کد خبر: ۴۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
رئيس پژوهشکده پولي و بانکي:
شفاآنلاین-رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: حدود 95 درصد نقدینگی ما از طریق الکترونیک جا به جا می شود.
به گزارش شفاآنلاین، فرهاد نیلی افزود: ماهانه به طور متوسط 2 و نیم میلیارد تراکنش از طریق کارت های الکترونیکی انجام می شود.
وی ادامه داد: 2 و نیم تا 3 برابر تولید ناخالص ملی ایران ارزش این تراکنش هاست.
نیلی با اشاره به اینکه این میزان ترافیک، نشانه بزرگی این صنعت است، افزود: هیچ صنعتی در کمتر از یک دهه چنین شتابی نداشته است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: پول نقد هیچ وقت صفر نمی شود و همواره گروهی از مردم ترجیح می دهند پول نقد استفاده کنند زیرا پول الکترونیکی همیشه قابل پایش شدن است و برخی ها ترجیح می دهند پولشان پایش نشود.
نیلی افزود: حدود 200 میلیون کارت در دست مردم وجود دارد در حالی که تنها 2 میلیون کارت اعتباری داریم که باید بیش از این باشد.
وی ادامه داد: کارت های اعتباری باید جای وام های خرد فعلی را بگیرد و مردم به جای وام گرفتن از تسهیلات کارت اعتباری خود استفاده کنند.
نیلی افزود: این کارت های اعتباری حاصل گردش مالی حساب آن فرد دارنده کارت در بانک و نشانه میزان اعتبار او در بانک است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فروشنده باید هزینه استفاده از دستگاه پوز را بدهد زیرا قدرت خرید خریدار با کارت الکترونیکی افزوده می شود بنابراین میزان بیشتری می تواند خرید کند و این به نفع فروشنده است.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره اجرای طرح چکاوک گفت: این سامانه مربوط به چک و اسناد معمولی کاغذی است و از طریق این سامانه، مبادلات چک در داخل کشور، الکترونیکی می‌شود.
ناصر حکیمی افزود: این طرح در 13 استان اجرا شده و هیچ مشکلی ایجاد نکرده است و موفقت آمیز بود و مشکلات عملیاتی کمی داشت.
وی گفت: این طرح در گیلان و اردبیل هنوز اجرایی نشده است.
حکیمی افزود: پیش از اجرای این طرح 80 اتاق پایاپای در کشور با چند هزار نفر نیرو ،چک را به صورت دستی جا به جا می کردند که با اجرای طرح چکاوک این اتاق های پایاپای حذف شد.
وی درباره نحوه اجرای این طرح در تهران و مشکلاتی که به تبع آن ایجاد شد ، گفت: این سامانه در تهران مشکلی نداشت و مشکل در فرآیندهای بانک ها بود.
حکیمی ادامه داد: نوسانات غیرعادی در برخی شعب و اینکه برخی فرایندها به شعب سپرده شد از ناحیه یکی دو بانک در این فرایندها اشکالاتی را مشاهده کردیم که پیش بینی های لازم را برای طرح چکاوک نکردند به همین علت مشکلاتی ایجاد شد.
وی با تاکید بر اینکه همه تلاش ها صورت گرفت تا همه جوانب را در نظر بگیریم، افزود: با اطمینان خاطر این طرح را در تهران اجرا کردیم و این طرح با یکسال تاخیر اجرا شد و بیش از این تاخیر جایز نبود.
حکیمی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک ها باید برای استفاده از دستگاه پوز از فروشنده ها هزینه دریافت کنند گفت: هزینه این دستگاه های پوز، 6 هزار میلیارد تومان در سال است در حالی که درآمد ایجادی از طریق آن، 500 میلیارد تومان بیشتر نیست یعنی سالی 5500 میلیارد تومان یارانه(سوبسید) داده می شود و بانک برای جبران این هزینه ها، بر روی نرخ سود تسهیلات خود می کشد.
وی ادامه داد: فروشنده ازطریق دستگاه پوزی که در فروشگاهش است و پول از طریق آن به حساب فروشنده می رود، 10 درصد سود آن پول را می گیرد.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: برنامه ریزی ما برای راه اندازی کامل طرح چکاوک در سراسر کشور، 22 بهمن بود اما با توجه به مشکلاتی که ایجاد شد امیدواریم تاخیر زیادی در اجرای کامل آن نداشته باشیم.
حکیمی افزود: اکنون حدود 55 درصد چک های کشور از طریق طرح چکاوک انجام می شود و سعی می کنیم چند استان کوچکتر دیگر را هم تا پایان سال وارد مدار کنیم.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: