کد خبر: ۵۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 22
رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور بیان کرد:
شفاآنلاین-رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور با اشاره به انواع روش‌های تشکیل آزمایشگاه طبی گفت: دوستان حاضر در کمیسیون‌های ماده ۲۰ در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی درباره صدور مجوز فعالیت آزمایشگاه‌های طبی مانع‌تراشی می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،حبیب‌الله فاضلیان  اظهار کرد: یکی از روش‌های صدور مجوز تأسیس آزمایشگاه طبی روش تعاونی است که متاسفانه به علت کارشکنی دوستان حاضر در کمیسیون‌های ماده 20 در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تصمیم‌ساز این رشته هستند عملی نمی‌شود.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور تصریح کرد: این اعضا به علت زیاد نشدن تعداد رقبای خود به انواع و اقسام روش‌ها و لطایف الحیل تلاش می‌کنند درخواست‌ها و درخواست کنندگان خود را در چم و خم و جلسات اداری از سرباز ‌کنند تا در خواست ‌آن‌ها عملیاتی نشود چرا که خود این اعضا دارای آزمایشگاه طبی هستند.

وی تصریح کرد: امیدواریم یک بازنگری روی بافت کمیسیون ماده 20 انجام شود و اصلاح اساسی در ساختار صورت گیرد. رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشورکمیسیون ماده 20 کمیسیونی است که در هر استان مجوز تأسیس آزمایشگاه را صادر می‌کند.

فاضلیان گفت: برای دریافت مجوز تأسیس آزمایشگاه 3 روش وجود دارد که در مورد اول اگر کسی پاتولوژیست باشد می‌تواند به تنهایی مجوز تآسیس آزمایشگاه را دریافت کند و نیازمند همکاری با کس دیگری نیست.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور خاطرنشان کرد: اگر فردی دارای مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی باشد به همین ترتیب می‌تواند مجوز تأسیس آزمایشگاه را به صورت انفرادی دریافت کند.

وی تأکید کرد: در یک مورد دیگر اگر فردی دکترای تک رشته‌ای داشته باشد برای مثال دکترای میکروب‌شناسی، انگل شناسی یا بیوشیمی داشته باشد، باید هر 2 یا 3 نفر از این‌ها به اتفاق هم یک آزمایشگاه تأسیس کنند و به تک تک آن‌ها مجوز داده نمی‌شود.

فاضلیان تصریح کرد: یک شکل دیگر دریافت مجوز تأسیس آزمایشگاه که مورد بی‌مهری قرار گرفت تأسیس آزمایشگاه بر اساس  تشکیل تعاونی با مشارکت کاردان‌ها، کارشناس‌ها و کارشناسان ارشد بوده است.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: بر اساس این طرح اگر همه مشارکت کنندگان آزمایشگاهی باشند یا دست‌کم نصف + یک نفر از مشارکت کنندگان از صنف آزمایشگاهی باشند می‌توانند مجوز تأسیس آزمایشگاه طبی را دریافت کنند به شرطی‌که برای مسئولیت فنی این آزمایشگاه یک پاتولوژیست یا دکترای علوم آزمایشگاهی به کار گرفته شود که با کارشکنی اعضای کمیسون ماده 20 اجرای این روش به مشکل خورده است.

رئیس هیأت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: کمیسیون ماده 20 کمیسیونی است که در هر استان مجوز تأسیس آزمایشگاه را صادر می‌کند.
فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: