کد خبر: ۵۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 05
متخصص رفتارشناسی جنسی در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص رفتارشناسی جنسی یکی از مشکلاتی که روابط زناشویی را به شدت مختل می کند راعدم ایجاد راه های برقراری ارتباط و رساندن پیغام به یکدیگر دانست .

دکتر عفت السادات مرقاتی خوئی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: در حال حاضر در کشورمان رابطه زناشویی زوج های متعددی به دلیل مشکل مذکور دچار آسیب می شود که یکی از راه های حل آن برقراری ارتباط موثر است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات یکی از طرفین پیغام را منتقل می کند اما طرف مقابل در دریافت آن دچار مشکل می شود، بنابراین راهکارهای ساده ای برای اعمال رفتار خوب و درست زوجین نیز وجود دارد.

مدیرگروه سلامت جنسی ضایعات نخاعی بیمارستان امام خمینی(ره) تأکید کرد: اگر برخی بر این باورند که رابطه زناشویی خوب یک رابطه کلیشه ای تناسلی است، سخت در اشتباه اند. زیرا  برقراری ارتباط، هم کلام شدن، پیغام درست دادن و پیغام درست گرفتن جزء قدم های اولیه یک رابطه زناشویی سالم، درست و با کیفیت نیز به شمار می رود.

همدیگر را قضاوت نکنید

وی ادامه داد: بنابراین اتفاقی که بین زوجین می افتد(حداقل مراجعین ما) این است که ارتباط موثری ندارند و نخستین مشکل آنها اینستکه یکدیگر را مورد قضاوت قرارمی دهند. در نتیجه حالت حمله و دفاعی به خود می گیرند در حالی که دیگر اسم آن ارتباط موثر نیست بلکه به طور تقریبی یک جنگ است . به طور معمول نیز در جنگ یک نفر می بَرد و دیگری می بازد .در حالی که رابطه زناشویی بُرد بُرد است، بنابراین برقراری ارتباط و رساندن کلام باید به گونه ای باشد که هر دو نفر آنها برنده مکالمه باشند.

مرقاتی خوئی افزود: بنابراین خیلی جدی به زوجین توصیه می کنم به این که همسرشان قصد انتقال چه پیغامی را دارد دقت زیادی کنند.

وی هشدار داد: قضاوت کردن طرف مقابل منجر می شود که ما هیچ وقت قادر به دریافت پیغام صحیح همسرمان نباشیم. از این رو در صورتی که پیغام و کلامی از سمت همسر می آید، برای اطمینان از این که من جمله تو را درست درک کردم باید آن را بازگو کرد.

عضو انجمن سکسولوژیست ایران خاطرنشان کرد: اهمیت این کار از آنجاست که اگر لحن طرف مقابل بد یا با صدای بلند بوده با بازگو کردن پیغامش به وی فرصت تکرار دوباره نیز داده می شود.

‫اختلال جنسی‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وی بیان کرد: آرامش ما در بازگو کردن پیغام همسر باعث میشود که وی پیغام خود را هم اصلاح کند . نتیجه آن نیز یاد گرفتن در برقراری ارتباط موثر به جای استفاده از واژگان ناراحت کننده و صدای بلند است.

درباره همسرتان حدس و گمان نزنید

متخصص رفتارشناسی جنسی هشدار داد: عامل دیگری که به شدت ارتباط موثر زوجین را تخریب می کند استفاده از حدس و گمان هایی است که آنها از هم دارند.یعنی در حالت عادی توقع دارند که همسرشان نیازها و علائق آنها را حدس بزند. برای نمونه مردی حدس بزند که زن برای تولدش دوست دارد چه هدیه ای بگیرد اما به طور معمول این امر میان خانم ها شایع تر است.

وی اذعان کرد: برای نمونه زن توقع دارد که همسرش متوجه شود چه می خواهد، اما مردان و زنان از نظر فهم و شناخت یکسان آفریده نشده اند و مردان به شکل معجره آسا نمی توانند افکار زنان که حتی هم جنسشان نیستند را بخوانند.

وی تأکید کرد: بنابراین زوج ها باید علائق و نیازهایشان را مطرح کنند. اگر زنی علاقمند به انجام خرید هدیه خاصی از سوی همسرش است باید آن را در روزهایی که با همسرش طی می کند نیز گفته باشد نه یک شب قبل از تولدش، برای نمونه بگوید من همیشه میان گل ها دوست داشته ام فلان گل را هدیه بگیرم و... زیرا در غیر این صورت و سپردن همه چیز به حدس و گمان کار به زوجینی می رسد که هنوز بعد از 20 سال نمی دانند که همسرشان از چه رابطه، غذا و... لذت می برد.

چرا حدس و گمان زدن میان خانم ها شایع تر است؟

مدیر گروه سلامت جنسی ضایعات نخاعی بیمارستان امام خمینی(ره) در پاسخ به این که چرا حدس و گمان میان زنان شایع تر است، اظهار کرد: زیرا مردان در ابراز احساسات و علائق خود راحت ترند و در جامعه ما فرصت بیشتری به آنها داده شده تا درباره علائق و نیازهایشان ارتباط برقرار کنند. بنابراین مردان راحت تر با همسرشان صحبت می کنند و حدود 80 درصد خانم ها تمام مسایل موردعلاقه شوهرشان را می دانند، اما خانم ها کمتر. پس لازم است که خانم ها بیشتر با همسرانشان  صحبت نمایند.

اگر هنگام صحبت صدایتان بالا می رود، به اماکن عمومی بروید

وی یادآورشد: تمام زن و شوهرها به علت تفاوت ها،علائق،خواستگاه ها و اختلافات موجود، امکان دارد که با هم دچار بحث و گفتگوهایی باشند،حال اگر آنها عادت به صحبت کردن با صدای بلند دارند و قادر به برقراری ارتباط موثر با یکدیگر نیستند، برای بیان موضوعی و حل یا اصلاح آن حتمأ باید به فضاهای عمومی مانند یک رستوران یا پارک بروند. زیرا در این اماکن از لحاظ اجتماعی نمی توانند صدایشان را بالا ببرند.

شرایط محیطی دو نفره را فراهم کنید

متخصص رفتارشناسی جنسی به شفا آنلاین گفت: زمانی که زوجین تمایل به داشتن روزها و لحظات خوب و عاشقانه ای کنار هم هستند، فرزندان را به خانواده ها بسپارند و هفته ای یک بار یا چند بار بیرون بروند و با هم خلوت کنند .ضمن اینکه در چنین شرایطی ابزارهای مزاحم مانند تلفن همراه را باید از خود دور کنند.

 وی تأکید کرد: در چنین شرایطی زوجین حتمأ تماس چشمی و جسمی داشته باشند. دست همدیگر را حتمأ بگیرند. اصلأ هم مهم نیست که از ازدواجشان چند سال می گذرد. یک خانم 60 ساله هم می تواند با همسر 70 ساله اش این کار را انجام دهد. زن و شوهرها حتمأ برای گذراندن چند ساعت با هم بودن وقت بگذارند که در تمام طول عمرشان روزهای خاصی را باید با هم به تنهایی شام را بیرون از منزل بخورند یا غذایی را به فضای باز ببرند.

مرقاتی خوئی تأکید کرد: زوجین در صورتی که این نکات را رعایت کنند بین یک تا دو ماه می توانند اصلاح روابطشان را حس کنند.

وی در پایان به شفا آنلاین گفت: به طور کلی صحبت های من با زوجین سالمی است که می خواهند با عشق، علاقه و استحکام بخشیدن به خانواده سرمایه گذاری کنند.روی سخنم با زوجینی نیست که یکی از آنها از یک بیماری روحی- روانی و از یک مشکل رفتاری در حال رنج بردن است .چراکه آنها برای درمان باید به کلینیک مراجعه نمایند.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
فرح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
1
بسیار عالی چقدر مفید و جامع بود
مجید سرخانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
0
سلام خانوم دکتر خیلی ممنون که شما هستید مطب شماکجاست؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: