شفا آنلاین - تمامی کودکان مراحل رشد مشابهی را طی می کنند، اما در هر مرحله گستره وسیعی طبیعی تلقی میشود. مهارتهای مادرزادی و سرعت پیشرفت کودکان با یکدیگر متفاوت است اما باید توجه داشت که سندرم "داون" روند رشد طبیعی را تغییر میدهد، لذا آشنایی با مراحل رشد تصویر واقع بینانهتری از چگونگی عملکرد فرزندان را به والدین می دهد تا با شناخت مراحل رشد بتوانند بهتر کودک خود را به مرحله بعدی هدایت کنند و به درک بهتری از سبک یادگیری فرزند خود برسند و روند رشد را به جهتی مثبت سوق دهند.
به گزارش شفا آنلاین ، ساحره عبدالملکی کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه کودکان با توان یادگیری، پاسخگویی و تعامل به دنیا میآیند، عنوان کرد: در زمینه رشدی علاوه بر رشد جسمی بطور کلی باید پنج زمینه حسی – حرکتی، ارتباطی، شناختی، اجتماعی – عاطفی و خودیاری نیز رشد کند.
وی با بیان اینکه کودکان مبتلا به سندرم "داون" مانند هر کودک دیگری آهنگ رشد خاص خود را دارد، گفت: گاهی مواقع عوامل مربوط به سندرم داون رشد منظم کودک را مختل میکند و کودک دیرتر از دیگران به هدف معینی دست پیدا می کند.
وی افزود: والدین کودکان مبتلا به سندرم داون باید اهدافی را برای فرزندانشان در نظر بگیرند که واقعی باشد چرا که مقاصد غیرواقعی، بلندپروازانه و حتی مقاصدی پایینتر از توان کودک به سرخوردگی و ناامیدی کودک و والدینش میانجامد.
این متخصص با توضیح این نکته که محیط زندگی کودکان مبتلا به سندرم داون باید در مسیر برانگیختن انگیزه های این کودکان محیا شود، تصریح کرد: والدین باید با کودک خود به صحبت بپردازند و با قرار دادن اشیاء رنگی در اتاقش توجه او را به وسایل مختلف معطوف کنند و همچنین از عروسکهای موزیکال و آویختنی استفاده کنند.
عبدالملکی ادامه داد: لباسها و اسباب بازیهای کودکان را باید در کمدهایی با ارتفاع کم نگهداری کرده و همچنین جای مشخصی را برای وسایلش تعیین کرد و به او آموزش داده شود تا بعد از استفاده، آنها را در جای خود قرار دهد و مقررات ساده، قابل درک و در حد توانش را برای او در نظر بگیرید.
وی با تأکید بر اینکه باید درباره بایدها و نبایدها قاطع بود، گفت: اغلب اوقات کودکان مطمئن نیستند چگونه باید رفتار کنند، لذا باید رفتار صحیح را به کودکان آموخت و رفتارهای مثبت او را تقویت کرد.
این کارشناس ارشد روانشناسی نقش والدین را در پیشرفت کودکانشان مهم دانسته و ادامه داد: انتخاب برنامه صحیح برای کودکان مبتلا به سندرم داون کار پیچیدهای است که نباید با عجله انجام گیرد، والدین باید امکانات مختلف را بررسی کنند و با مشاوران و تیم درمانی فرزندشان صحبت کنند و نیازهایش را بر مبنای شرایط زندگیش در نظر بگیرند.
عبدالملکی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کارهایی که یادگیری فرزندان را تقویت می کند، پرورش خود انگاره یا تصویرسازی مثبت از خود اوست، افزود: وقتی به کودکان مبتلا به سندرم داون اعتماد و اطمینان داده می شود، آنها احساس خوبی درباره خود پیدا می کنند و انگیزه بیشتری برای یادگیری در آنها ایجاد می شود.
وی با تأکید براینکه مبتلایان به سندرم داون با روشهای بصری بهتر یاد می گیرند، اظهار کرد: کودکان مبتلا به سندرم داون به علائق خود آگاهند اما برای کشف و پرورش سرگرمیهای مورد علاقهشان نیاز به راهنمایی دارند، همچنین استفاده از فن آوریهای جدید همانند کامپیوتر می تواند یادگیری را سرعت بخشد.
عبدالملکی در پایان خاطرنشان کرد: والدین می توانند در صورت امکان فرزند خود را به دوره های کارآموزی و کارورزیهای کوتاه مدت بفرستند و او را به انجام خدمات داوطلبانه تشویق کنند و در عین حال سعی کنند برای خرید، غذا پختن، شستشو و تمیز کردن منزل مسئولیت بیشتری را به عهده کودکان خود قرار دهند و در استفاده از وسایل نقلیه عمومی، پول خرد کردن و پرسیدن نشانی و جهت یابی را به او بیاموزند اما باید توجه کرد که این آموزشها به مراحل ساده و قابل درک تقسیم کرده و گام به گام به آنها آموزش داده شود تا او را برای ورود به جامعه آماده کند.