کد خبر: ۴۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 10
شفاآنلاین-رئیس‌کل بانک مرکزی در حالی دیروز از راه‌اندازی پکیج سامانه‌های بانکی به منظور ایجاد شفافیت در شبکه بانکی کشور خبرداد و گفت بخش اعظم عملیات بانکی از این پس از طریق این سامانه‌ها هدایت و نظارت خواهد شد که برخی فعالان اقتصادی، راه‌اندازی این سامانه‌ها را راهکاری برای افزایش تحقق درآمدهای مالیاتی سال 94 می‌دانند.

به گزارش شفاآنلاین، این روزها اگرچه انتشار خبر فساد اخیر در شبکه بانکی کشور تب و تاب اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی را ندارد، اما باز هم ولوله‌هایی در نظام بانکی کشور ایجاد کرده است که گویا بالاخره باید اصلاحات را در این سیستم اعمال کرد.

به همین دلیل ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی دیروز در همایش "کشور بدون فساد" خبر از راه‌اندازی سامانه‌هایی داد که بر مبنای آنها، بانک مرکزی تلاش دارد نظارت خود بر شبکه بانکی کشور را دقیق‌تر و به گفته سیف، اثربخش‌تر کند.

سیف، صحبت از 7 سامانه ای به میان آورد که به گفته او می‌تواند جلوی مهار فسادهای لجام گسیخته خرد و کلان در شبکه بانکی کشور را بگیرد.

سامانه‌های نسيم(بانکداري متمرکز الکترونيکي)، پيام‌رساني مالي الکترونيکي يا «سپام»، سامانه مديريت الکترونيکي چک (چکاوک)، پورتال ارزي، نظارت الکترونیکی بانک ها (سناب) و برخی سیستم‌های دیگری که مستقیما با قوه قضاییه لینک هستند و می‌توانند پیش از موعد، جلوی فساد و تخلفات بانکی را بگیرند.

در این میان اما فعالان اقتصادی بر این باورند که دولت با راه‌اندازی این سامانه‌ها، اگرچه می‌تواند فساد را کنترل کند، اما درصدد است که با جمع آوری اطلاعات از مراودات بانکی در بخش‌های ریالی و ارزی، راه را برای وصول درآمدهای مالیاتی هموار کند.

به گفته آنان، گفته می‌شود این سامانه‌ها اتصال غیرمستقیمی به سازمان امور مالیاتی دارند و دولت قصد دارد تا از این طریق، فرارهای مالیاتی را به حداقل رسانده و راه را برای وصول درآمدهای مالیاتی سال 94 کل کشور، هموارتر کند.

تابناک

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: