کد خبر: ۳۹۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 30
شفا آنلاین:ساخت کانال‌های عصبی جهت ترمیم اعصاب محیطی آسیب دیده توسط محققان ایرانی انجام شد.
به گزارش شفا آنلاین، در یک مطالعه‌ی پژوهشی مشترک بین محققان دانشگاه تربیت مدرس و بانک سلولی انستیتو پاستور ایران، ساخت کانال‌های عصبی جهت ترمیم اعصاب محیطی آسیب دیده انجام شد.
 
در صورت موفقیت طرح در بررسی‌های تکمیلی، می‌توان از این محصول در حوزه‌ی پزشکی به منظور درمان بیماران و جانبازانی که از بیماری‌های سیستم اعصاب محیطی رنج می‌برند، بهره گرفت.
 
امروزه یکی از مسائل مهم در بازسازی عصب محیطی، میزان بهبودی کم در آسیب‌های وارد شده است.

تاکنون روش‌های مختلفی جهت بازسازی عصب همچون پیوند عصبی، انتقال عصب و استفاده از کانال‌های هدایت عصبی مورد استفاده قرار گرفته است. در کانال هدایت عصبی، تنش بخیه حداقل بوده و محیطی مناسب برای هدایت اکسون‌های (رشته‌های عصبی) آسیب دیده فراهم می‌کند. همچنین به سبب وجود غشای نفوذپذیر، امکان انتشار مولکول‌های غذایی بین کانال و بافت اطراف وجود دارد. با توجه به مزیت‌های ذکر شده، این روش ترمیم عصب نسبت به سایر روش‌های موجود برتری دارد.
 
در این پژوهش، جهت ساخت کانال هدایت عصبی از نانوکامپوزیت فیبروئین ابریشم/نانولوله‌های کربنی تک دیواره/فیبرونکتین استفاده شده است. این محصول ساختاری متخلخل با قابلیت تبادل مواد غذایی و اکسیژن دارد. همچنین ساختار فیزیکی و شیمیایی آن نیز همگن بوده و از هدایت الکتریکی مناسبی برخوردار است. تسریع و کیفیت بهبود عصب سیاتیک در مقایسه با مدل‌های قبلی از مهم‌ترین نتایج این تحقیقات است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: