کد خبر: ۴۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۳ - 2015January 13
شفاآنلاین-یک کارشناس اقتصادی گفت: برای جمع آوردی و سر و سامان دادن به پول های خرد در دست مردم در گام اول باید اقدام به صدور کارت های اعتباری خرید کنیم.
به گزارش شفا آنلاین،محمد حسن اعتضادی اظهار داشت: به عنوان مثال باید هر فروشگاه یا بانک و مراکزی خریدی برای خود اقدام به صدور این کارت ها کنند تا هم خرید برای مردم راحت تر و هم از حجم پول نقد در بازار جلوگیری شود.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه اقتصادی در کشور ادامه داد: تناسب میان نرخ سود بانکی و تورم نیز می تواند یکی از راهکارهای جمع آوری پول ها و ورود آنها به شبکه بانکی باشد تا از این طریق هم بانک ها بتوانند در فعالیت های عمرانی کار کنند و تولید ملی افزایش یابد.

اعتضادی گفت: متاسفانه عدم تناسب در نرخ سود بانکی باعث شده تا برخی از موسسات پولی خصوصی اقدام به جمع آوری پول های مردم با نرخ بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی کنند که این اقدام برای اقتصاد و رشد تولید بسیار مضر خواهد بود.

این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: نبود تناسب همچنین سبب کاهش ارزش پول شده بنابراین سرمایه ها به جای شبکه بانکی به سوی بازارهای سودده دیگر می روند که این امر موجب متشنج شدن اقتصاد خواهد شد.

اعتضادی اضافه کرد: ایجاد مشوق هایی در بازار سرمایه و بورس و تشویق مردم برای ورود به این بازار نیز می تواند در کاهش حجم سرمایه های خرد مردم موثر بوده و وضعیت بازار بورس را بهبود بخشد.

وی گفت: تا زمانی که حجم پول در جامعه جمع آوری نشود و ذخیره های ارزی وصول پیدا نکرده و یک سیستم منظم اقتصادی پیاده نشود مشکل سرمایه های خرد در بازار باقی خواهد ماند.

اعتضادی خاطرنشان کرد: بنابراین ایجاد کارت های اعتباری، پرداخت نرخ مناسب سود بانکی و تشویق به سرمایه گذاری در بورس فاکتورهایی هستند که می توانند در کنترل حجم نقدینگی در اقتصاد بسیار موثر باشند.

گفتنی است، اخیرا نایب رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران، سرمایه های خرد در دست مردم را حدود 650 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه و جذب سرمایه های خرد مردم در برنامه پنجم مغفول مانده در حالی که این بازار پتانسیل بالایی برای صادرات غیرنفتی دارد.

سهراب شرفی افزود: اگر بخشی از سرمایه های خرد مردم توسط بازار سرمایه جذب شود، می تواند کمک شایانی در جهت افزایش تولید و بهبود سطح معیشت خانواده ها داشته باشد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: