کد خبر: ۴۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 13
شفا آنلاین:علیرغم اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود سالانه نیم درصد به بودجه پژوهش اضافه گردد هنوز پس از گذشت چندین سال همان بودجه یک و نیم درصد سال‌های قبل نیز در بخش پژوهشی محقق نشده است.
به گزارش شفا آنلاین-دکتر جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس  اظهار داشت: متاسفانه از سال گذشته که بحث حذف قانون 1.5 درصد بودجه پژوهشی مطرح شد، هیچ واکنش جدی از سوی مسئولین در برابر رشد اعتبارات پژوهشی در بودجه ندیدیم و در واقع دستگاه‌های دولتی مرتبط در برابر این حقیقت تلخ سکوت کردند.

وی افزود: این سکوت و بی‌توجهی در حالی است که جهان به سوی دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) پیش می‌رود و ما هنوز مسائل پژوهشی را فدای کمیت‌گرایی می‌سازیم.

وی با بیان اینکه باید فکری برای مقابله با کاهش و عدم تحقق اعتبارات پژوهشی شود، خاطرنشان کرد: وضعیت آموزشی کنونی حاکی از گرایشات قوی به کمی‌گرایی و نگاه درآمدزایی از ابزار آموزشی است.

وی یادآور شد: توسعه رشته های غیرضروری، افزایش بی حد و  حصر پذیرش‌ها در تحصیلات تکمیلی همگی بر فلج ساختن و معلول کردن مسائل پژوهشی دخیل هستند و این شرایط در یکی دو سال آینده به شدت موجب پیچیدگی مشکلات علمی و آموزشی خواهد شد.
البته امیدواریم بتوان با طرحی تحت عنوان ایجاد واحدهای پژوهشی در نقاط مختلف کشور، بتوان دولت را موظف به همکاری و تامین اعتبارات پژوهشی نمود.
برچسب ها: کمیته ، مجلس ، قانون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: