کد خبر: ۴۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 05
شفا آنلاين-شرکت هلندی مارس وان، فهرست 663 نفره‌ متقاضیان سفر بی‌بازگشت به مریخ را منتشر کرد که نام چند ایرانی در این فهرست دیده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،سازمان خصوصی و غیرانتفاعی مارس وان (Mars One) با هدف ساخت مستعمره انسانی بر سطح سیاره مریخ تأسیس شد؛ بودجه پیش‌بینی شده برای این پروژه شش میلیارد دلار اعلام شده است.

با اعلام طرح بلندپروازانه سفر بی‌بازگشت به مریخ، هزاران نفر از سراسر جهان آمادگی خود را برای حضور در این سفر و تبدیل شدن به یکی از ساکنان آینده مستعمرات انسانی بر سطح سیاره سرخ اعلام کردند.

پذیرش اولیه داوطلبان سفر یکطرفه به مریخ از روز هشتم ژانویه 2014 (18 دی 92) آغاز شد.

تمامی افراد علاقه‌مند با حداقل 18 سال سن، بهره‌هوشی مناسب و سلامت کامل جسمی و روحی می‌توانستند داوطلب حضور در جمع پیشگامان مستعمره مریخ (Mars Colony pioneer) شوند.

در مدت زمان تعیین شده برای ثبت‌نام، 202 هزار و 586 نفر از 140 کشور جهان متقاضی حضور در این پروژه شدند.

در ثبت‌نام اولیه، نام 14 ایرانی دیده می‌شد که پس از بررسی شرایط متقاضیان، فهرست 705 نفره‌ای از سوی شرکت مارس ‌وان در می 2014 (اردیبهشت 93) منتشر شد که بر اساس آن، هفت داوطلب ایرانی شرایط لازم را برای حضور در مرحله بعد گزینش داشتند.

در جدیدترین فهرست که به تازگی منتشر شده است، 663 داوطلب برای حضور در مراحل بعدی و طی مراحل پزشکی و مصاحبه‌های تخصصی انتخاب شدند که نام شش ایرانی شامل: علی رسول‌زاده 23 ساله، صادق مدرسی 29 ساله، الهه نوری 20 ساله، رامین سعیدی‌آذر 31 ساله (ساکن ایتالیا)، زهره فتوره‌ بنابی 32 ساله و سحر وقوعی 36 ساله (ساکن آمریکا) دیده می‌شود.

در این فهرست، کشورهای آمریکا، هند و چین با بیشترین داوطلب، رتبه‌های یک تا سه را به خود اختصاص دادند؛ با دسته‌بندی فهرست 663 نفره طی چند ماه آینده، مرحله بعدی گزینش آغاز خواهد شد که احتمالا فرآیند مصاحبه و گزینش بصورت تلویزیونی پخش خواهد شد.

هدف نهایی در این طرح، انتخاب 24 تا 40 فضانورد دوره دیده است که در گروه‌های چهار نفری هر دو سال یکبار راهی سیاره سرخ می‌شوند.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، اولین گروه پس از یک سفر هفت ماهه در سال 2025 به مریخ خواهند رسید.

افرادی که در فهرست نهایی ساکنان آینده مریخ قرار می‌گیرند، هرگز به زمین بازنخواهند گشت و در این شرایط، سیاره سرخ به سکونتگاه مادام‌العمر، محل زندگی، کار و مرگ آنها تبدیل می‌شود؛ این گروه اقدام به جمع‌آوری داده‌های تحقیقاتی، کاشت گیاهان با قابلیت تولید اکسیژن و فراهم کردن شرایط برای حضور و اقامت تعداد بیشتری از ساکنان زمین بر روی سیاره مریخ خواهند کرد.




ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: