کد خبر: ۳۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 23
شفا آنلاين-هنوز هم وقتی می‌خواهیم برنامه چند روزه سفر را بچینیم، برای کمتر تلف‌شدن وقت‌مان در طول مسیر، سفر با هواپیما بهترین گزینه است.

به گزارششفا آنلاين،اگر نگرانی از بالارفتن هزینه‌ها و ناآشنابودن با سازوکار این سفرها هیچ وقت اجازه نداده به‌طور جدی درباره سفر با هواپیما فکر کنید، بد نیست اینجا و بدون هزینه از زیر و بم مسافرتهای هوایی سر دربیاورید و خودتان را کنار پنجره هواپیما در حال نظاره ابرهای آسمان تصور کنید. این را هم باید یادآور شد که باوجود اتفاقاتی چون سقوط هواپیما، از نظر آماری چنین راهی برای سفر، هنوز هم مطمئن‌ترین انتخاب است زیرا بعضی‌ها می‌گویند میزان تلفات مسافران در راه رفتن و برگشتن از فرودگاه، بیشتر از میزان کشته‌های ناشی از سانحه‌های هوایی است!

روز، ساعت، مقصد

مثل بیشتر خریدهای امروزی، بلیت هواپیما را هم می‌توانید به‌صورت حضوری یا اینترنتی تهیه کنید. اگر خیلی وسواس دارید و فکر می‌کنید باید اطلاعات بیشتری درباره انتخاب هواپیما داشته باشید، بهتر است به همراه مدرک شناسایی تشریف ببرید به آژانس مسافرتی تا کاملا در جریان جزئیات قرار بگیرید اما اگر نه وقت و نه حال و حوصله خرید حضوری را دارید، می‌توانید اینترنتی بلیت بخرید؛ البته در این حالت انتخاب‌های کمتری دارید چرا که هنوز خیلی از شرکت‌ها امکان خرید اینترنتی را در سایت‌هایشان ندارند. به هر حال دست خالی نخواهید ماند و شرکتی را برای خرید بلیت پیدا خواهید کرد.

تلفنی هم می‌توانید با یک آژانس تماس بگیرید و بلیت رزرو کنید. آنها خودشان بلیت را برایتان ارسال می‌کنند. حواستان باشد که از همان موقع صدور بلیت به فکر برگشت هم باشید و برای رفت و برگشت خرید کنید.

حواستان به هواپیماهای چارتر هم باشد. پرواز چارتر یعنی اینکه یک آژانس یا ارگان تمام یا قسمتی از صندلی‌های هواپیما را در یک مسیر و برای مدتی معلوم اجاره کرده. گاهی و به‌خصوص در فصول خلوت، این آژانس‌ها صندلی اضافه زیاد می‌آورند که آنها را به افرادی غیر از مسافرین خودشان به حداقل قیمت می‌فروشند.

من مسافر، بار اضافی دارم!

همه پروازها محدودیت در حمل بار دارند. در سفر با هواپیما وزن مجاز بار برای هر مسافر معمولا تا 30 کیلوگرم است. حمل ساک‌دستی با وزن حداکثر ۵ کیلوگرم هم به داخل هواپیما مجاز است. اندازه این ساک دستی باید به‌صورتی باشد که در محل مخصوص بار بالای سر مسافرها جا بگیرد. نکته دیگر اینکه در بیشتر خطوط هوایی ایران بسته‌های بیش از 32کیلوگرم قابل پذیرش نیستند و ناچارید آنها را در 2 بسته سبک‌تر بسته‌بندی کنید. در مورد اضافه‌بار هم به‌طور طبیعی باید اضافه پرداخت داشته باشید که مبلغش با توجه به میزان اضافه‌بار و فاصله تا مقصد تعیین می‌شود.

اگر سفرتان تفریحی نیست، می‌توانید بار را به‌صورت غیرهمراه بفرستید و از نرخ‌های ارزان‌تر برای بارهای زیاد و اضافی استفاده کنید، در غیراین صورت نرخ اضافه بار، برابر یک صدم بلیت درجه یک همان مسیر سفر، در ازای هر کیلوگرم باراضافی خواهد بود.

سعی نکنید میزان بار را پنهان کنید چون اگر احیانا گم شود پرداخت خسارت به‌شما فقط براساس وزن اعلام شده خواهد بود و اگر باصطلاح خالی بسته، یا لایی کشیده باشید، سرتان بی‌کلاه خواهد ماند! ضمنا یادتان نرود روی بارتان برچسب یا تگ بچسبانید که به منزله رسید بار و چمدان‌هاست.

دست آخر هم اینکه هنگام تحویل بار مدرک شناسایی‌تان را در داخل ساکی که تحویل می‌دهید جا نگذارید. جا ماندن مدرک شناسایی یعنی جا ماندن از پرواز!



من مسافر، کودک دارم

بلیت کودکان تا 11سال، نیم‌بهاست و صندلی خواهند داشت اما به بچه‌های زیر 2 سال صندلی تعلق نمی‌گیرد. این امکان هم فراهم است که اگر قصد دارید کودکان 5تا 12سال را به تنهایی عازم جایی کنید و به مشکل برنخورید از قبل باید هماهنگ کرده و خودتان هم باید او را تا مرحله سوار شدن به هواپیما همراهی کنید. بعد از آن دیگر سرمهماندار مراقب او خواهد بود.

وایسا، من می‌خوام پیاده شم

اگر از سفر به هر دلیلی پشیمان شدید می‌توانید بلیت را پس داده و هزینه را پس بگیرید. قوانین به این صورت است که اگر تا قبل از 12ظهر 3 روز قبل از پرواز آن را کنسل کنید 5 درصد از قیمت بلیت کم شده و مابقی به شما پس داده می‌شود.

بعد از 12ظهر 3 روز مانده به سفر تا یک روز قبل از پرواز 10درصد و بعد از 12ظهر روز قبل تا نیم ساعت مانده به پرواز، 30درصد از بهای بلیت کسر خواهد شد. بعد از آن 50درصد مبلغ بلیت کم می‌شود.

گرفتاری‌های آزادسازی

بالاخره بعد از مدت‌ها کش و قوس حدود یک‌ماه پیش بود که سازمان هواپیمایی، ماجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها را قطعی کرد و بالطبع جدول قیمت شرکت‌های هواپیمایی دچار تغییراتی شد. با این حال هنوز هم پرونده کاملا بسته نشده و اجرای کامل آزادسازی به حداقل 6ماه زمان نیاز دارد. در این بین شما هنوز هم می‌توانید پروازتان را ارزان‌تر تمام کنید. مثلا شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و آسمان همچنان بسیاری از پروازهای خود را با نرخ مصوب قبلی انجام می‌دهند.

بهای بلیت در پرواز دیگر شرکت‌ها نسبت به زمان پرواز و کلاس پروازی متغیر است. در اینجا هم شما اگر زمان پروازتان را در فاصله یک‌ماه قبل از سفر نهایی کنید، می‌توانید ارزان‌تر سفر کنید. اما اگر بخواهید کارها را بگذارید برای دقیقه 90، باید پول بیشتری خرج تا بلیت پیدا کنید.

دقت کنید که نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی در زمان پیک سفر مثل تعطیلات چندروزه با روزهای عادی متفاوت است. تهران- مشهد و تهران-کیش، دو تا از پرطرفدارترین پروازهای داخلی هستند که نوسان قیمت آنها برای خیلی‌ها مهم است. در مسیر تهران - مشهد همچنان بسیاری از هواپیماها با قیمت قبلی 132هزار تومان انجام می‌شود اما با توجه به برنامه زمانی و کلاس پرواز برخی از شرکت‌های هواپیمایی هزینه سفر در این مسیر را به 157و 170هزار تومان هم رسانده‌اند.

این عدد در تعطیلات عیدفطر تا 240هزار تومان هم بالا رفت. تفاوت قیمت‌ها در مسیر کیش قدری بیشتر است و با توجه به نوع شرکت‌های ارائه کننده، قیمت‌ها تفاوت دارد و در این مسیر پروازهایی با نرخ 172هزار تومان و حتی 231هزار تومان هم ثبت شده است.

در دیگر مسیرها با توجه به حضور پررنگ‌تر ایران‌ایر، تفاوت نرخ‌ها قدری محدودتر است و سفر در مسیر اصفهان، شیراز و تبریز همچنان با نرخ مصوب قبلی به‌راحتی امکان‌پذیر است.





همشهری




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: