کد خبر: ۴۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 29
شفا آنلاين-برای بسیاری از انسان ها خوش ترین نوا و آهنگی که در ذهن دارند لالایی های مادرانه است، لالایی هایی که برای آنها خواب های شیرین و رنگین دوران کودکی را رقم زده است. اما آیا کمک به راحت خوابیدن کودکان تنها ویژگی این کلمات خوش آهنگ است؟ روان شناسان عقیده دارند در پس این آواهای نوای مادرانه رازی نهفته است و این راز مغز کودک را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش شفا آنلاين،یکی از ویژگی اعجاب انگیز لالایی تقویت حافظه نوازد است. آخرین تحقیقات انجام شده نشان داده اند، بچه ها لحظات و خاطرات دلنشین کودکی را بیش از اتفاقات تلخ زندگی به یاد می آورند. جدا کردن احساسات مثبت از کودکان امری است نسبتاً محال، زیرا احساسات مختلف هر یک اثری چداگانه بر مغز و حافظه کودک می گذارد. بنابراین اگرچه نوزاد چند ماهه قادر به صحبت کردن نیست، ولی با روش گوناگونی نسبت به محرک محیطی واکنش نشان می دهند.

در این تحقیق که بر روی گروهی نوزادان انجام شد، تصاویر با مضامین مختلف همراه با موسیقی های متفاوتی به نوزادان نشان داده شد. تحلیل یافته های به دست آمده حاکی از آن بود که، اگر تصاویر با آواهای ناخوشایندی همراه باشد کودک به سرعت نگاه خود را بر می گرداند و حالت چشم هایش نیز تغییر می کند. اما اگر همان تصویر با یک نوای دل انگیز همراه باشد توجه نوزاد بیشتر جلب می شود و مدت زمان طولانی تری به تصویر نگاه می کند.

در واقع پخش یک آهنگ زیبا ضمن تماشای تصاویر به کودک کمک می کند تا آن لحظات را بیشتر به خاطر بسپارد، فرآیندی که در زمان لالایی خواندن دقیقاً تکرار می شود. بنابراین حتی اگر لالایی در به خواب رفتن کودکان اثری نداشته باشد، صدای مادر موجب تحریک قسمت هایی از مغز کودک می شود که با حافظه او ارتباط مستقیم دارد. پس لالایی گفتن نه تنها در زمان خواب بلکه در باقی اوقات روز می تواند برای کودک یادآور لحظات خوش و دوست داشتنی باشد.




شفقنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: