کد خبر: ۳۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 09
شفا آنلاین:معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت جذب نخبگان عرصه پزشکی کشور گفت : مهاجرت این افراد همچنان به عنوان یک چالش حل نشده است و اولین اقدام برای جلوگیری از آن، برنامه ریزی است.
به گزارش شفا آنلاین-'رضا ملک زاده'  افزود: در کشورمان در بخش پزشکی، فارغ التحصیلانی داریم که حدود یک تا دو درصدشان از نظر علمی افراد کلیدی هستند و متاسفانه این افراد به دلیل نداشتن زیرساخت های لازم، جذب کشورهای دیگر می شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور امکانات کافی برای حفظ این افراد نداریم، تاکید کرد: با ایجاد آزمایشگاههای مجهز و سایر تجهیزات مورد نیاز در دانشگاهها باید تلاش کنیم شرایط لازم برای مطالعات بهتر این افراد فراهم شود.

وی با بیان اینکه تولیدات علمی افراد نخبه کشور که جذب برخی از کشورها از جمله آمریکا می شوند، ثروت های ارزشمند در عرصه علوم پزشکی است، گفت: باید تلاش کرد این ثروت ها در اختیار دیگران قرار نگیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چهار برنامه در این خصوص تنظیم شده و تلاش بر این است حداقل با اجرای این برنامه ها جلوی نصف مهاجرت افراد نخبه در کوتاه مدت گرفته شود.

وی یکی دیگر از مشکلات ارتقای سطح عملی در این حوزه را کم شدن بودجه بیان کرد و افزود: در گذشته هزینه سفر یک عضو هیات علمی برای ارایه مقاله علمی به خارج از کشور، تامین می شد.

ملک زاده خاطرنشان کرد: اکنون به دلیل افزایش قیمت بلیت و کاهش بودجه تحقیقاتی، در عمل نمی توان از این افراد حمایت کرد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: انجام این نوع سفرها، تاثیر بسزایی در معرفی توانمندیهای علمی ایران، کسب تجارب جدید و نیز افزایش تعاملات را به همراه دارد.

ملک زاده گفت: در گذشته فرصت های مطالعاتی وجود داشت و اعضای هیات عملی بعد از سه یا چهار سال می توانستند به مدت یکسال با سفر به یکی از دانشگاههای مهم دنیا ، تجربیات و روش های جدید تحقیقاتی کسب کنند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: از دیگر چالش ها و دغدغه های علوم پزشکی کاهش همکاری های بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه حدود چهل سال پیش در مباحث پزشکی، همکاری های بین المللی کشورمان 35 درصد بود، افزود: اکنون این رقم به 10 درصد کاهش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد: بودجه مورد نیاز بخش تحقیقات و فناوری در همه علوم به ویژه علوم پزشکی با همکاری دولت و مجلس تامین شود.

ملک زاده افزود: انتظار دانشگاهها این است که بودجه های تحقیقاتی طبق برنامه پنجم توسعه تخصیص یابد تا به رشد و توسعه علمی کشور کمک شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه خود به شاهرود از مرکز مطالعات چشم پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بازدید کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: