و طرح جدید 966 هزار تومان بوده است. همچنین متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در سال گذشته 962 هزار تومان و طرح جدید 965 هزار تومان بوده است.

علاوه بر این شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده در شهر تهران و متوسط قیمت فروش یورو در بازار آزاد تهران نیز 4.7 درصد کاهش یافته است. همچنین شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران 2.4 درصد و متوسط فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران 1.7 درصد کاهش یافته است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی در اسفkد سال 93 متوسط فروش دلار آمریکا در بازار 3390 تومان بوده است. همچنین متوسط قیمت فروش دلار در تمام سال نیز 3280 تومان بوده است.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: