کد خبر: ۵۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 26
شفا آنلاين-تمبر طبیب دیدگان و یادمان ریشه کنی تراخم در یکصدو دهمین سالگرد تولد پروفسور محمدقلی شمس (موسس بیمارستان فارابی و پدر چشم پزشکی نوین ایران) و هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس با حضور سیدحسن قاضی زاده هاشمی در بیمارستان فارابی رونمایی شد.

به گزارش شفا آنلاين،همچنین در این مراسم به برترین های دو بخش رقابتی و غیررقابتی جشنواره شمس با حضور وزیر بهداشت جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.


براساس این گزارش، در بخش رقابتی این جشنواره به مهران زارعی قنواتی به عنوان مقاله برتر انگلیسی، علی غریبی لورون برای اختراع برتر، مجتبی ابریشمی برای پایان نامه برتر، یدالله اسلامی برای کتاب تالیفی برتر و مسعود اقصایی فرد به عنوان دانشور جوان در لوح تقدیر و جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

این گزارش می افزاید: در بخش غیررقابتی این جشنواره به نخبگان جامعه پزشکی نیز لوح یادبود اهدا شد.

در این بخش محسن بهمنی کشکولی به عنوان چشم پزشک فارسی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، علی صادقی طاری به عنوان نشان افتخار خدمت از دانشگاه علوم پزشکی تهران، حمید احمدیه به عنوان دانشمند برتر و نشان پیمان از دانشگاه شهید بهشتی، فیروزه رحیمی به عنوان بانوی چشم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمد اریش به عنوان آموزگار برتر دریافت نشان سجادی از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و نشان خدادوست (نوع دوستی و پیشگیری از نابینایی) به آنتوآن ریگنر معرفی شدند.

البته لوح یادبود آنتوان ریگنر به یکی از بستگان وی اهدا شد؛ چرا که وی که از پزشکان هم دوره دکتر شمس به شمار می رفت در سن صد سالگی چشم از جهان فرو بسته است.

در بخش غیررقابتی این جشنواره نشان هایی به برگزیدگان اهدا شد. براین اساس نشان خدادوست به عنوان نشان نوع دوستی و پیشگیری از نابینایی نام گرفت. چرا که دکتر علی اصغر خدادوست از مفاخر چشم پزشکی ایران به شمار می رود.

همچنین نشان آموزگار برتر این جشنواره به نام دکتر سیدحمید سجادی به عنوان بنیانگذار موج سوم چشم پزشکی نوین در تاریخ معاصر ایران نام گرفته است.

همچنین نشان دانشمند برتر به دلیل ابداعات، اختراعات و پژوهش های انجام شده از سوی دکتر غلامعلی پیمان که از مشاهیر چشم پزشکی جهان به شمار می رود به عنوان نشان پیمان نامگذاری شده است.

***جشنواره شمس، جشنواره ای فراکشوری است

محمود جباروند رئیس قطب علمی چشم پزشکی کشور و رئیس بیمارستان فارابی با اشاره به برگزاری بزرگداشت هشتادمین سالگرد تاسیس این بیمارستان، یکصد و دهمین سال تولد پروفسور شمس و هفتمین جشنواره شمس با هدف تکریم اساتید پیشکسوت، گفت: برگزاری این جشنواره در بیمارستان یک جشنواره فرا فارابی و فراکشوری است؛ چرا که جشنواره تکریم از بزرگان رشته چشم پزشکی است که زحمات بسیاری را متحمل شدند تا چشم پزشکی به این مقام برسد.

وی با بیان اینکه مراکز چشم پزشکی کشور توسط اساتید چشم پزشکی فارابی فعال شده است، افزود: باید الگوهای برتر را به نسل جدید معرفی کرده تا چشم پزشکی کشور را به اهداف عالی برسانند.

به گفته وی در این جشنواره به آموزش، پژوهش، درمان، نوع دوستی، پیشکسوتان و جوانان توجه شده است.

***تاسیس بیمارستان فارابی شرطی برای بازگشت به کشور

هرمز شمس فرزند پروفسور شمس به تاریخچه تاسیس بیمارستان فارابی اشاره کرد و گفت: کرسی چشم پزشکی در ایران به تاسیس دارالفنون در سال 1394 شمسی در زمان نخست وزیر مستوفی الممالک با محوریت دکتر لسان شمس برمی گردد.

وی ادامه داد: دکتر محمدقلی شمس در سال 1310 هجری شمسی که در خارج از کشور به سر می برد، به دو شرط شامل تاسیس بیمارستانی همزمان با تاسیس دانشگاه تهران و مرکز چشم پزشکی ارتش به ایران آمد و به جنوب ایران که حدود 30 تا 40 درصد مردم این مناطق دچار تراخم چشم بودند، رفت.

شمس اضافه کرد: در سال 1313 در تهران بیمارستان فارابی همراه با دو درمانگاه، یک اتاق عمل و 25 تخت تاسیس شد و پروفسور شمس به ویزیت بیماران و تربیت شاگردانش پرداخت.

این جراح و متخصص چشم گفت: فاز اول بیمارستان فارابی در سال 1319 با 120 تخت، شش درمانگاه و چهار اتاق عمل کامل شد و فاز دوم این بیمارستان در سال1321 تا 1324 با 220 تخت افتتاح شد.

شمس اضافه کرد: در این مرکز دانشجویان تربیت شده و به مراکز چشم پزشکی سایر استان ها رفتند تا دانشگاه های دیگر تاسیس شود. براین اساس دکتر جهانشاهی در سال 1324 به تبریز، دکتر نصرالله بیدل در سال 1325 به شیراز، دکتر دانشگر در سال 1326 به اصفهان، دکتر فقیدی در سال 1334 به مشهد و در سال 1331 دکتر بیدل از بیمارستان فارابی به اهواز رفتند.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز زمینی وسیعی به مساحت 80 هکتار با همت پروفسور شمس از سال های 1359 تا 1366 به بیمارستان اضافه شد و این بیمارستان هم اکنون گسترش یافته و هر روز بخش جدیدی به آن اضافه می شود.




ایرنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: