کد خبر: ۵۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 28
شفاآنلاین_رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به رکود بازار مسکن در سال 93 گفت:مردم نگران افزایش قیمت مسکن در سال 94 نباشند چرا که ظرفیتی برای این افزایش ها وجود ندارد.

به گزارش شفاآنلاین،حسام الدین عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری  با اشاره به رکود نسبی بازار مسکن در سال 93گفت: در سال 93 شاهد رکود بازار مسکن خصوصا در شش ماهه اول بودیم که این وضعیت در شش ماهه دوم به خیز خروج از رکود تبدیل شد و حجم معاملات مسکن تا حدودی افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به آمار خرید فروش در سال 93گفت: سیر معاملات مسکن در بهمن 93حدود 17هزار مبایعه نامه خرید و فروش ، دی ماه 16هزار مبایعه نامه ،آذرماه 14هزارو آبان ماه 12هزار مبایعه نامه بوده است که این آمار نشان می دهد حجم خرید و فروش مسکن با سیر صعودی روبرو بوده است.

عقبایی خاطرنشان کرد: بازارمسکن در سال 93 بازار رکودی بود، که در شش ماهه دوم توانست با سرعت بیشتری پیش رود اما نه به میزانی که مسکن را از رکود خارج کند. در مجموع می توان گفت سال93 بازار شاهد افزایش قیمت مسکن نبود و در برخی نقاط نیز با کاهش قیمت همراه بود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به افزایش های نامتعارف قیمت در بازار مسکن افزود: هر زمان که شاهد رشد بی اندازه قیمت بوده ایم به همان سرعت رکود نیز بازار را فرا گرفته است که این افزایش ها نه به نفع مردم و نه به نفع اقتصاد کلان کشور است و در دراز مدت به ضرر توده تولیدکنندگان و در کوتاه مدت به نفع برخی سودجویان خواهد بود.


شش ماهه اول سال سونامی قیمت مسکن نخواهیم داشت

عقبایی با اشاره به خروج بازار مسکن از رکود در سال 94 گفت:با توجه به اینکه اردیبهشت 92 و93 رشد معاملات مسکن چشمگیرتر بوده است بنابراین پیش بینی براین است که اردیبهشت سال94 مانند اردیبهشت سالهای گذشته ، با بهار بازار مسکن روبرو خواهیم بود و در شش ماهه اول سال بر اساس همان فرمول حجم معاملات  افزایش خواهد یافت.

وی با ابراز امیدواری به بازار سال94 ادامه داد: ما این آرامش خاطر را به مردم عزیز کشورمان می دهیم که مصرف کنندگان نگران افزایش نامتعارف قیمت مسکن نباشند چرا که ظرفیتی برای این افزایش ها وجود ندارد. در جاهایی که توازن، کمتر برقرار است حداکثر رشد را با قدرت خرید مردم پیش بینی می کنیم که زیر نرخ تورم باشد .امیدواریم با تدابیری که دولت محترم در سال 94 اندیشیده و در سالی که مقام معظم رهبری با نام " دولت وملت " نام نهاده اند این همکاری وتعامل بین بخش خصوصی و دولتی خصوصا در حوزه تولید مسکن بتواند آینده بهتری برای بازار مسکن فراهم سازد.
 

افزایش وام مسکن درسال94 تا مبلغ100میلیون تومان

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره تاثیرافزایش تسهیلات بانکی درافزایش قدرت خرید مردم گفت: ما از موافقین افزایش تسهیلات بانکی هستیم وبارها اعلام کرده ایم که این تسهیلات بانکی را باید در اختیارتولیدکنندگان مسکن قراردهیم تا ظریتهای تولید را دربخش مسکن افزایش دهیم و انگیزه تولید را بالا ببریم.
با توجه به اینکه تولید مسکن درکشور ما هنوز به شکل سنتی انجام می گیرد که بسیار زمانبر و هزینه بر است، دولت باید برای حل این مشکلات با ارائه تسهیلات لازم مردم را یاری کند تا آنها بیش ازاین درگیر طرحهایی مثل طرح مسکن مهر و مسکن اجتماعی و...نشوند.

وی در خصوص تسهیلات فعلی بانکی برای مسکن از جمله وامهای 50 و 60میلیونی گفت: این تسهیلات در حال حاضر نمی تواند قدرت خرید مردم  به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران که قیمت زمین در آن بالاست را افزایش دهد.

عقبایی افزود: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی با حمایت دولت و با رویکرد وزیر محترم راه و شهرسازی نسبت به تعدیل و کنترل سیاستهای بانکی خصوصا بانکهای خصوصی و هلدینگ بانکهای دولتی و البته نظارت دقیق بانک مرکزی و سازمان بازرسی کل کشور می توانند با این پول ها و ذخیره های پولی که در برخی موارد منحرف حرکت می کنند ،قدرت خرید مردم را افزایش دهند. در صورت تحقق این امر تسهیلات بانکی

، به عنوان محرک در خرید مسکن نقش به سزایی برای مردم خواهند داشت و البته تاکید مابر این است که در سال 94 نرخ این وامها باید تا 100 میلیون افزایش پیدا کند.
 

پیشنهاد رییس اتحادیه مشاوران املاک برای خروج بازار مسکن از رکود

در پایان عقبایی راهکارهایی را برای خروج بازارمسکن از رکود به دولت پیشنهاد کرد که عبارتنداز:
1. نظارت وکنترل بر اجرای دقیق سیاست های بانکی و پولی کشور که می تواند با تشکیل کارگروهی از نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور ، شهرداری ها و... این سرمایه ها را به سوی تولید واقعی هدایت کنند.
2.طرح برنامه های جامع در حوزه مسکن که منجر به خروجی درست در آینده شود. نه اینکه با تغییر دولتها برنامه ها نیز تغییر کنند یا توجهی به آنها نشود.
3. اجتناب از برهم ریختگی و سلیقه ای عمل کردن در حوزه مسکن. 
4.تمرکز و توجه وزارت راه وشهرسازی به بخش خصوصی و مشاوران املاک که مستقیما با بازار در ارتباط است.
5.ورود مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت بر بازار مسکن و تسهیلات بانکی و جلوگیری از حباب سازی در بازار مسکن.
 

نورنیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: