کد خبر: ۳۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 20
شفا آنلاين-یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: متأسفانه امروز نوجوانان ما در آستانه ابتلا به افسردگی قرار دارند و یکی از عوامل کاهش افسردگی در نوجوانان داشتن ارتباطی کلامی و صمیمی با آنهاست.

به گزارششفا آنلاين،اکرم ایزدخواه با اشاره به اینکه نبود بهداشت روانی در افراد مشکلاتی چون افسردگی را رقم خواهد زد، افزود: افسردگی علل بسیار گوناگونی چون مسائل فیزیولوژیکی و عوامل محیطی دارد.


وی با اشاره به اینکه وجود مشکلات فیزیولوژیکی چون کم‌خونی، مشکلات تیروئید، بیماری‌های جسمی و حتی زایمان زمینه بروز افسردگی را در افراد بالا می‌برد، گفت: در کنار این مشکلات عوامل محیطی، مشکلات خانوادگی مانند فوت یکی از اعضای خانواده، شکست مالی، اختلافات فاحش خانوادگی و تنش‌های موجود در روابط زوجین و والدین، مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، درصد بروز افسردگی در افراد را افزایش می‌دهد.

ایزدخواه حتی بروز حوادث طبیعی، غیرطبیعی و انسانی را ایجادکننده افسردگی در افراد دانست و گفت: متأسفانه زنان به دلیل عاطفی بودن و همچنین شرایط ویژه فیزیولوژیک بیشتر مستعد افسردگی هستند، به نحوی که طبق بررسی‌های اخیر زنان دو برابر بیشتر از مردان به افسردگی دچار می‌شوند.

وی یکی از عوامل بروز افسردگی در زنان را مباحث فرهنگی عنوان کرد و با اشاره به محدودیت بیشتر زنان به لحاظ مسائل فرهنگی در جامعه اضافه کرد: باوری در جامعه وجود دارد که زن باید صبور باشد، بپذیرد، کوتاه بیاید، اجازه بروز خیلی از هیجانات خود را ندارد و نمی‌تواند ارتباطات اجتماعی گسترده‌ای داشته باشد که این امر خود زمینه بروز افسردگی در زنان را افزایش می‌دهد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به کاهش سن ابتلا به مشکلات روانی در افراد همچون افسردگی اظهار کرد: متأسفانه امروز نوجوانان ما در آستانه ابتلا به افسردگی قرار دارند و علیرغم آزادی‌های بیشتری که در جامعه نسبت به گذشته وجود دارد اما، به همان اندازه درصد ابتلا به افسردگی بالا رفته است که این رشد علل متعددی دارد.

وی تصریح کرد: عدم وجود روابط عاطفی سالم در خانواده‌ها، نبود یک گفت‌وگوی دوستانه در خانواده‌ها، فاصله گرفتن والدین از فرزندان و اختصاص ندادن زمان به آنها زمینه بروز افسردگی و تنهایی نوجوانان را ایجاد کرده است و این امر باعث می‌شود که فرد به ارتباطات اجتماعی خاصی دست بزند که ممکن است آسیب‌ها و مشکلات دیگر را به دنبال داشته باشد.

ایزدخواه با بیان اینکه عدم تطابق دیدگاه‌های نوجوان با شرایط فرهنگی و اجتماعی، فشارهای محیطی، اعتقادی، شغلی و تحصیلی فرد را در آستانه ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد، افزود: کاهش افسردگی قطعاً با داشتن زندگی متعادل رقم خواهد خورد. تفریح سالم و به موقع، داشتن خواب و تغذیه مناسب، تعادل در ارتباطات، وزرش و مطالعه از عللی است که می‌تواند کاهش ابتلا به افسردگی را درجامعه به همراه داشته باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی عنوان کرد: وجود اعتقادات معنوی و مذهبی در فرد در جلوگیری از بروز افسردگی در افراد مؤثر است. فرد در خلوت خود می‌تواند نگرانی‌ها، غم‌ها و دغدغه‌های خود را با خدای خود مطرح کند که این امر احساس اطمینان را در فرد تقویت می‌کند و علاوه بر آن داشتن ارتباط کلامی با اطرافیان به ویژه خانواده از بروز افسردگی می‌کاهد.





ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: