کد خبر: ۳۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 07
شفاآنلاین-سازمان نظام پرستاری، بیانیه ای خطاب به مردم و کارکنان نظام سلامت در مورد افزایش تعرفه های پزشکی صادر کرد.
به گزارش شفا آنلاین، در بخشی از این بیانیه آمده است: چند روزی است طرح شگفت آوری به عنوان اجرای کتاب ارزش های نسبی خدمات به عنوان گام سوم طرح تحول سلامت بر اساس اعلام وزارت بهداشت، به تصویب دولت رسیده و توسط وزارت مذکور به اجرا در آمده است.

«نگاهی عمیق تر به این طرح حاکی از چند اتفاق مهم و پیامدهای منفی است که سازمان نظام پرستاری کشور با عنایت به رسالت خود که باید مدافع حقوق مردم، بیماران و کارکنان نظام سلامت(کارکنان غیر پزشک متخصص) باشد، سکوت را جایز ندانسته و خطاب به تمام مسوولان به ویژه نمایندگان مجلس ابراز نگرانی عمیق خود را ابراز داشته و درخواست دارد در جهت حفظ حقوق آحاد جامعه در ابتدای راه از اجرای خود سرانه به اصطلاح گام سوم طرح تحول نظام سلامت با روش فعلی جلوگیری کرده و با مداخلات علمی و کارشناسی، آن را به مسیر صحیح و مردم محور هدایت کنند.»

سازمان نظام پرستاری در این بیانیه تصریح می کند: از جمله دلایل نگرانی سازمان نظام پرستاری از اجرای گام سوم طرح تحول سلامت این است که نگاهی اجمالی به این طرح نشان می دهد حداقل 40 و حداکثر بالغ بر 300 درصد تعرفه های پزشکی موجود افزایش یافته و بالغ بر 1700 خدمت جدید بر همین مبنا شناسایی و تعرفه گذاری شده است.

«همچنین پزشکان متخصص عضو هیات علمی، جدای از حقوق هیات علمی درآمد شان از کارانه های بیمارستان ها آن هم از هر بیمارستان بالغ بر 2.5 برابر می شود.

بطور مثال کارانه حداقل 10 میلیون تومانی هر پزشک به 25 میلیون تومان در هر ماه افزایش خواهد یافت. البته کارانه پیراپزشکان و پرستاران به همین نسبت افزایش می یابد اما مبلغ میانگین 200 هزار تومان کارانه پرستاران به 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت و حداقل دریافتی یک متخصص با حداکثر دریافتی یک پیراپزشک بیش از 50 برابر اختلاف خواهد داشت.»

سازمان نظام پرستاری می افزاید: علاوه بر این سایر کارکنان از نگهبانان بیمارستان ها گرفته تا خدمات، نیروهای کمکی و پاراکلینیک، اختلاف دریافتی شان با پزشکان از این مبالغ هم بیشتر خواهد شد. در نتیجه طبقه ای مرفه و تمامیت خواه با حداقل حضور و خدمت با حداکثر دریافتی های نجومی در مقابل طبقه ای زحمت کش، پرتلاش با حضور شبانه روزی و انجام خدمات طاقت فرسا و پر مسوولیت اما با دریافتی ناچیز شکل خواهد گرفت.

«رفتار تیمی و تعادل تیم خدمت رسان نظام سلامت که بنا بود با اجرای قوانینی چون تعرفه گذاری و ارتقای بهره وری نیروهای بالینی که بهترین قوانین مصوب مجلس برای تنظیم روابط کار تیمی به ویژه بخشی که مربوط به پرداخت مبتنی بر عملکرد می باشد، برای همیشه رخت بر خواهد بست.

سازمان نظام پرستاری در پایان این بیانیه از پرستاران و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی خواسته است تا ضمن کنترل احساسات صنفی و اجتماعی خود، اولا از راه های کاملا مسالمت آمیز و قانونی، خواسته های به حق خود را تا حصول نتیجه دنبال کنند. ثانیا، دستگاه های امنیتی و قضایی در جریان امر قرار گیرند که متاسفانه اقدامات جدید وزارت بهداشت، عامل اصلی ایجاد و گسترش تنش در مراکز بهداشتی درمانی است، لذا قبل از اینکه از پرستاران و کارکنان انتظار آرامش داشته باشند، دنبال حل ریشه ای موضوع از سرچشمه و مجاری قانونی مربوطه باشند.

«البته این سازمان براساس عهد و پیمانی که با خدا و پرستاران بسته است، تا کنون هم که در مراحل مختلف صبر و سکوت کرده بود، صبر و سکوتی؛ «خود خواسته» به امید اصلاح وضع تبعیض ها، رفتارهای ناعادلانه و نادیده گرفتن جایگاه حقوق پرستاران بود. اما اکنون که تعرفه های جدید نه تنها زخم های گذشته را بهبود نبخشید، بلکه جراحتی بر جراحت های تن های خسته و رنجور پرستاران، اضافه کرد، سکوت را بیش از این ظلم در حق جامعه ای دانست که پرستاران و پیراپزشکان و کارکنان صبور، به عنوان محوری ترین، اصیل ترین، متعهدترین و دلسوزترین اقشار این جامعه بوده، هستند و خواهند بود، هر چند در زمان توزیع منابع و منافع فراموش می شوند.

مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت با اجرای مفاد کتاب جدید ارزش نسبی خدمات سلامت از هشتم مهر ماه جاری اجرا شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: