کد خبر: ۴۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 26
شفا آنلاین-همه ما می‌دانیم که در بدنمان موادی به نام هورمون ترشح می‌شود، اما خیلی از ما بدرستی با عملکردهای پیچیده و متعدد آنها آشنا نیستیم و در مورد آنها اطلاعات کافی نداریم. یکی از این هورمون‌های مهم تستوسترون است که معمولا به هورمون مردانه شهرت دارد، غافل از این‌که این هورمون در بدن خانم‌ها نیز ترشح می‌شود.
به گزارش شفاآنلاین،اکثر خانم‌ها حتی نمی‌دانند که این هورمون تا چه حدی برایشان ضروری است، به طوری که کمبود آن زندگی و بخصوص سلامت جنسی‌شان را با مشکل مواجه خواهد کرد. تستوسترون در خانم‌ها از تخمدان و غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شود و میزان آن در دوره بلوغ و بارداری به طور طبیعی بالاست و با افزایش سن و شروع یائسگی کاهش می‌یابد. با این حال باید بدانید که کاهش ناگهانی این هورمون روی میل جنسی، میزان انرژی و خلق‌وخوی خانم‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد.

1 ـ خستگی

خانم‌هایی که با کمبود تستوسترون مواجه می‌شوند اغلب ناگهان احساس خستگی می‌کنند و انرژی خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب که برخی از خانم‌ها صبح‌ها بسختی از رختخواب جدا می‌شوند یا این‌که مدام احساس کسالت می‌کنند.

2 ـ اختلالات خواب

معمولا اختلالات خواب بین خانم‌ها امر رایجی است. زیرا وظایف و مسئولیت‌های گوناگونی به عهده دارند و حتی زمانی‌که می‌خواهند بخوابند به کارهای انجام‌ نداده و وظایف در پیش رو فکر می‌کنند. در نتیجه بیشتر از آقایان از بی‌خوابی، بدخوابی و خستگی گله می‌کنند. البته همین دغدغه‌ها و درگیری‌های ذهنی زیاد نیز باعث می‌شود خانم‌ها بیشتر از آقایان به خواب و استراحت نیاز داشته باشند. علاوه بر اینها کمبود هورمون تستوسترون نیز باعث بروز بی‌نظمی در خواب می‌شود.

3 ـ افزایش وزن

افزایش وزن دلایل متعددی دارد؛ در واقع از پرخوری و کم‌تحرکی گرفته تا مصرف برخی از داروها، عوامل ژنتیکی، استرس، وجود برخی از ویروس‌ها، عفونت گوش، سامانه‌ سرمایشی و گرمایشی و حتی اختلاف نظر جدی با همسر نیز روی وزن تاثیر می‌گذارد، اما باید بدانید که کمبود تستوسترون نیز روی وزن خانم‌ها اثر می‌گذارد و باعث چاقی آنها می‌شود.

4 ـ کاهش میل جنسی

با افزایش سن تغییراتی در میل جنسی ایجاد می‌شود و فعالیت‌های جنسی کاهش می‌یابد، اما کاهش میزان ترشح هورمون تستوسترون نیز ممکن است باعث بروز ناگهانی تغییراتی جدی در میل جنسی خانم‌ها شود. این تغییرات معمولا خود را با کاهش میل جنسی و خشکی واژن نشان می‌دهد که باعث دردناک بودن عمل جنسی می‌شود.

5 ـ افسردگی

افسردگی، کج‌خلقی، دمدمی‌ بودن و دیگر علائم احساسی ـ عاطفی نیز می‌تواند دلیلی بر کمبود تستوسترون باشد. زیرا این هورمون وظیفه کنترل احساسات و تمرکز را نیز به عهده دارد. اگر زیاد احساس کسالت روحی می‌کنید یا خیلی زود تسلیم افسردگی می‌شوید، بهتر است علاوه بر افزایش مصرف ویتامین C، میزان هورمون تستوسترون بدنتان را نیز بررسی کنید.

6 ـ پوکی استخوان

تخریب بافت‌های استخوانی، یکی دیگر از نتایج رایج کمبود تستوسترون در خانم‌هاست. زمانی‌که میزان این هورمون در بدن خانم‌ها دچار افت می‌شود، استخوان‌ها نیز ناگهان ضعیف می‌شوند. اگر کمکی به رفع کمبود تستوسترون و تقویت استخوان‌ها نشود، خطر شکنندگی استخوان در خانم‌ها بالا خواهد بود.

7 ـ قاعدگی‌های نامرتب

افت ناگهانی هورمون تستوسترون ممکن است باعث قطع قاعدگی شود. این مساله همچنین ممکن است باعث بروز علائم دیگر یائسگی مانند زودرنجی، تحریک‌پذیری و حالت گرگرفتگی شود.

8 ـ نگرانی و اضطراب

اگر گاه‌وبیگاه احساس می‌کنید دلتان شور می‌زند و دچار تشویش و اضطراب بی‌مورد می‌شوید، شاید میزان تستوسترون بدنتان کاهش یافته است. با وجود این‌که تستوسترون یک هورمون مردانه تلقی می‌شود، اما نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین کاهش میزان این هورمون و افزایش اضطراب‌های ناشی از نوسانات هورمونی وجود دارد.

9 ـ ریزش مو

ریزش مو عوامل مختلفی دارد؛ از آلودگی هوا گرفته تا تغذیه‌ نامناسب، استرس و... باعث خالی شدن سر می‌شود. یکی از علائم مشهود کمبود تستوسترون همین ریزش مو در خانم‌هاست. زیرا این هورمون حافظ سلامت موها و رویش سالم آنهاست. کمبود شدید این هورمون باعث کم‌مویی و حتی کچلی در خانم‌ها می‌شود.

10 ـ آنورگاسمی

در اصطلاح پزشکی نرسیدن به ارگاسم یا اوج لذت جنسی را آنورگاسمی می‌نامند؛ این مشکل نیز یکی از علائم رایج کمبود میزان هورمون تستوسترون است. این ناتوانی در عمل جنسی معمولا به کاهش میل جنسی در خانم‌ها منجر می‌شود.

[جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: