کد خبر: ۶۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 03
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>پزشکان- یک متخصص اخلاق پزشکی با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی بیماران با افزایش مهارت‌های ارتباطی پزشکان در ارتباط است، تأکید کرد: افزایش تبحر پزشکان در برقراری ارتباط مناسب با بیماران، زمینه ارائه درمان‌های مراقبتی و حمایتی بهتر را فراهم می‌آورد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر علیرضا باقری‌چیمه با اشاره به اینکه نحوه برخورد پزشکان هنگام اطلاع‌رسانی از بیماری و دادن خبر بد به بیمار بر روند درمان تأثیرگذار است، گفت: خوشبختانه امروزه تقویت مهارت‌های ارتباطی، بخشی از آموزش دانشجویان پزشکی است که منجر به تقویت برقراری ارتباط درمانی با بیماران و همراهان وی می‌شود.

وی در ادامه افزود: درمان مراقبتی تخصصی و مراقبت‌های طب تسکینی باید پس از تشخیص بیماری سرطان ارائه شود تا بیمار بتواند با شرایط جدید زندگی کنار بیاید و کیفیت زندگی خود را در حد مطلوب نگه دارد. بنابراین نیاز به ارائه مراقبت‌های ویژه از بیماران سرطانی بیش از حمایت خانواده احساس می‌شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه درمان‌های طب تسکینی برای کاهش درد بیماران سرطانی از مهم‌ترین مراحل درمان است که نیازمند تقویت دید تخصصی است، تصریح کرد: با توجه به شواهد علمی و با تقویت نگاه تخصصی به درمان‌های سرطان، تصمیم‌گیری‌های درمانی اتخاذ می‌شود که قابل دفاع است و در عمل با موفقیت مواجه می‌شود که خوشبختانه در دانشگاه تهران با وجود مقطع تخصصی که دیدگاه آکادمیک در حوزه سلـــــــامت ارائه می‌دهد، بر روند تصمیم‌گیری نظام کلان سلامت تأثیر می‌گذارد تا تصمیم‌گیری مؤثر داشته باشد.
باقری با تأکید بر اینکه ارائه اطلاعات به بیمار که منشور حقوق بیمار بر آن تأکید دارد، متأثر از مباحث اجتماعی و فرهنگی فرد است، خاطر نشان کرد: اطلاع‌رسانی به بیمار و شناخت زندگی فرد از سوی پزشک باعث استحکام رابطه میان پزشک و بیمار می‌شود. پزشک باید اطلاعات درمانی را به بیمار یا همراهانش با درنظر گرفتن آگاهی آنها از درک موضوع ارائه دهد.
این متخصص اخلاق پزشکی و طب تسکینی در پایان با اشاره به ضرورت درک ملاحظات بین افراد خانواده و بیمار که گاهی باعث بروز تنش بین پزشک و بیمار می‌شود، یادآور شد: پزشک باید تبحر کافی را کسب کند تا بتواند اطلاعات بیماری را به نحو احسن و در بهترین زمان ممکن به بیمار یا اطرافیان وی انتقال دهد تا کمترین آسیب به بیمار وارد شود و زمینه درمان‌های مراقبتی و حمایتی لازم را فراهم کند.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: