کد خبر: ۴۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 26
شفاآنلاین-محققان به رهبری دکتر «ملینا آرنولد» از «آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان» (IARC) و با همکاری «پروفسور مجید عزتی»، استاد دانشگاه امپریال کالج لندن و استاد مدعو دانشگاه واشنگتن، تخمین زده‌اند، یک چهارم تمامی سرطان‌های مرتبط با چاقی در سال 2012 (118 هزار مورد) با افزایش میانگین شاخص توده بدن (BMI) در این جمعیت از سال 1982 به بعد مرتبط و از این رو، قابل‌اجتناب بوده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،با استفاده از تعدادی از منابع شامل پایگاه داده رخداد و میرایی سرطان GLOBOCAN متعلق به 184 کشور، مجید عزتی و همکارانش مدلی برای برآورد تعداد سرطان‌های مرتبط با چاقی در کشورها و مناطق سراسر جهان در سال 2012 و همچنین نسبتی که می‌توان با افزایش شاخص توده بدن از سال 1982 به بعد مرتبط دانست، خلق کردند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد سرطان مرتبط با چاقی برای زنان در مقایسه با مردان مشکل بزرگ‌تری است و چنین موضوعی به طور عمده‌ به سرطان‌های آندومتر (پوشش داخل رحم) و پستان پس از یائسگی نسبت داده می‌شود. در مردان، وزن اضافی مسئول 1.9 درصد (136 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در سال 2012) بود که این میزان در زنان، 5.4 درصد یا 345 هزار موارد بوده است.

افزون بر این، سرطان‌ پستان پس از یائسگی، سرطان روده بزرگ و سرطان آندومتر مسئول تقریبا سه چهارم سرطان‌های مرتبط با چاقی در زنان (حدود 250 هزار مورد) بوده در حالی که در مردان، سرطان‌های کلیه و روده بزرگ مسئول دو سوم تمامی سرطان‌های مرتبط با چاقی (حدود 90 هزار مورد جدید) بوده‌اند.

در کشورهای پیشرفته (با داشتن شاخص توسعه انسانی بسیار بالا) حدود هشت درصد سرطان‌ها در زنان و سه درصد در مردان با اضافه وزن مرتبط بودند؛ این در حالی است که فقط 1.5 درصد سرطان‌ها در زنان و حدود 0.3 درصد سرطان‌ها در مردان در کشورهای در حال توسعه (با شاخص پیشرفت انسانی پایین) گزارش شده‌اند.

آمریکای شمالی با بالاترین موارد ابتلا به سرطان یعنی 111 هزار مورد و معادل یک چهارم (23 درصد) در میان تمامی سرطان‌های جدید مبتلا به چاقی در سراسر جهان، بیشترین آمار را داشت و کشورهای آفریقایی جنوبی نیز کمترین موارد ابتلا به چنین سرطا‌ن‌هایی (7300 مورد یا 1.5 درصد) را دارا بودند. در اروپا نیز، کشورهای اروپای شرقی به دلیل شاخص توده اضافی بدن، حدود یک سوم کل سرطا‌ن‌های اروپایی یعنی 66 هزار مورد را دارا بود.

نسبت سرطان‌های مرتبط با چاقی در کشورهای مختلف متفاوت بود. در مردان این موضوع به ویژه در جمهوری چک بالاترین رقم بود (5.5 درصد موارد جدید ابتلا به سرطان کشور در سال 2012) و اردن و آرژانتین 4.5 درصد و در بریتانیا و مالت نیز 4.4 درصد بود. در زنان، این موضوع در باربادوس بالا و حدود 12.7 درصد بیشتر بود. جمهوری چک با 12 درصد و پورتوریکو با 11.6 درصد در رده‌های بعدی جای داشتند.

کمترین تعداد موارد ابتلا به سرطان در هر دوی جنسیت‌ در کشورهای آفریقای جنوبی بود که در آنها، میزان سرطان در مردان کمتر از دو درصد و در زنان نیز کمتر از چهار درصد گزارش شد.

دکتر آرنولد، رهبر این پروژه گفت: یافته‌های ما تلاش جهانی برای مقابله با چاقی در حال افزایش را می‌طلبد، چون شیوع چاقی در بزرگسالان از سال 1980 به بعد دو برابر شده است.

وی ادامه داد: در صورت ادامه این روند، آینده سرطان بغرنج‌تر خواهد بود و این موضوع به ویژه در کشورهای آمریکای جنوبی و شمال آفریقا شدیدتر خواهد بود، زیرا این کشورها بالاترین افزایش در نرخ چاقی را طی 30 سال اخیر داشته‌اند.

برچسب ها: سرطان ، چاقی ، دانشمند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: