کد خبر: ۴۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 01
شفا آنلاين-در تعیین کیفیت یک هواپیما، میزان فروش آن، سنوات استفاده و آغاز به کار، تعداد موتور و در نهایت سطح حوادث و آمار قربانیان آن از مهمترین شاخص‌هاست.

به گزارش شفا آنلاين،واردات هواپیما آزاد شد. این خبری بود که هفته گذشته علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی ایران در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران در کیش آن را اعلام کرد و خیلی زود در کانون توجه رسانه های خارجی قرار گرفت. با سبکتر شدن بار تحریم ها و لغو برخی محدودیتها در صادرات و واردات کالاهای صنعتی، پیش بینی می شود بخش هوانوردی ایران که سالهاست از فرسودگی و کهولت رنج می برد، جان تازه ای بگیرد و هواپیماهایمان نونوار شوند. طبق تصمیم جدید، بخش خصوصی می تواند اقدام به وارد کردن هواپیما و لوازم جانبی آن به کشور کند.

به گفتۀ جهانگیریان، ارزش تولید ناخالص داخلی صنعت هوانوردی در سال 2012، 2400 میلیارد دلار بوده که 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی بوده است. از این رو در صورتی که فعالیتها در این بخش افزایش یابد، سودآوری قابل توجهی نصیب فروشنده و خریدار  در این بخش خواهد شد؛ چه آنکه صنعت هوانوردی یکی از عرصه‌های پردرآمد و پولساز در اکثر کشورهای دنیاست.

اما حال که فضا برای واردات هواپیما آزاد شده، پرسشی که باقی می ماند، اینست که کدام هواپیماها کیفیت بیشتری دارند و مطمئن تر هستند؟ آیا می توان با کمی هزینه کردن ناوگان هوایی کشور را به سطح استاندارد جهانی رساند و ضریب حوادث را همانند بسیاری از خطوط هوایی بین المللی و جهانی به حداقل و یا حتی به صفر رساند؟

مجلۀ فرانسوی لترنت، در گزارشی لیستی از مطمئن ترین هواپیماهای جهان را تهیه کرده است که در گزارش حاضر به اختصار ده هواپیمای برتر در این لیست را معرفی می‌کنیم تا بلکه بخش خصوصی در ایران در وارد کردن هواپیماهای جدید برخی استانداردها را مدنظر داشته باشد:

گفتنی است در تعیین کیفیت یک هواپیما، میزان فروش آن، سنوات استفاده و آغاز به کار، تعداد موتور و در نهایت سطح حوادث و آمار قربانیان آن از مهمترین شاخص‌هاست.

1. رتبۀ اول مطمئن ترین هواپیمای جهان متعلق به هواپیمای A380 شرکت ایرباس است؛ هواپیمایی که به نوشته این مجله فرانسوی تاکنون هیچ حادثه ای به خود ندیده است و تنها 7 سال از ورود آن به ناوگان هوایی بین المللی می گذرد.

2. رتبه دوم باز هم متعلق به شرکت ایرباس است با هواپیمای A340 که از آغاز به پروازش در سال 1993 تا کنون 4 حادثه به خود دیده است که البته قربانی نداشته است. اکثر شرکتهایی هواپیمایی در قطر و امارات از این نوع هواپیماها در اختیار دارند.

3. امبرائر 135 در رتبۀ سوم هواپیماهای مطمئن دنیاست. این هواپیمای برزیلی از سال 1999 شروع به پرواز کرده و تاکنون 2 حادثه داشته است.

4.هواپیمای لاکهید ال-1011 سه ستاره  که دارای سه موتورجت هستند- به رغم سابقۀ طولانی آن (دهۀ 1970) تاکنون تنها 250 عدد فروش داشته است. این هواپیما تاکنون 11 حادثۀ داشته که البته هیچ قربانی نگرفته است.

5. A320 ایرباس،  در رتبۀ پنجم هواپیماهای مطمئن است. این هواپیما از سال 1988(اولین پروازش) تاکنون 6091 عدد فروش داشته که کارشناسان آنرا موفقیت بزرگی برای ایرباس می دانند. البته این هواپیما تاکنون 22 حادثۀ هوایی داشته که در مجموع 633  نفر کشته شده اند.

6. رتبۀ ششم این رده بندی متعلق به هواپیمای "کاناداایر رجینال جت" است. این هواپیمای کانادایی همانگونه که از نامش پیداست پروازهای منطقه ای دارد و از زمان آغاز به کارش در سال 1992 تاکنون 1330 عدد فروش داشته است. این هواپیما تنها 10 حادثه هوایی داشته که منجر به کشته شدن 162 نفر شده است.

7.بوئینگ 737 نسل جدید در رتبۀ هفتم هواپیماهای مطمئن است. این مدل بوئینگ با 13 حادثۀ هوایی تاکنون 4015 عدد فروش داشته است.

8.بوئینگ 777 که به تریپل سون (Triple Seven) یا سه هفت نیز شهرت یافته در سال 1995 آغاز به کار کرد با 4 حادثۀ هوایی و 242 قربانی در رتبۀ هشتم است.

9.مک دونل داگلاس دی-سی 10(McDonnell Douglas DC-10) آمریکایی که اکثراً سوئیس ایر، نورث وست ایرلاین، چاینا ایرلاین و لوفتانزا آن را در اختیار دارند، سه موتوره است و به دلیل مصرف بالای سوخت، کمتر پرواز می کند. این هواپیما از زمان آغاز به کارش در سال 1971 با 32 حادثۀ هوایی و 509  قربانی در رتبۀ نهم است.

10. رتبۀ دهم این رده بندی باز هم متعلق به شرکت ایرباس است. هواپیمای A330 از پرمصرف ترین هواپیماهای جهان است. در حال حاضر نزدیک به 1000 عدد A330 در جهان در حال استفاده است. این هواپیما از زمان آغاز به پروازش در سال 1994 تاکنون 6 حادثه هوایی و 331 قربانی به خود دیده است. آخرین حادثۀ این هواپیما، پرواز ریودوژانیرو- پاریس شرکت ایرفرانس در سال 2011 بود که منجر به کشته شدن 228 نفر شد.

 




خبرآنلاین




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: