کد خبر: ۴۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 06
شفا آنلاين-فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: اواخر سال اول زندگی کودک، آغاز شکل‌گیری توانایی شناختی او محسوب می‌شود و پزشکان می‌توانند این توانایی و فرضیه ذهن را در کودک، ارزیابی کنند.

به گزارش شفا آنلاين،غزال زاهد بیان عدم استنباط و برداشت درست کودک از محرک‌های ارتباطی محیطی که از جمله اختلالات عصبی -  تکاملی محسوب می‌شود، اظهار داشت: شناخت در کودکان اجزاء متفاوتی دارد که یکی از ابعاد آن مربوط به استنباط و برداشت کودک از محرکهای ارتباطی محیطی می‌شود، به گونه‌ای که بتواند محتوای ذهنی طرف مقابل را درک کرده و منظور خود را نیز به او برساند.


*«فرضیه ذهن» و «توانایی شناختی» چیست؟

وی ادامه داد: «فرضیه ذهن» را می توانیم با توانایی شناختی کودکان مرتبط بدانیم، به عنوان مثال، وقتی والدین برای جلب توجه کودک نسبت به محرکی محیطی، با انگشت اشاره به سمت او، نشانه می‌روند و سعی در جلب توجه کودک دارند، همچنین با «توانایی شناختی» کودک برای نشان دادن محرکی محیطی به والدین، با اشاره به سمت آن، تلاش در جلب آنها دارد.

*اختلالات عصبی- تکاملی را بشناسیم

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: اختلالات طیف اوتیسم، تکاملی زبان، بیش‌فعالی کم‌توجهی، نابینایی و ناشنوایی مادرزادی، روانپریشی کودکان و سلوک جزو اختلالات عصبی - تکاملی طبقه‌بندی می‌شوند که در این رابطه مبتلایان را با مشکلاتی در موضوع فرضیه ذهن مواجه می‌کنند.

*شیرخواران چگونه اجتماعی می‌شوند

زاهد ادامه داد: شیرخواران با کسب مکانیسم‌های شناختی ویژه تحت عنوان فرضیه ذهن، اجتماعی می‌شوند، منظور از این مکانیسم‌ها، توانایی‌های شناختی است که کودک توسط آنها متوجه اطلاعات و نیت‌های اطرافیانش می‌شود، در واقع با این مکانیسم‌های شناختی می‌توان متوجه تفاوت خواسته‌های خود با دیگران شویم.

وی افزود: توانایی فردی که به اختلالات نامبرده مبتلا یا دچار آسیب‌های مغزی در نتیجه ضربه شده است، مختل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: «فرضیه ذهن» مجموعه‌ای از اجزایی مانند حافظه، توجه اشتراکی، توانایی‌های ادراکی مانند اینکه فرد متوجه نگاه دیگران شود، زبان، عملکردهای اجرایی مغز مانند نتیجه‌گیری، تعقیب کردن اهداف، تقلید و موارد دیگر است.

*نقش والدین و آموزش و پرورش در بلوغ سیستم های مغزی

وی گفت: به همین لحاظ «فرضیه ذهن» نیاز به بلوغ سیستم‌های مغزی خاص دارد و روندی تکاملی است، همچنین این روند تحت تاثیر والدین، ارتباطات اجتماعی، آموزش و تعالیم مختلف قرار می‌گیرد و اینجاست که می‌توان با قاطعیت گفت که تکامل فرد حاصل ژنتیک و محیط است.

وی با تاکید براینکه، این نوع توانایی شناختی در کودک، اساس «فرضیه ذهن» را تشکیل می‌دهد، افزود: برخی از کودکان به دلیل بروز اختلالات در عملکرد مغز، مانند بیماران اوتیستیک، دچار اختلالات شناختی قابل توجه و حتی عمیقی می‌شوند.

*زمان آغاز شکل گیری توانایی شناختی کودک

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اواخر سال اول زندگی کودک، آغاز شکل گیری توانایی شناختی او محسوب می‌شود و پزشکان می‌توانند این توانایی و فرضیه ذهن را در کودک، ارزیابی کنند.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: اگر پزشکان و کارشناسان بهداشت روان در مراکز بهداشتی - درمانی، نسبت به اختلالات تکاملی آگاهی داشته و در جهت پیشگیری از این نوع مشکلات، به موقع اقدام کنند، کیفیت زندگی کودکان ارتقاء پیدا می‌کند.

وی با بیان اهمیت درمان کودکانی که به اختلالات عصبی - تکاملی ابتلا دارند، خاطر نشان کرد: کودکانی که درمان نشده یا خدمات درمانی کافی را دریافت نمی‌کنند، در بزرگسالی با مشکلات بسیاری روبه رو خواهند شد.





فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: