کد خبر: ۵۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 02
رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان ؛
شفاآنلاین-رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: تمام استان های کشور به جز دو استان گیلان و مازندران و استان های شمال غرب به انگل سالک آلوده هستند.
به گزارش شفاآنلاین،دکتر «محمدرضا شیرزادی» افزود: انگل سالک نیز در حدود نیمی از استان ها به صورت بومی وجود دارد.

شیرزادی ، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن بیابان ها و پیدانشدن علوفه را مهم ترین دلیل مهاجرت موش های مخزن سالک به اطراف شهرها و روستاهای کشور عنوان کرد.

**وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 16 هزار مورد ابتلا به سالک در کشور ثبت شد که نسبت به سال 90 با آمار 20 هزار مورد ابتلا، روند رو به کاهش را نشان می دهد.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: 80 درصد مخزن انتقال بیماری سالک ، موش های صحرایی هستند . بنابراین یکی از راه های مبارزه با سالک ، مبارزه با جمعیت موش ها است.

وی اضافه کرد: کمتر از 20 درصد موارد ابتلا به سالک ، «سالک شهری» است که در این نوع ، مخزن بیماری ، مبتلایان به سالک هستند که پشه های خاکی محل زخم آنان را گزیده و به افراد دیگر این بیماری را منتقل می کنند.

وی ادامه داد: دوره کمون (پنهان ماندن) بیماری سالک از زمان ورود انگل به بدن انسان تا تظاهرات بالینی آن ، دو ماه در روستاها و 6 ماه در شهرها است بنابراین بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند ، انگل در بدن آنها بطورمتوسط دو ماه قبل، وارد شده است.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: با توجه به این موضوع لازم است قبل از آنکه نشانه های سالک ظاهر شود ، مخزن بیماری یعنی جوندگان را از بین ببریم.

شیرزادی هر چند اظهار داشت که موش های شهری به عنوان مخزن سالک به شمار نمی آیند اما در عین حال به بهسازی محیط ، جمع آوری زباله و نخاله و حمل آن به خارج شهر تاکید کرد و گفت : این اقدام در کنترل بیماری سالک بسیار مهم است زیرا این بار این پشه خاکی است که در زباله ها تکثیر می یابد و سالک را ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: در تمام شهرهایی که سالک ، بیماری بومی آنجا به شمار می رود ، مراکز رایگان درمانی وجود دارد که در آنها دارو و کرایوتراپی (فریزکردن مایع محل زخم) ، رایگان است.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور هشدار داده شده است که کانون های بیماری سالک را ارزیابی کنند تا کار «جونده کشی» در اواخر زمستان آغاز شود.

شیرزادی با بیان اینکه سالک ، مرگ و میر ندارد در عین حال گفت: کار مبارزه با جوندگان برعهده شهرداری است و وزارت بهداشت فقط کارهای درمانی و ارایه راهکار برای مبارزه با جوندگان را برعهده دارد.

وی یادآور شد: دو نوع از بیماری لیشمانیوز در ایران وجود دارد که نوع اول آن جلدی (تظاهرات پوستی) بوده و سالک نام دارد و نوع دوم آن نیز احشایی بوده که آن را کالاآزار می نامند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه استان های شمال غربی کشور به ویژه استان فارس و اردبیل آلوده به کالاآزار هستند که مخزن آن ، سگ، شغال و روباه سانان است.
ایرنا
برچسب ها: بیماری ، سالک ، بیابان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: