کد خبر: ۵۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 24
شفا آنلاين- معاون پشتیبانی و توسعه منابع نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: طرح تعرفه‌دار شدن خدمات پرستاری در گذشته دنبال شده و اکنون نیز دنبال می‌شود. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز حاضر است در یکی از بیمارستان‌های استان این طرح را به صورت پایلوت اجرا کند.

  به گزارش شفا آنلاين،علیرضا یوسفی در همایش بزرگداشت پرستاران که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه یکی از محوری‌ترین جنبه‌های درمان نظام مراقبتی است، اظهار کرد: مسلما هر گونه کمبود انگیزه و توانایی در این نظام که نظامی عالمانه است، خدمات آن را خدشه‌دار می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیریت دانشگاه به اندازه کافی نسبت به راضی نگه‌داشتن و با انگیزه بودن پرستاران و احقاق حق آنها حساسیت دارد، افزود: برای جامعه پرستاری افتخار است که اعضای آن می‌توانند در حد کشورهای پیشرفته دنیا همچون آمریکا و انگلستان ارایه خدمت کنند.

یوسفی با بیان اینکه در برخی خدمت‌رسانی‌ها نقش پرستار بسیار پررنگ‌تر می‌شود، اضافه کرد: برای نمونه در بخش آی سی یو، سی سی یو و در بخش‌هایی که مراقبت‌های دایمی نیاز است، به ویژه در بخش دیالیز این نقش برجسته‌تر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بارها از مدیریت دانشکده پرستاری تقاضا شده که گرایش‌های رشته پرستاری را در دوره‌های ارشد و دکتری به سمت گرایش‌های تخصصی برده شود و به جای گرایش‌های عمومی قرار گیرد. این اقدام لازم است، چرا که کارشناسی ارشد عمومی در مقایسه کارشناسی ارشد تخصصی پرستاری فایده‌ای ندارد.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه نظام آموزشی بسیار قدرتمند است، تصریح کرد: نظام آموزشی ما چنان قدرتمند است که پرستار فارغ‌التحصیل با دو سال کارآموزی در بیمارستان می‌تواند جذب کانادا شود، بنابراین می‌توانیم گرایش‌های تخصصی هم داشته باشیم.

یوسفی در خصوص فراهم آوردن زمینه‌ها و موقعیت‌های کاری برای فعالیت مدیریتی پرستاران در بیمارستان‌ها خاطرنشان کرد: این خواسته با سیاست‌های وزارت بهداشت در تضاد نیست و حتی با وزیر بهداشت نیز مکاتباتی داشتیم. ایشان نیز گفتند، چه کسی گفته‌اند که حتی رییس بیمارستان باید حتما پزشک باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که یک پرستار، توانایی و شایستگی برعهده گرفتن این شغل را داشته باشد و ثابت کند که توانمندی مدیریتی نیز دارد، حتما از توانایی‌های آنها استفاده می‌کنیم.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سلامت مردم جزو مقوله‌های حاکمیتی است و پرستاری باید حاکمیتی باشد، خاطرنشان کرد: خدمت سلامت را نمی‌توان دو بار ارایه داد و تنها لازم است یک‌بار با کیفیت خوب و با کمترین ضریب خطا ارایه شود.

یوسفی ادامه داد: امیدواریم اولین استانی باشیم که یک مرکز جامع آموزشی دارد که در آن پرستاران که بیشترین نیروی استخدامی ما هستند، بتوانند مرتبا اطلاعات خود را به روز کنند و کیفیت خدمات خود را ارتقا دهند. خدمات ما شبانه‌روزی است و افرادی که در بیمارستان مشغول به کار می‌شوند حق اینکه کوچک‌ترین اخلالی در خدمات داشته باشند را ندارند.

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از دلایل لازم برای اهمیت به پرستاری موضوع و علم پرستاری است، اظهار کرد: حرفه پرستاری حرفه‌ای است که در آن پرستار به کمک و تیمار بیمارانی می‌پردازد که آنها از رفع بیماری‌شان عاجزند.

حمیدرضا طلوعی ادامه داد: اگر قرار است الگویمان در پرستاری حضرت زینب (س) باشد، باید از ویژگی‌ها و رفتارهای این بانو الگو بگیریم و به بیماران عزت نفس بدهیم.

وی با بیان اینکه اوضاع نظام پرستاری نسبت به گذشته بهتر شده است، افزود: اگر چه هنوز با ایده آل‌ها فاصله بسیاری داریم، اما امیدواریم با روی کار آمدن طرح تحول نظام سلامت خدمات مناسب و با کیفیتی ارایه شود.



ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: