کد خبر: ۳۴۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۲ تير ۱۴۰۳ - 2024July 12
در زندگی مشترک یکی از مهم‌ترین مسائل داشتن رابطه جنسی باکیفیت است. این رابطه است که زندگی را پایدار و افراد را نسبت به هم بیش‌پیش علاقه‌مند نگه می‌دارد.
شفاآنلاین:سلامت>هنگامی‌که زوجی با هم زندگی می‌کنند یکی از مهم‌ترین مسائلی که زندگی‌شان را تداوم می‌بخشید رابطه جنسیست. امروز می‌دانیم که رژیم غذایی ما در زندگی و حتا خلق‌وخویمان تاثیری مهم و جدی دارد. اما نوع مواد غذایی که می‌خوریم، چه تاثیری می‌گذارند؟ آیا سبب نمی‌شوند که یک زوج میل و اشتیاق بیش‌تری پیدا کنند؟ یا سبب کاهش میل جنسی می‌شوند؟

تاثیر زندگی امروزی

به گزارش شفا آنلاین:اگر کم‌تر از آن‌چه می‌خواهید با همسرتان رابطه جنسی دارید، بدانید که تنها نیستید. براساس نتیجه پژوهشی که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، شمار افرادی که به طور منظم رابطه جنسی دارند، رو به کاهش است. در این پژوهش نیمی از زنان و تقریباً دو سوم مردان گفتند بدنشان به رابطه جنسی بیش‌تری نیاز دارد.

عوامل کاهنده میل‌جنسی درافراد

در این مورد پژوهش‌های زیادی انجام شده است. دکتر فرودشام یکی از این پژوهش‌گران است که در این زمینه می‌گوید: "می‌توانم بگویم عمومی‌ترین دلایلی که در کارم مشاهده می‌کنم، مشکلات موجود در روابط افراد و فشار‌هایی است که برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی بر آن‌ها وارد می‌شود.

"در میان زنان، معمولاً این کاهش میل جنسی به دلیل یائسگیست که سبب خشکی واژن و درد و ناراحتی در رابطه جنسی می‌شود. هرچند، تاکنون بیش‌ترین دلیل مشکلات جنسی، اختلالات اضطرابی بوده است. راه‌هایی برای مهار همه این عوامل وجود دارد؛ مهم این است آن‌هایی که دچار اضطراب هستند یا دوران یائسگی را می‌گذرانند با پزشک خود مشورت کنند تا خدمات و کمک‌های لازم را دریافت کنند".

تاثیر رژیم غذایی بر کاهش میل جنسی

آیا رژیم غذایی می‌تواند دلیل کاهش میل جنسی باشد؟

با اینکه دکتر فرودشام تأکید می‌کند که رژیم غذایی نامناسب دلیل اصلی کاهش میل جنسی افراد نیست، اما بر این باور است که می‌تواند نشانه‌ای از یکی از دلایل اصلی باشد و خود به مشکل اصلی افزوده شود.

بدون تردید اضطراب و استرس بر انتخاب مواد غذایی اثر می‌گذارد، هم‌چنین بیش از اندازه کار کردن و کار شیفتی. همه این‌ها سبب می‌شوند که افراد بیش‌تر به مواد‌غذایی نامناسب و ناسالم تمایل پیدا کنند. در چنین وضعیتی افراد کم‌تر برای وعده‌های غذایی خود تصمیم می‌گیرند و برنامه‌ریزی می‌کنند، انتخاب‌های در دسترس و آسان هم معمولاً سرشار از چربی، نمک، شکر و کربو‌هیدرات‌های تصفیه‌شده است.

ازسوی دیگر استرس سبب کم‌کردن و تخلیه سریع منیزیم در بدن می‌شود، ماده‌ای معدنی که در بهبود میل جنسی نقش دارد. رژیم‌های غذایی پر‌شکر سبب ذخیره بیش‌تر چربی می‌شود که به نوبه خود با تولید استریول (از هورمون‌های استروژن) از این ذخایر چربی، بر سیستم غدد درون‌ریز ما اثر می‌گذارد. این امر میل جنسی را کاهش می‌دهد؛ چون باعث افزایش گلیکو‌پروتئینی به نام هورمون رابط جنسی گلوبولین (SHBG) می‌شود که آندروژن‌ها (گروهی از هورمون‌ها) که به‌وجودآورنده میل جنسی هستند را کاهش می‌دهد.

برخی افراد استرس خود را با زیاده‌روی در خوردن مهار می‌کنند، کسانی هم هستند که از غذا به عنوان ابزار مهار اوضاع، وقتی همه‌چیز از اختیارشان خارج می‌شود، استفاده می‌کنند. آن‌ها در "پاک‌خواری" خود زیاده‌روی می‌کنند و وزن خود را تا بتوانند کم می‌کنند و حتا ذره‌ای چربی اضافی را هم با زیاده‌روی در فعالیت و ورزش می‌سوزانند.

زنانی که در ورزش زیاده‌روی می‌کنند و کاهش وزن دارند معمولاً سطح هورمون‌های بدن‌شان هم کاهش پیدا می‌کند، چون هورمون‌های جنسی از چربی‌ها ساخته می‌شود. تعادل میان رژیم‌غذایی و ورزش اهمیت فراوانی دارد چراکه تاثیر مستقیمی بررروی میل جنسی و هم‌چنین باروری دارد.

تاثیر رژیم غذایی بر کاهش میل جنسی

ارتباط میان رژیم‌غذایی و میل جنسی

دکتر فرودشام توضیح می‌دهد: " من افراد زیادی را دیده‌ام که رژیم غذایی و عادت‌های ورزشی نامناسبی داشته اند و حس ناخوشایندی نسبت به بدن خودشان داشتند و دوست نداشتند در برابر شریک زندگی خود برهنه شوند".

"بسیاری هم به اندازه‌ای در مورد کار خود استرس دارند که خیلی دیر به خانه می‌رسند و غذای ساده‌ای می‌خورند و تلویزیون تماشا می‌کنند و می‌خوابند. شب‌های افراد معمولاً صرف پرداختن به شبکه‌های اجتماعی و پاسخ دادن به ایمیل‌های کاری می‌شود که همه آن‌ها باعث کاهش تمایل به وقت گذاشتن برای رابطه‌ای صمیمانه‌تر با شریک زندگی خود و احساس آسایشو آرامش از این نزدیکی می‌شود".

کدام مواد غذایی سبب بهبود میل جنسی می‌شود؟

مفصلی از مواد‌غذایی افزایش‌دهنده میل جنسی وجود دارد، اما شواهدی مبنی بر اثبات این ادعا‌ها وجود ندارد. البته برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بر باروری اثر می‌گذارند.

روی جزو موادیست که در میل جنسی به‌ویژه در مردان تاثیر فراوانی دارد. حبوبات و آجیل‌ها و تخمه کدو منبع بسیار خوبی برای این ماده مغذی‌اند.

آن‌گونه‌که پژوهش‌گران می‌گویند برخی‌از مواد غذایی سبب تولید بیش‎تر دوپامین در بدن می‌شوند. این مواد‌غذایی شامل "میوه‌ها و سبزی‌های تازه به‌ویژه بلوبری، آووکادو و مارچوبه است.

مصرف منیزیم هم در افزایش میل جنسی اهمیت زیادی دارد چراکه سبب تولید هورمون در بدن می‌شود و میل جنسی را افزایش می‌دهد. برخی از مواد غذایی سرشار از منیزیم دانه‌های خوراکی و آجیل و سبزی‌های برگ‌دار است.

تاثیر رژیم غذایی بر کاهش میل جنسی

راه‌کاری برای بهبود میل جنسی

سلامت روان مهم‌ترین عامل برای بهبود روابط جنسیست. تلاش کنید روزانه ذهن‌آگاهی داشته باشید و خود و ذهنتان را از استرس دور کنید. برای این کار می‌توانید از یوگا و کار‌هایی که سبب آرامش در شما می‌شود کمک بگیرید.

خوب بخوابید تا بتوانید ذهنتان را آرام کنید و خستگی جسمی و روحی برشما مستولی نشود.

برای همسرتان وقت بگذارید و باهم وقت بگذرانید. جالب است بدانید همین‌که برای هم وقت بگذارید و با هم حتا تماس چشمی برقرار کنید و نزدیک هم باشید میزان هورمون اکسی توسین در بدنتان افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه میل جنسی در شما زیادتر می‌شود.

هر چند ممکن است چندان عاشقانه به نظر نرسد، اما یکی از راه‌های افزایش میل جنسی این است که برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. این‌گونه پس از مدتی این کار جزو روتین زندگیتان خواهد شد و بی‌آن‌که بدانید بر زندگی و روح و جسمتان تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: