شفا آنلاين -وزیر بهداشت، وضعیت انترنها و رزیدنت ها در بیمارستانهای آموزشی را شرمآور دانست و تاکید کرد: فقط روسای بیمارستانها هستند که باید این وضعیت را اصلاح کنند.
به گزارش شفا آنلاين، دکتر محمدحسن طریقت منفرد امروز شنبه در همایش روسای بیمارستانهای آموزشی که در سالن اجتماعات وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه در آموزش بالینی، اصل بیمار است، گفت: همه افراد باید به درمان بیمار توجه ویژه داشته باشند به طوریکه رضایتمندی بیمار حاصل شود.
وی با انتقاد از اینکه گاهی آموزش مسئلهای جدا از درمان تلقی میشود یا اصلا در نظر گرفته نمیشود، افزود: این تفکر اشتباه و غیرانسانی است، البته باید به این توجه داشت که فلسفه سلامت بعد معنوی حضور بر بالین بیمار، کرامت و رضایت بیمار را هدف قرار میدهد که این موضوع بر اساس فرهنگ و آموزههای دینی ما باید متفاوتتر و غنیتر از چیزی باشد که در دنیا وجود دارد.
طریقت با بیان اینکه در دنیا بیمارستانهای آموزشی از نظر علمی، اخلاقی و رعایت کرامت انسانی و اقتصادی سرآمد بیمارستانهای دیگر هستند، تصریح کرد: در کشور ما ، همه بر این باورند که ارائه خدمات در بیمارستانهای آموزشی گرانتر از بیمارستانهای صرفا درمانی است، در حالی که در کشورهایی که اقتصاد در بیمارستانهای آموزشی رعایت میشود، هزینه به مراتب کمتر از بیمارستانهای درمانی است، چرا که در مراکز بهداشت و درمان اصولا مهمترین معضل هزینه نیروی انسانی است و هر چه این نیرو تخصصیتر باشد هزینه بالاتر است، در حالیکه در بیمارستانهای آموزشی تعداد نیروهای انسانی که وجود دارند با کمترین هزینه است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بعضا به دلیل استفاده ناصحیح نیروی متخصص درگیر گرفتاری هزینههای مازاد میشویم، گفت: به طور مثال در کشورهای توسعه یافته بیمارستانهایی که بالای 400 تختخواب دارند، اگر آموزشی نباشند به لحاظ اقتصادی به صرفه محسوب نمیشوند.
وی با تاکید بر اینکه حضور استیجر، اینترن و رزیدنت که هزینه کمی را در بر میگیرد در بحثها بسیار مفید است، گفت: آنچه که در بیمارستانهای آموزشی دنیا وجود دارد، تفاوت مثبت بسیار زیادی با بیمارستانهای غیرآموزشی از نظر علمی رفتاری و اقتصادی دارد.
طریقت منفرد اظهار کرد: وضعیت اینترنها و رزیدنتها در بیمارستانهای آموزشی واقعا شرمآور است و آنطور که باید و شاید آموزشدهنده در کنار آموزشگیرنده وجود ندارد و از گذشتهها نیز این وضعیت در کشور وجود داشته است.
وی با طرح این پرسش که آیا هیچکدام از روسای بیمارستانهای آموزشی یا پزشکان حاضر هستند بدون هماهنگی قبلی اعضای خانواده و فرزندان خود را برای درمان به بیمارستانهای آموزشی بفرستند، گفت: پاسخ به این سئوال ارزیابی درستی را از کیفیت بیمارستانهای آموزشی ارائه میدهد و گویای این است که آیا سیستم بالینی آموزشی درشأن مردم کشور ما است یا خیر.
وزیر بهداشت با بیان اینکه کرامت انسانی باید در سطح بالایی قرار داشته باشد، افزود: شاید علت کاهش توجه به این مساله نبود انگیزه در آموزشدهندهای باشد که میخواهد در بیمارستان حضور داشته باشد و این واقعیتی است که در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به تاثیرگذاری مسائل اقتصادی در ارتقای آموزش در بیمارستانهای آموزشی، ادامه داد: همیشه با اینکه هزینهها در بیمارستانهای آموزشی تفاوتی جدی با بیمارستانهای درمانی دارد در کار کلینیک اختلاف هزینهی بالایی داشتهایم و در بیمارستانهای درمانی و آموزشی این مساله دلایلی دارد که قابل اصلاح بر اساس قانون و امکانات است.
وزیر بهداشت گفت: اصلاح این وضعیت در دست حاکمیت و مردم نیست و فقط روسای بیمارستانها هستند که باید همت کنند و علتها را برطرف کرده و این وضعیت را اصلاح کنند.
وی با تاکید بر اینکه در بخشهای آموزشی باید به اولویتها توجه شود، گفت: خدمات بهداشت و درمان همه چیز را در بر میگیرد که آموزش یک جزء آن است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران آموزش مقولهای جدا و حتی بالاتر از درمان قرار دارد، گفت: در دنیا بیمار از همه چیز مهمتر است و ارائه خدمات بهداشتی درمانی مطلوب یکی از نتیجههای آموزش است، بنابراین آموزش از مسیر درمان خوب ایجاد میشود.
طریقت منفرد با اشاره به پایین بودن انگیزه آموزش دهندهها به عنوان اصلیترین مشکل آموزش در بیمارستانهای آموزشی، تصریح کرد: آموزشدهندگان لازم نمیبینند که همیشه بر بالین بیمار و در کنار آموزش گیرنده حضور داشته باشند، البته این موضوع به این دلیل نیست که قانون وجود ندارد یا منابع کافی نداریم چرا که هم قانون خوب وجود دارد و هم اعتبارات وجود دارد، اما مساله این است که مقدار سرانهای که داریم را حیف و میل میکنیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی این مسئله اضمحلال جایگاه طب عمومی در کشوراست، افزود: طب عمومی بدنه طب است و هماکنون بیش از 70 هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد که به دلیل فرهنگی که ایجاد شده است و به دلیل تخصص و فوق تخصصگرایی مورد اقبال مردم نیستند.
طریقت منفرد ادامه داد: پزشکان عمومی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی یکصدم متخصصان درآمد دارند و به لحاظ آموزش نیز طوری تربیت میشوند که خودشان را قبول ندارند که در این زمینه باید علل را جویا شد.
وزیر بهداشت اظهارداشت: در بحث بهداشت و درمان در کشور بیشترین امکان ساماندهی و پاسخگویی به مردم وجود دارد، چرا که به لحاظ نیروی انسانی از مهمترین منابع برخوردار است و امکانات و تاسیسات زیادی در کشور به وجود آمده است، به طوری که در گزارشی که وجود دارد 17هزار تخت در حدود هشت سال اخیر ساخته شده، 42 هزار تخت در دست ساخت است که بخش قابل توجهی از آن انجام شده و 10 هزار تخت مصوب شده که باید راهاندازی شود.
وزیر بهداشت با تاکید بر احیای جایگاه طب عمومی در کشور، گفت: به دلیل پایین بودن تعرفههای پزشکی، پزشکان عمومی از برخی از وظایف خود سر باز میزنند و آن را به جراحان ارجاع میدهند، جراحان نیز برخی از وظایف خود را به فوق تخصص ارجاع میدهند، در حالی که این وظایف در دنیا توسط تکنسینها و پرستارها نیز انجام میشود.
وی ادامه داد: مسئله دیگر آموزش تخصصی است به طوری که باید آموزش بر اساس نیاز مردم باشد و متخصصین بر اساس نیازهای کشور تربیت شوند. که در این زمینه ظلم زیادی شده است و در برخی بیمارستانها با مراجعهکننده زیاد متخصص مورد نیاز برای جمعیت تحت پوشش آن بیمارستان وجود ندارد.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هر مقدار اعتبار برای حوزه سلامت در نظر گرفته شود هزینه نیست و در واقع سرمایهگذاری محسوب میشود، گفت: در سال 90 گردش مالی بحث بهداشت و درمان 40 هزارمیلیارد تومان بوده است که 15هزارمیلیارد تومان از آن را دولت و بیمهها پرداخت کردند و 25 هزار میلیارد تومان از آن بر دوش مردم تحمیل شده است.
طریقت منفرد افزود: متوسط هزینه بیماران بستری در سال گذشته پایینتر از یک میلیون تومان بوده است و این در حالی است که در سال 6 میلیون و 500 هزار نفر مراجعهکننده به بیمارستان داریم و از هر 90 نفر یک نفر بستری میشود، همچنین در سال 10 بیمار مراجعه سرپایی دارند و همه این موارد 22 میلیارد تومان هزینه در بر دارد، اما با وجود اختصاص 40 هزار میلیارد تومان به شرایط مطلوب نرسیدهایم.
وی با تاکید بر اینکه نمیتوان همه مسائل را به گردن کمبود بودجه انداخت، گفت: فرافکنی ما را به جایی نمیرساند و باید پاسخ وجدانهای خود را بدهیم.
وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: احیای طب عمومی، تغییر اساسی نظام آموزشی، و تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای کشور از اصلیترین وظایف روسای بیمارستانهای آموزشی در کشور است.