کد خبر: ۳۸۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 27
شفاآنلاین-کارشناس و متخصص روانشناسی ،ازدواج موفق را تأمین کننده بهداشت روانی دانست و گفت: براساس پژوهش های صورت گرفته امید به زندگی و سلامت روانی در افراد متأهل بیش از مجردهاست.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر خدیجه ابولمعالی، در دومین جلسه از سلسله نشست های فرهنگی 'چرا ازدواج' افزود:اعتقاد و انگیزه هر شخصی نسبت به ازدواج متفاوت است، برخی انگیزه خود از ازدواج را سر و سامان گرفتن، رهایی از تنهایی، علاقه و عشق می دانند و برخی دیگر عدم تمایل به ازدواج را در دلایلی نظیر ترس از پذیرفتن مسئولیت، احتمال سرخوردگی و شکست در ازدواج ، امکان محدودیت بعد از ازدواج برمی شمارند.

وی با اشاره به نظریه ای در علم روانشناسی، افزود: براساس این نظریه یکی از ملاک های رشد طبیعی هر فردی در دوران بین 20 تا 30 سالگی برقراری ارتباط صمیمی سالم با جنس مخالف است و منظور از صمیمیت همان شراکت احساسات، ارزش ها، اعتقادات، نگرانی ها ،ترس ها است.

ابولمعالی افزود: تصمیم گیری بر اساس احساسات و عواطف بدون دخالت عقل و منطق نمی تواند ضامن موفقیت در ازدواج باشد.

وی با بیان اینکه ازدواج در ایران یک مسئله فردی نیست بلکه اجتماعی است، ادامه داد: در انتخاب همسر در ایران علاوه بر نظر زوجین نظر خانواده ها نیز تأثیرگذار است و باید به ملاکها و معیارهایی نظیر تطابق های فرهنگی، عقیدتی، سیاسی، وضعیت مالی، سطح تحصیلات، آداب و رسوم اجتماعی توجه شود تا بتوان ازدواج موفقی داشت.

وی اضافه کرد :در زندگی مشترک همواره تعارضات و چالشهایی وجود دارد . مهم این است که طرفین بتوانند با مدیریت و تصمیم گیری اصولی راهکارهای مناسبی برای حل آنها پیدا کنند.

به گفته وی عشق به معنای مالکیت یک فرد نیست و داشتن از خود گذشتگی و صمیمیت از ملزومات عشق و علاقه به یک فرد است.

ابوالمعالی گفت :داشتن مهارت ارتباط غیرکلامی در زندگی لازم و ضروری است زیرا افراد درصد بالایی از نیازهای خود را بصورت غیر کلامی بیان می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: