کد خبر: ۴۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۳ - 2014December 25
شفا آنلاین:مشاور خانواده و کارشناس امور فرهنگی گفت: عامل اصلی افزایش طلاق در جامعه فقر فرهنگی و اقتصادی است.
به گزارش شفا آنلاین،حسن کمالی مشاور خانواده و کارشناس امور فرهنگی  با بیان این که فقر اقتصادی زمینه سازی فقر فرهنگی است، افزود: فقر فرهنگی یکی از عوامل افزایش طلاق در جامعه محسوب می‌شود.
 
این مشاور خانواده و کارشناس امور فرهنگی با اشاره به انواع فقر در جامعه اظهارداشت: متاسفانه فقر فرهنگی باعث گسستن خانواده‌ها، از میان رفتن احترام و ادب و همچنین بالا رفتن آمار فرار دختران و پسران از خانه می شود.
 
وی در توضیح فقر فرهنگی بیان داشت:‌ فقر فرهنگی یعنی عدم آگاهی به مسائل روز و به مسائل خود، یعنی انسان ممکن است از مسائل مربوط به خود غافل باشند و این بالاترین مصیبت است.
 
کمالی با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) در کتاب نهج البلاغه به اینکه هیچ فقری بدتر از فقر جهل نیست، تصریح کرد: مهم ترین شاخصه فقر فرهنگی جهل و نادانی است، زیرا اگر انسان از شناخت و آگاهی لازم نسبت به هستی جامعه و انسان برخوردار نباشد، به طور حتم قادر نخواهد بود تغییر و تحولی در اوضاع زندگی خود ایجاد کند.

وی با اشاره به وجود گروه‌های تفکیری از اوایل انقلاب اسلامی، بیان داشت: در اوایل انقلاب اسلامی گروهک تفکیری فرقان آیت الله مطهری که یک مغز متفکر شیعه بودند را از روی جهل و گمراهی به شهادت رساندند و به تفکر خودشان با این ترور به سوی بهشت و ابدیت رفتند.
 
این مشاور خانواده و کارشناس امور فرهنگی، در ادامه افزود: امروز گروهک تروریستی داعش که از فقر خرد و فرهنگ رنج می‌برند، کشتن مسلمانان و اقلیت‌های دینی را واجب می‌دانند و ازدواج‌های جهادی غلط را بر اساس فقر فرهنگی بنا کرده اند و این یک معضل بین المللی است که داعشی‌‌ها از روی جهل و نادانی بوجود آورده‌اند.
 
وی با تاکید بر اینکه بدترین معضل یک جامعه فقر فرهنگی محسوب می‌شود، یادآور شد: در طول تاریخ آ‌ن چه باعث شقاوت و کشتار شده بر محور فقر فرهنگی است و فقط با همراهی علما، دانشمندان و افراد صاحب نظر است که می‌توانیم به صراط مستقیم هدایت شویم.
 
*فقر اقتصادی زمینه ساز فقر فرهنگی است

کمالی با بیان اینکه عوامل متعددی باعث فقر فرهنگی می‌شوند، گفت:‌ دانشمندان از فقر اقتصادی به عنوان بحران فرهنگی یاد می‌کنند، زیرا باعث فقر فرهنگی می‌شود.
 
وی در ادامه ضعف مدیریتی را دلیل فقر فرهنگی برشمرد و عنوان کرد: ما با مدیریت کلان و دور برد می‌توانیم به راحتی جوان‌ها را هدایت کنیم و فقر فرهنگی را نیز با همین مدیریت می توان از بین برد.
 
این مشاور خانواده و کارشناس امور فرهنگی در ادامه افزود: اگر ما بتوانیم الگوی خوبی برای جوان‌ها پیدا کرده و آن الگو را عملیاتی کنیم فقر فرهنگی از بین می‌رود و  موجب می‌شود افراد فرهنگ صحیحی را انتخاب کنند.
 
وی با اشاره به راه حل‌های مقابله با فقر فرهنگی اظهار داشت: نخستین راه حل مقابله با فقر فرهنگی این است که وحدت داشته و پیرو ولی امر مسلمین باشیم زیرا وحدت بدون امر ولایت میسر نمی‌شود.
 
این کارشناس امور فرهنگی یادآور شد: امن ترین مکان برای جوانان، مساجد و همراهی با روحانیت، معلمان و والدین است و اگر این‌ اشخاص در انجام وظایف خودشان کوتاهی کنند، در آینده مشکلات زیادی را پیش رو خواهیم داشت.
 
کمالی در پایان خاطر نشان کرد: اگر از فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان منشور فرهنگی بهره ببریم، به مرور زمان فقر اقتصادی و به دنبال آن فقر فرهنگی از بین  خواهد رفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: