کد خبر: ۴۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 17
شفا آنلاين-مقاربت دردناک عارضه‌اي شايعي است و تا يک پنجم زنان زماني در طول زندگي‌شان ممکن است دچار آن شوند.

به گزارش شفا آنلاين،ديس‌پارونيا، اصطلاحي پزشکي به معناي مقاربت دردناک است. اين بيماري اصولا عارضه‌‌اي است که زنان را گرفتار مي‌کند، اما گاهي در مردان هم رخ مي‌دهد. در اغلب موارد علل مقاربت دردناک، حتي اگر مدت‌ها طول کشيده باشد، قابل برطرف کردن است، اما ممکن است پس از اينکه علت اوليه بيماري برطرف شد، فرد با توجه به تجربيات قبلي، همچنان احساس درد کند.


مقاربت دردناک عارضه‌اي شايعي است و تا يک پنجم زنان زماني در طول زندگي‌شان ممکن است دچار آن شوند. در اغلب موارد ديس‌پارونيا يک علت جسمي اوليه وجود دارد و بايد پيش از آنکه اين عارضه را به عوامل رواني نسبت داد، آن را برطرف کرد. واژينيسموس، شکل شديد مقاربت دردناک است که ناشي از انقباض ناخودآگاه عضلات کف لگن است. گرچه تصور شما اين است که آميزش جنسي بايد تجربه‌اي لذت‌بخش باشد، اما ممکن است براي شما به تجربه‌اي دردناک بدل شود. ممکن است از سخن‌گفتن درباره اين عارضه احساس خجالت کنيد يا فکر کنيد اشکالي جدي در مغز يا دستگاه تناسلي‌تان داريد، اما حقيقت اين است که آميزش جنسي براي همه زنان در همه اوقات لذت‌بخش و بدون درد نيست. در واقع بسياري زنان در نقطه‌اي از زندگيشان به علت‌هايي بسيار معمولي ممکن است آميزش دردناک را تجربه کنند. اصطلاح پزشکي که براي اين عارضه به کار مي‌رود، «ديس‌پارونيا» است که اين صورت تعريف مي‌شود: داشتن درد تناسلي مداوم يا عودکننده که درست پيش از آميزش جنسي، در حين آن يا پس از آن رخ مي‌دهد و باعث ناراحتي فرد مي‌شود.

از بيان اين عارضه به پزشکتان نبايد پرهيز کنيد، زيرا درمان‌هايي وجود دارند که مي‌توانند به برطرف شدن يا کاهش اين مشکل شايع در شما کمک کنند. پژوهشگران تخمين مي‌زنند که از هر 5 زن يک نفر درد تناسلي درست پيش از آميزش، در حين آن يا پس از آن را تجربه مي‌کند، اما محل درد و ميزان تکرار آن ميان زنان بسيار متفاوت است.


شدت آميزش دردناک

آميزش دردناک ممکن است شدت يا مکان‌هاي متفاوتي داشته باشد، از جمله:

احساس درد با هر دخولي، حتي هنگام گذاشتن تامپون.

احساس درد تنها هنگام آميزش در حالتي خاص.

درد جديد پس از دوره قبلي آميزش جنسي بدون درد.

درد سطحي (در دهانه ورودي دستگاه تناسلي.)

درد عميق در دستگاه تناسلي هنگام آميزش.

احساس سوزش يا درد مبهم.

اغلب زنان مبتلا به ديس‌پارونيا از درد سطحي هنگام دخول شکايت مي‌کنند. بسياري از زناني که دچار درد مداوم هنگام آميزش جنسي هستند، به پزشک مراجعه نمي‌کنند. شما نبايد جزو آنها باشيد! اگر هنگام آميزش احساس درد داريد، با دکترتان در مورد آن صحبت کنيد. درمان اين مشکل ممکن است زندگي جنسي شما را متحول کند، صميميت عاطفي‌تان با همسرتان را تقويت کند و برداشتتان از خودتان را بهبود بخشد.


علت‌هاي آميزش دردناک

علل آميزش دردناک بر حسب محل احساس درد، درد سطحي يا عميق متفاوت است.

علل درد سطحي (هنگام دخول): در هنگام دخول به علل متفاوتي ممکن است رخ دهد، از جمله:

نرم‌شدگي ناکافي: اين عاضه اغلب به علت نوازش ناکافي پيش از آميزش است. همچنين به‌طور شايعي پس از يائسگي، پس از زايمان يا هنگام شيردهي از پستان به علت افت هورمون استروژن هم ممکن است نرم‌شدگي واژن به ميزان کافي ايجاد نشود. برخي از داروها که ميل يا برانگيختگي جنسي را مهار مي‌کنند، مي‌توانند نرم‌شدگي واژن را نيز کم کنند و به آميزش جنسي دردناک منتهي شوند. از جمله برخي داروهاي ضدافسردگي، داروهاي ضدفشارخون، داروهاي آنتي‌هيستامين (ضدحساسيت) و برخي از قرص‌هاي پيشگيري از بارداري.

آسيب، تحريک، ضربه: آسيب‌ها و جراحت‌هاي ناشي از حوادث، جراحي لگن، اپيزيوتومي يا ناهنجاري‌هاي مادرزادي.

التهاب، عفونت يا اختلال پوستي: عفونت در ناحيه تناسلي يا مجاري ادراري مي‌تواند آميزش را دردناک کند. اگزما يا ساير مشکلات پوستي ناحيه تناسلي نيز مي‌تواند اين عارضه ايجاد کند.

واکنش به فراورده‌هاي پيشگيري از بارداري: واکنش آلرژي به فوم‌ها، ژل‌ها يا لاتکس ممکن است در زنان رخ دهد. همچنين اگر وسايل پيشگيري از بارداري ديافراگم يا کلاهک گردن رحم درست اندازه نشده باشد، مي‌تواند درد ايجاد کند.

واژينيسموس: انقباض و گرفتگي غيرارادي عضلات ديواره واژن (که به آن واژينيسموس مي‌گويند) ممکن است تلاش براي دخول را بسيار دردناک کند.

احساس درد هنگام دخول همچنين ممکن است ناشي از عارضه‌اي به نام «وستيبوليت» باشد. اين عارضه که علت ان دقيقا معلوم نيست به صورت احساس سوزش يا مورمور شدن در مدخل واژن بروز مي‌کند.

علل درد عميق: درد عميق معمولا هنگام دخول عميق رخ مي‌دهد و ممکن است در برخي از وضعيت‌هاي بدني هنگام آميزش شديدتر شود. علت‌هاي درد عميق شامل اين موارد مي‌شود:

برخي از بيماري‌ها: فهرست طويلي از بيماري‌ها شامل آندومتريوز، بيماري التهابي لگن، افتادگي رحم، رحم به عقب برگشته، فيبروم‌هاي رحم، التهاب مثانه، نشانگان روده تحريک‌پذير، هموروئيد يا بواسير و کيست‌ها تخمداني ممکن است درد عميق هنگام آميزش ايجاد کنند.

عفونت‌ها: هر عفونتي در گردن رحم، رحم يا لوله‌هاي رحم ممکن است باعث درد عميق هنگام آميزش شود.

درمان‌هاي جراحي و دارويي: جوشگاه‌هاي به جا مانده از جراحي‌هايي که در ناحيه لگن انجام شده‌اند، از جمله رحم‌برداري گاهي ممکن است باعث مقاربت دردناک شوند. به علاوه درمان‌هاي سرطان شامل پرتوتابي و شيمي‌درماني باعث تغييراتي در بافت‌ها مي‌شوند که آميزش جنسي را دردناک مي‌کنند.


عوامل عاطفي زمينه‌ساز آميزش دردناک

عواطف عميقا با فعاليت جنسي درآميخته هستند و ممکن است در هر نوع درد جنسي نقشي داشته باشند. از جمله عوامل عاطفي موثر در آميزش دردناک اينها هستند:

مشکلات رواني: اضطراب، افسردگي، نگراني در مورد ظاهر جسمي، ترس از صميميت و نزديکي يا مشکلات در روابط زن و شوهر ممکن است با کاهش ميزان برانگيختگي جنسي در زن باعث ناراحتي يا درد در هنگام آميزش همراه شود.

استرس: عضلات کف لگن شما بسيار به استرس حساس هستند، بنابراين استرس مي‌تواند به آميزش دردناک بينجامد.

سابقه سو‌ء‌استفاده جنسي: اغلب زنان مبتلا به مقاربت دردناک سابقه‌ سوء‌استفاده جنسي ندارند، اما اگر زني مورد سوء‌استفاده جنسي قرار گرفته باشد، اين واقعه ممکن است در ايجاد اين عارضه نقش داشته باشد.

گاهي اوقات با اطمينان بگوييم عوامل رواني باعث آميزش دردناک شده‌اند، مشکل است. درد اوليه به هر علت از جمله علل جسمي، ممکن است به ترس از بروز مجدد در بينجامد، در نتيجه زن نمي‌تواند در حين آميزش آرامش عضلاني داشته باشد و خود اين امر به درد بيشتر مي‌‌انجامد. مانند بسياري از دردهاي ديگر در بدن، شما ممکن است به محافظت از ناحيه دردناک و اجتناب از فعاليت‌هايي که با درد همراهند، گرايش پيدا کنيد.


پزشک براي شما چکار مي‌کند

پزشکتان براي تشخيص علت زمينه‌ساز درد شما اين اقدامات را انجام مي‌دهد:

سابقه پزشکي: پزشک براي حل اين مشکل سابقه پزشکي کاملي را از شما خواهد خواست از جمله هنگام شروع درد، ‌مکان درد، ‌شدت درد، ارتباط درد با وضعيت‌هاي متفاوت قرار گيري بدن هنگام آميزش، سوابق جنسي شما، سوابق جراحي و زايمان‌ها. از اينکه به پرسش‌هاي دکترتان صادقانه جواب دهيد، خجالت به خود راه ندهيد. اين سوالات ممکن است علت درد شما را مشخص کند.

معاينه لگني: پزشک در حين معاينه لگني نشانه‌هاي تحريک پوستي، عفونت و مشکلات آناتوميک (بدني) را بررس خواهد کرد. پزشکتان ممکن است در معاينه دستگاه تناسلي و عضلات لگن از شما بخواهد که محل درد را مشخص کنيد و همچنين ممکن است با اسپکولوم واژنتان رامعاينه کند. برخي از زنان دچار آميزش دردناک، حين معاينه لگني احساس ناراحتي مي‌کنند، حتي اگر پزشک اين کار را به آرام‌ترين شيوه انجام دهيد. اگر درد بيش از حدي احساس مي‌کنيد، از دکتر بخواهيد معاينه را متوقف کند. در صورتي که پزشکتان به علل خاصي مشکوک باشد، ممکن است سونوگرافي يا لاپاراسکوپي براي ديدن اندام‌هاي لگني را تجويز کند.

چطور درد جنسي را برطرف کنيم

در گذشته آميزش دردناک يا ديس‌پارونيا را عمدتا يک مشکل رواني مي‌دانستند که نياز به روان‌درماني دارد، اما امروزه اين ديدگاه را کنار گذاشته‌اند. پژوهشگران بسياري از علل آميزش دردناک را شناخته‌اند و توصيه آنها به يک درمان چندجانبه و وفراگير است. درماني که پزشک انجام مي‌دهد شما بستگي به علت زمينه‌ساز درد شما دارد. به غير از اينها شما و همسرتان ممکن است بتوانيد با چند تغيير در روتين‌ جنسي‌تان درد‌تان را به حداقل برسانيد.

تغيير وضعيت هنگام آميزش: اگر در وضعيت بدني خاصي هنگام آميزش احساس درد مي‌کنيد، ممکن است با تغيير دادن آن و امتحان وضعيت‌هاي ديگر دردتان کاهش پيدا کند.

برقراري ارتباط با همسر: در مورد احساسات بد و خوبتان با همسرتان صحبت کنيد. اگر احساس مي‌کنيد بايد آميزش کندتر شود به همسرتان بگوييد.

نوازش پيش از آميزش: نوازش طولاني‌تر پيش از آميزش به تحريک نرم‌شدگي طبيعي واژن کمک مي‌کند. به تاخير انداختن دخول تا هنگامي که حداکثر برانگيختگي ايجاد شده است نيز ممکن است به کاهش درد کمک کند.

استفاده از نرم‌کننده‌ها: نرم‌کننده‌ها موجود در بازار شامل نرم‌کننده‌هاي با پايه آب يا با پايه سيليکون ممکن است آميزش جنسي را براي شما راحت‌تر کند. در برخي از زنان نرم‌کننده‌هاي حاوي گليسرين ممکن است زمينه‌ساز عفونت قارچي شود، بنابراين هنگام خريد اين نرم‌کننده ها به اجزاي آنها در روي برچسبشان دقت کنيد و از دکترتان در اين مورد سوال کنيد.


درمان‌هاي دارويي و غيردارويي:

رفع عامل زمينه‌اي: اگر عفونت به عنوان يک عارضه پزشکي خاصي باعث درد شده است، درمان آن ممکن است درد را برطرف کند. اگر مصرف دارويي باعث مشکل در نرم‌‌شدگي واژن شده است، کنار گذاشتن آن ممکن است مشکل را حل کند.

درمان با استروژن: در اغلب زنان پس از سن يائسگي، ديس‌پارونيا ناشي از مقدار ناکافي نرم‌شدگي واژن به علت افت ميزان هورمون جنسي استروژن است. در اين موارد استفاده از کرم‌ها يا شياف‌هاي واژني اين هورمون با تجويز پزشک ممکن است مشکل را برطرف کند.

حساسيت‌زدايي: در اين شيوه درماني، شما مي‌آموزيد با انجام تمريناتي براي شل کردن واژن دردتان را کاهش دهيد. درمانگرتان ممکن است انجام ورزش‌هاي کف لگن (تمرينات کگل) يا ساير تمرينات را براي کاهش دردتان توصيه کند.

مشاوره يا سکس‌درماني: اگر براي مدتي طولاني در حين آميزش جنسي احساس درد کرده باشي، ممکن است حتي پس از درمان و رفع علت درد، نسبت به تحريکات جنسي پاسخ عاطفي منفي نشان دهيد. اگر به علت آميزش دردناک، ‌شما و شوهرتان از صميميت جنسي پرهيز کرده باشيد، ممکن است نياز به بهبود ارتباطتان و بازگرداندن صميميت جنسي داشته باشد. صحبت کردن با يک مشاور يا متخصص سکس‌درماني مي‌تواند به حل اين مشکلات کمک کند.

بالاخره اينکه برخي تغييرات در عادات بهداشتي‌تان مي‌توان درد و ناراحتي شما هنگام آميزش جنسي را به حداقل برساند. از استفاده از شستشودهنده‌هاي معطر مانند شامپوهاي بدن و ژل‌هاي دوش در ناحيه تناسلي پرهيز کنيد. اين فراورده‌ها ممکن است باعث تحريک ناحيه تناسلي و مختل‌کردن نرم‌شدگي طبيعي آن شوند، به‌خصوص اگر بيش از حد مصرف شوند، از دوش واژينال هم پرهيز کنيد.





سپید




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: