کد خبر: ۵۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 11
شفا آنلاين-گذشت نزديک به يک سال از اجراي طرح تحول سلامت، فرصت کافي را در اختيار بسياري از تحليل‌گران قرارداده است تا بتوانند اين طرح ملي را به صورت منصفانه و بدون غرض مورد ارزيابي قراردهند.

به گزارش شفا آنلاين،فارغ از تمام دغدغه‌هاي موجود نسبت به اجراي اين طرح، بسياري نسبت به تداوم بودجه طرح تحول سلامت ابراز نگراني کرده‌اند، کما اينکه شرط تداوم اجراي اين طرح، درگرو تأمين بودجه است. البته اختصاص درصدي از ماليات برارزش افزوده هدفمندي يارانه‌ها تا حدودي اين نگراني‌ها را برطرف کرده است، اما به نظر مي‌رسد که ولع طرح تحول سلامت براي بلعيدن پول به معضل اصلي بودجه کشور تبديل‌شده است.


طرح تحول سلامت با توجه به اقدامات گسترده درماني و کاهش پرداخت از جيب مردم نيازمند بودجه زيادي است. کما اينکه بسياري از نمايندگان مجلس و اعضاي کميسيون بهداشت در مصاحبه‌هاي متعدد ابراز نگراني کرده‌اند که مبادا کفگير وزارت بهداشت به ته‌ديگ بخورد و وزارت بهداشت ناچار شود تا اعتبار مجددي را درخواست کند. کار تا جايي پيش رفت تا بسياري طرح تحول سلامت را چاه ويل دانستند که توانايي بلعيدن کل بودجه کشور هم دارد. همين نگراني موجب شد تا روزنامه سپيد نظر نايب رئيس مجلس را در مورد طرح تحول سلامت جويا شود.

محمدرضا باهنر اقدامات طرح تحول سلامت را درخور تقديردانست و گفت: «خدمات دولت در حوزه سلامت بسيار خوب بوده و قابل تقدير است. خود آقاي وزير بهداشت جز وزراي موفق دولت محسوب مي‌شود. هدف مجلس از ديده‌باني رفع برخي از نگراني‌هاست. البته اين نگراني به هيچ وجه نبايد به جامعه انتقال داده شود. وظيفه مجلس ديده‌باني است. فردي که درنوک برجک قرارمي‌گيرد ممکن است که خطر را از فاصله 10 کيلومتري ببيند، اما فردي که پايين برجک است، خطر را از دو کيلومتري مي‌بيند.»

البته محمدرضا باهنر، رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري در کنار تقدير از عملکرد وزارت بهداشت ترجيح داد تا انتقادات خود را مطرح کند. وي خواستار مديريت بهينه بر طرح تحول سلامت شد و گفت: «دغدغه مهم اين است که طرح تحول سلامت در 2 تا 3 سال آينده به سرنوشت معضل هدفمندي يارانه‌ها دچار شود. اگر بودجه و هزينه اين طرح بالا و بالاتربرود، امکان دارد که خزانه و درآمدهاي ما نتواند جواب اين بودجه را بدهد. دراين صورت اين مشکل به وجود مي‌آيد. به همين دليل لازم است درکنارطرح تحول سلامت، اقتصاد بخش سلامت هم به صورت جدي مديريت شود.» نايب رئيس مجلس پيش‌بيني برخي از اعضاي کميسيون بهداشت مبني بر اينکه اين بودجه براي وزارت بهداشت کم است و احتمالاً در نيمه سال درخواست اعتبار مي‌کنند را درست دانست و گفت: «اين نگراني به صورت جدي وجود دارد و اميدواري ما اين است که دولت اين بخش را به صورت جدي مديريت کند.»

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا امکان دارد که اين طرح زمين بخورد، اظهار داشت: «اگر مديريت صحيحي صورت بگيرد، مشکلي براي طرح تحول سلامت به وجود نمي‌آيد. به شرط اينکه مديريت درستي انجام شود.»




سپید




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: