کد خبر: ۵۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 19
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور:
شفاآنلاین-رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: تحول جدی در حوزه آموزش پزشکی در بهداشت به دلایل مختلف محقق نشده و اکنون به حوزه درمان بیشتر بها داده می‌شود بنابراین حرکت لاک‌پشتی شاخص‌های بهداشتی در مقایسه با سرعت سریع در جهان مطلوب نیست.

به گزارش شفا آنلاین،علیرضا مرندی در حاشیه مراسم تقدیر از برگزیدگان علوم پزشکی در مقایسه وضعیت بهداشت در اوایل انقلاب و حال حاضر گفت: در آن زمان وضعیت حتی در شهرها بسیار بد بود به طوری که در استان کردستان تنها یک متخصص زن وجود داشت که آن هم از کشور رفت در سمنان متخصص بیهوشی نداشتیم و از پزشکان هندی و پاکستانی برای اقدامات اورژانسی استفاده می‌کردیم.

وی ادامه داد:‌ آن زمان زیربنای بهداشتی و متخصص نداشتیم و شاخص مرگ و میر مادران و کودکان زیر 5 سال بسیار بالا بود در حالی که اکنون به یک صدم آن زمان رسیده است.

مرندی، اجرای شبکه بهداشتی را از اقدامات موثر دانست و گفت: تعداد پزشکان در آن زمان بسیار کم بود و در آن شرایط باید جنگ هم اداره می‌شد در حالی که پزشکان به صورت متمرکز مستقر نبودند.

وی در پاسخ به پرسش  در مورد رشد شاخص‌های بهداشتی گفت: آموزش پزشکی در بهداشت تحول جدی نداشته است و تحولی که در حوزه بهداشت انتظار داشتیم به دلایل مختلف محقق نشده که از مهمترین آن بحث اعتبارات لازم در این حوزه است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: متأسفانه اکنون به حوزه درمان بیشتر بها داده می‌شود البته دولت تنها مقصر نیست بلکه تمام جامعه به درمان بیش از بهداشت توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که هر چه بیشتر به بهداشت برسیم به مستضعفان و مناطق محروم بیشتر رسیدگی کرده‌ایم؛ شاخص‌ها بهتر خواهد شد و با هزینه کمتر می‌توانیم کار را پیش ببریم.

مرندی ادامه داد: سرمایه‌گذاری هنگفت زمانی که در درمان می‌شود را نمی‌توان به راحتی رها کرد این در حالی است که اکنون اولویت با خدمات بستری شده و خدمات سرپایی چندان مورد توجه نیست.

وی گفت: باید به طور جدی راهکار و چاره‌اندیشی برای گسترش و توسعه روند آموزش پزشکی در بهداشت همگام با جهان صورت گیرد.

وی افزود: حرکت کند در این زمینه یا حرکت لاک‌پشتی در مقایسه با حرکت سریع  و رو به گسترش جهان در این زمینه است بنابر این هنوز با شرایط مطلوب در آموزش پزشکی بهداشت فاصله زیادی باقی است و سرعت پیشرفت شاخص‌های بهداشتی کند شده است.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: