کد خبر: ۴۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۲ دی ۱۳۹۳ - 2015January 02
شفا آنلاين-پروتکل درمان ترکیبی دارویی- جراحی درمان اندومتریوز از سوی محققان بیمارستان صارم تهران پیشنهاد شد.

به گزارش شفا آنلاين،بیماری اندومتریوز، سومین علت بستری زنان و از علل مهم نازایی و یکی از دلایل انجام جراحی هیسترکتومی (برداشتن رحم) است. اندومتریوز با استفاده از درمان های دارویی، درمان های جراحی و یا ترکیبی از این دو قابل درمان است اما پروتکل درمانی واحد و جامعی که مورد توافق همگان باشد، برای درجات مختلف شدت اندومتریوز ارائه نشده است.

دکتر ابوطالب صارمی، مجری طرح با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: از میان روش های جراحی، انجام جراحی لاپاراسکوپیک، درمان استاندارد محسوب می شود؛ لذا برای کسب بهترین نتیجه و دستیابی به یک پروتکل درمانی مناسب، در بیمارستان صارم طی پروژه­ای تحقیقاتی بر روی بیماران داوطلب (با رضایت آگاهانه)، اقدام به ارزیابی اثربخشی پروتکل ترکیبی درمان دارویی- لاپاراسکوپیک کردیم. در این پروتکل درمانی که تمامی درجات اندومتریوز از درجه یا گرید 1 تا 4 را تحت پوشش قرارمی دهد، برای اندومتریوز گرید- 1 با درمان سه ماهه آنالوگ GnRH، تا 100 درصد بهبودی حاصل شد در گرید 2 با درمان لاپاراسکوپیک و تجویز دوره شش ماهه آنالوگ GnRH تا حدود 80 درصد و با همین درمان در گرید 3 اندومتریوز، حدود 50 درصد بهبودی ایجاد شد که البته باقیمانده بیماران این دو گروه، با ادامة درمان دارویی به مدت سه ماه اضافه، بهبود یافتند. در مورد گرید-4 اندومتریوز، درمان توأم جراحی با لاپاراسکوپ و درمان 9 ماهه دارویی (با آنالوگ GnRH درصد 40 از بیماران بهبود یافتند که مابقی بیماران این گروه کاندیدای لاپاراتومی شدند.

وی تصریح کرد: براساس نتایج این مطالعه اندومتریوزهای گرید بالاتر، نیاز به درمان های جدی تر و شدیدتری دارند. در گرید-1 پس از سه ماه و گریدهای 2 و 3 با درمان طبی به مدت شش ماه پس از لاپاراسکوپی اولیه، بهبودی حاصل می‌شود. ادامه درمان طبی بسته به نیاز بیمار در لاپاراسکوپی های تعقیبی بعدی مقدور است.




ایسنا





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: