کد خبر: ۵۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 10
شفاآنلاین- اگرچه سن ميانگين بروز علايم يائسگي از جمله گر گرفتگي، تغيير خلق و خو، تعريق شبانه، مشکلات خواب و... ۵۱ سالگي است اما احتمال بروز زودهنگام اين علايم وجود دارد. يائسگي قبل از ۴۰ سالگي زودرس به حساب مي آيد.

به گزارش شفا آنلاین،علت هاي شايع يائسگي زودرس شامل شيمي درماني، پرتودرماني و عمل برداشتن تخمدان هاست. اما شيوه زندگي، عوامل محيطي و ژنتيکي نيز مي تواند در اين امر تاثيرگذار باشد؛ هرچند اين مشکل چندان شايع نيست و تنها يک درصد از زنان قبل از ۴۰ سالگي دچار يائسگي مي شوند. در ادامه مطلب به بررسي تاثير يائسگي زودرس بر سلامت مي پردازيم.

کاهش خطر بروز سرطان سينه و تخمدان

زناني که داراي چرخه بالاتر ميزان استروژن هستند، بيشتر در معرض خطر بروز سرطان سينه قرارگيرند. بنابراين افرادي که دچار يائسگي زودرس مي شوند، نسبت به ديگران با خطر پايين تر سرطان سينه مواجهند. اين امر در مورد سرطان تخمدان نيز صحت دارد. در واقع هرچه تخمک گذاري کمتر باشد خطر بروز سرطان تخمدان نسبت به زناني که در سنين بالاتر دچار يائسگي مي شوند، پايين تر است.

۲ - پيري زودرس

تلومر ها، ساختارهاي ريزي است که DNAرا از آسيب ديدگي محافظت مي کند و براساس طولي که دارد سن بيولوژيکي فرد را مشخص مي کند (تلومرهاي کوتاه تر نشان دهنده سرعت روند پيري است). نتايج بررسي هاي محققان آمريکايي نشان مي دهد زناني که دچار يائسگي زودرس مي شوند، در مقايسه با ديگران تلومر هاي کوتاه تري دارند و ساختارهاي ژنتيکي شان آسيب ديده است.

نقش سموم در بروز يائسگي زودرس

نتايج آزمايش ها نشان داد زناني که دائم در معرض مواد شيميايي موجود در پلاستيک، لوازم بهداشتي، لوازم خانگي و... هستند ۲ تا ۴ سال زودتر از ديگران دچار يائسگي مي شوند. اغلب اين سموم موجود در خاک، آب و هوا غيرقابل کنترل است اما محققان در خصوص استفاده از ظرف هاي پلاستيکي که در مايکروفر گرم مي شود، لوازم آرايشي و... به زنان هشدار مي دهند. طبق نتايج آزمايش هاي انجام شده در سال ۲۰۰۲ برخي از انواع شامپوها، دئودورانت  وعطرهاي حاوي فيتالتس مضر است.

خطر بروز حمله قلبي

زناني که به طور طبيعي (نه به علت شيمي درماني يا برداشتن تخمدان) قبل از ۴۵ سالگي دچار يائسگي مي شوند، با افزايش ۴۰ درصدي خطر سکته قلبي مواجهند. اما بعد از ۴۵ سالگي در ازاي هر يک سال خطر سکته قلبي تا ۲ درصد کاهش پيدا مي کند. اما چرا؟ ميزان بالاي استروژن سبب تنظيم کلسترول و حفظ عملکرد رگ هاي خون مي شود. از اين رو محققان معتقدند که استروژن نقش موثري در حفظ سلامت قلبي- عروقي دارد.

کاهش تراکم استخوان

ميزان پايين تر استروژن يعني کاهش يافتن تراکم استخوان. اگرچه همه زنان در دوران يائسگي، دچار افت تراکم استخوان مي شوند اما در زناني که قبل از ۴۰ سالگي يائسه مي شوند اين فرآيند زودتر آغاز مي شود. با اين حال جاي نگراني ندارد زيرا خطر اصلي ترک خوردگي استخوان در سن بالاتر است. پزشکان از زنان يائسه نمي خواهند که فعاليت هاي خود را کم کنند. کافي است که يک زندگي سالم و فعال داشته باشند و به اندازه کافي ويتامين C و D مصرف کنند و از انجام هر نوع فعاليت مضر براي استخوان بپرهيزند.

خطر افزايش بيماري آلزايمر، ديابت و سرطان

تلومر هاي کوتاه تر تنها نشانه تسريع روند پيري نيست بلکه آسيب ديدگي «DNA» در واقع خطر بيماري هاي مربوط به بيماري هايي چون آلزايمر، ديابت و سرطان را بالا مي برد. در اين زمينه پايين تر بودن ميزان استروژن مي تواند تاثيرگذار باشد. ژن نيز در اين امر نقش ايفا مي کند. ژن هايي که يائسگي زودرس ايجادمي کند مي تواند بيماري هاي ارثي ديگري نيز ايجاد کند. به عنوان مثال، ژن مربوط به بيماري پارکينسون با يائسگي زودرس نيز ارتباط دارد.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: