کد خبر: ۳۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 15
شفاآنلاین-عمل پاره‌شدن پرده بهتر است در زمانی كه بدن آرام است و هیچ اضطراب و خستگی وجود ندارد، انجام شود.
به گزارش شفا آنلاین،هایمن(Hymen) یا همان پرده بكارت، غشایی است كه تمام یا قسمتی ازدهانه واژن را می‌پوشاند. «هایمن» لغتی یونانی است به معنای پوست یا پرده كه از نام الهه ازدواج و عروسی یونانیان گرفته شده است.  یونانیان باستان از این لغت برای انواع پرده‌ها از جمله پرده‌ای كه قلب را احاطه می‌كند (پریكارد)، استفاده می‌كردند، اما با گذشت زمان، كاربرد آن به پرده بكارت محدود شد.

در نخستین مراحل رشد جنینی، هیچ ورودی‌ای به واژن وجود ندارد. لایه باریك بافتی كه در این مرحله واژن را می‌پوشاند، قبل از تولد به طور ناقص تقسیم می‌شود، این لایه بعدها پرده بكارت را به وجود می‌آورد. بسیاری از افراد تصور می‌كنند پرده بكارت، داخل واژن قرار دارد. در صورتی كه این‌طور نیست. پرده بكارت، بخش خارجی اندام جنسی است و دقیقا در ورودی دهانه آن قرار دارد. پرده بکارت كه یک چین غشایی نامنظم است و از اپیتلیوم شاخی تشکیل شده، درست در مدخل ورودی واژن قرار دارد و در واقع به منزله در ورودی واژن است و اولین بار با مقاربت، معاینه خشن، ضربه و جراحی پاره می‌شود. معمولا پرده بکارت یک یا چند سوراخ کوچک دارد که خون‌ریزی قاعدگی از آن خارج می‌شود. اگر این پرده اصلا سوراخ نداشته و به طور کامل واژن را بسته باشد، خون قاعدگی در پشت آن تجمع می‌یابد و در رحم انباشته می‌شود و بر اثر پس زده‌شدن به داخل حفره صفاقی می‌تواند سبب بیماری اندومتریوز و نازایی شود که این مورد بسیار نادر است.

پارگی پرده بکارت
‌رشته‌های عصبی در پرده كم هستند و به همین دلیل در صورت آرامش جسمی و روانی پارگی آن معمولا بدون درد است. عمل پاره‌شدن پرده بهتر است در زمانی كه بدن آرام است و هیچ اضطراب و خستگی وجود ندارد، انجام شود. ‌بنابراین نزدیكی در اولین شب ازدواج و پس از مراسم طولانی عروسی توصیه نمی‌شود. ‌خانم‌ها بهتر است قبل از نزدیكی برای آگاهی از نوع پرده‌شان به پزشك متخصص زنان مراجعه كنند. ‌ممکن است در برخی ‌موارد پرده بسیار ضخیم باشد كه برای پاره‌كردن آن، كمك پزشك مورد نیاز باشد تا از بروز درد هنگام ارتباط جنسی جلوگیری شود. این شیوه را بریدن پرده می‌نامند. طی اولین نزدیكی، پرده بكارت در چند جا پاره و به چند قطعه تقسیم می‌شود. غالبا تا زمانی كه زن، نوزادی به دنیا بیاورد باقیمانده پرده در دهانه واژن وجود خواهد داشت. ‌در صورت تنگی دهانه واژن، بهتر است از كرم و ژله‌ای تسهیل‌كننده یا اسپری بی‌حس‌كننده استفاده كرد. ‌ضمن اینكه تحریك زن و خروج ترشحات از دهانه واژن، موجب نرم شدن دهانه واژن و سهولت ارتباط جنسی می‌شود. گاهی پرده بكارت با یك یا دو بار نزدیكی كاملا پاره نمی‌شود و هر دفعه قسمتی از آن پاره می‌شود و كمی خون‌ریزی می‌كند. ‌بدون پارگی پرده، اسپرم ریخته شده روی آن می‌تواند موجب بارداری شود، زیرا اسپرم می‌تواند از سوراخ پرده حركت كند و به طرف تخمك زن برود و باعث بارداری شود. ‌در این موارد زن با پرده سالم باردار می‌شود. ورزش‌هایی مانند سواركاری، دو، پرش و شنا هرگز باعث پاره شدن پرده دختر نمی‌شوند مگر اینكه وی طی حادثه‌ای و در هنگام بازی، سقوط كند و در همان زمان جسمی نوك تیز به پرده اصابت كند و موجب پارگی آن شود. ‌

انواع پرده بکارت
در نظر داشته باشید كه هیچ پرده بکارتی دقیقا شبیه دیگری نیست. اندازه و شكل آن از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. انواع رایج پرده بكارت عبارتند از:

• پرده بكارت حلقوی: به صورت حلقه‌ای دور ورودی واژن را می‌پوشاند.

• پرده بكارت ارتجاعی: انعطاف‌پذیر و قابل‌ارتجاع است و هنگام اولین رابطه زناشویی پاره نمی‌شود یا به طور جزئی پاره می‌شود و هیچ خون‌ریزی‌ای ندارد.

• پرده بكارت دو سوراخی یا تیغه‌ای: یك تیغه ممتد در طول ورودی واژن دارد.

• پرده بكارت غربالی (سوراخ‌سوراخ): به طور كامل در عرض مهبل كشیده شده اما سطح آن سوراخ‌سوراخ است.

• پرده بکارت شاخه‌دار: اغلب به صورت کنگره‌ای و دارای اضلاعی از شکاف در طرفین است.

• پرده بدون سوراخ یا بسته: گاهی در دخترانی كه به سن بلوغ می‌رسند، پرده بسته است و خون قاعدگی پشت آن جمع می‌‌شود و نمی‌تواند خارج شود در نتیجه باعث بروز درد خواهد شد، اینگونه افراد باید به پزشك مراجعه كنند تا طی عمل جراحی و ایجاد برشی در سطح پرده، این مشكل برطرف شود.

• پرده بکارت کنگره‌ای: کمیاب است و کمتر وجود دارد.

خون پرده بکارت
معمولا پس از پارگی پرده بکارت خون‌ریزی کم و بیش شدیدی ایجاد می‌شود. لازم است این خون را از خون قاعدگی تمییز دهیم. خون قاعدگی دارای فیبرینوژن کمتر است بنابراین دیرتر لخته می‌شود و سلول‌های واژینال در آن بسیار زیاد است در حالی که خون حاصل از پرده بکارت سریع‌تر لخته می‌شود و حاوی مقادیر کمی سلول واژینال است. لبه‌های پارگی جدید در پرده بکارت معمولا زخمی و قرمز رنگ است و آثار خون لخته‌شده در آن مشاهده می‌شود. بعد از حدود یک هفته، لبه‌های بریدگی از مخاطی مشابه مخاط پرده پوشیده شده و بعد از حدود دو هفته لبه‌های زخم نسبتا گرفته می‌شوند. ‌نکته مهم این است که لبه‌های پارگی چون آزاد هستند و به هم اتصال ندارند هیچ وقت به هم جوش نمی‌خورند و اگر دو تکه پارگی به هم دوخته شوند محل ترمیم به صورت یک اسکار برجسته روشن مشخص خواهد شد. ‌تاکید می‌کنم پرده بکارت فقط و فقط بر اثر ضربه مستقیم به آن یا مقاربت پارگی پیدا می‌کند و جز ضربه مستقیم هیچ مورد دیگری باعث پارگی آن نمی‌شود.

عدم خون‌ریزی برخی از زنان در اولین رابطه جنسی
در حالتی که زن هنگام نزدیكی، آرام و بدون تنش باشد، زمان كافی برای عشق‌ورزی داشته باشد، با طرف مقابل خود احساس راحتی كند و دهانه واژنش به اندازه كافی مرطوب باشد، دخول به نرمی انجام می‌شود و به این ترتیب ممکن است زن در اولین ارتباط خون‌ریزی نداشته باشد. ‌اما اگر زن مضطرب باشد یا بترسد و پاهایش را جمع كند دهانه واژن تنگ خواهد شد و هنگام دخول خون‌ریزی و درد خواهد داشت.

پاسخ به 3 پرسش رایج
درباره این مساله، پرسش‌ها و ابهامات زیادی بین مردم وجود دارد که از میان آنها 3 پرسش زیر را می‌توان جزو شایع‌ترین‌ها دانست:

آیا ممکن است با یک بار مقاربت پرده بکارت از بین برود؟
بله، از آنجا که پرده بکارت دقیقا در مدخل ورودی واژن قرار دارد، معمولا طی اولین مقاربت از بین می‌رود، حتی اگر مقاربت به طور کامل انجام نشده باشد.

آیا سقوط از ارتفاع می‌تواند باعث پارگی پرده بکارت شود؟
خیر، سقوط از ارتفاع، بلند کردن جسم سنگین، کوهنوردی و موارد مشابه به هیچ عنوان نمی‌توانند باعث پارگی پرده بکارت شوند. البته ممکن است در اثر سقوط یا انجام کارهای سنگین مقداری خون‌ریزی از دستگاه تناسلی مشاهده شود که در هیچ‌کدام از موارد مربوط به پارگی پرده نیست فقط به خاطر فشار وارده بر رحم مکانیسمی مشابه قاعدگی دارد یعنی فشار به رحم باعث خون‌ریزی یا لکه‌بینی در فرد می‌شود. ‌تاکید می‌کنم پرده بکارت فقط و فقط در اثر ضربه مستقیم به آن یا مقاربت پارگی پیدا می‌کند و جز ضربه مستقیم هیچ مورد دیگری باعث پارگی آن نمی‌شود.

خون‌ریزی در اثر پارگی پرده بکارت چه مقدار است؟
حداقلی برای خون‌ریزی در این حالت نداریم. ممکن است در حد یك یا دو قطره باشد یا شاید هم بیشتر باشد ولی حداکثر به اندازه آغشته شدن یك عدد پوشک خواهد بود و چیزی که مسلم است این است که این خون‌ریزی نباید ادامه داشته باشد و معمولا در عرض یك یا دو دقیقه تمام می‌شود. اگر در مواردی خون‌ریزی ادامه داشت احتمال پارگی‌های اطراف واژن مطرح می‌شود که در این صورت حتما باید ترمیم شود و این مسئله بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که مقاربت بدون رضایت زن و با مقاومت وی و اصرار طرف مقابل انجام شود که در این موارد باید پارگی واژن ترمیم شود. در پایان تاکید می‌کنم که پرده بکارت ملاک مطمئنی برای تشخیص سلامت جنسی دختران نیست و انواعی از پرده بکارت وجود دارد که خون‌ریزی ایجاد نخواهد شد و در این موارد بهتر است حتما قبل از ازدواج به پزشک یا ماما مراجعه شده و برگه گواهی سلامت دریافت شود.

خودارضایی نیز می تواند باعث آسیب پرده بکارت شود. پرده بکارت بافتی بسیار حساس و نازک دارد كه نسبت به کوچک‌ترین تحریک آسیب‌پذیر است. گرچه تحریکات کوچک و مختصر آسیب کامل به پرده بکارت نمی‌رساند ولی همین آسیب جزئی كه برگشت‌ناپذیر و قابل تشخیص است نیز سبب حساس شدن می‌شود. احتمال پارگی پرده بکارت بر اثر خودتحریکی و پیامدهای روانی ناشی از آن وجود دارد.

معصومه حیدری، عضو هیات علمی دانشكده پرستاری مامایی دانشگاه شاهد
salamatiran.com
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
Atefe
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
0
باسلام میخواستم بدونم ک اگ با دستمال کاغذی بدن خودمو پاک کرده باسم وبخاطر فشار بیش از اندازه روی بدن پاره شده بتشه و2.3قطره خون اومده باشه این بخاطر پارگی پردست ولی چیزی وارد واژن نشده فقط رو بوده
مدیر پایگاه
پاسخ به سوالات کاربران شفا آنلاین:
کد خبر: ۶۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
شفا آنلاین- جمعی از پزشکان متخصص و کارشناسان افتخاری شفا آنلاین به سوالات مطرح شده از سوی کاربران پاسخ دادند.
سوال: من دختر6ساله دارم که با دندان قورچه زیاد همه رو از خواب بلند میکن
اگر میشود راهنمایی کنید.


پاسخ: دکتر پریسامهراشتیاق/ دندانپزشک کودک و نوجوان



دندان قروچه علل بسیار متفاوتی دارد که تمامی آنها نیازمند بررسی است.
ابتدا برای بررسی وضعیت کم خونی کودک باید آزمایش کامل خون و آزمایش انگل هم انجام
شود. وجود دندان های پوسیده هم می تواند عامل بروز دندان قروچه باشد. حال در صورت
بررسی تمام موارد و درمان دندانی در دهان، همچنان مشکل دندان قروچه نیز ادامه یافت
احتمالأ مربوط به قضیه روحی کودک می شود زیرا کودکان درون گرا استرس های خود را
بروز نمی دهند و شب هنگام از این طریق نیز تخلیه می شوند.



دندان قروچه های شدید موجب سایش دندان ها می شود بنابراین لازم است شب
هنگام از نایت گایت استفاده شود تا اثرات سوء مصرف بر دهان نیز نگذارد.



سوال: سلام.دختری
17ساله هستم .میخواستم علائم کیست و درمانشو بدونم



پاسخ: دکتر
شهره بهروزی/ متخصص زنان و زایمان



کیست انواع و درمان های مختلفی دارد.اگر مشکلی دارید به متخصص زنان و
زایمان مراجعه کنید.



سوال: من
چند دوره پریودم به این صورت میباشد که ابتدا در روز قاعدگی یک لکه میبینم و 3روز
هیچ خونریزی وجود ندارد و مجددا بعد از 2-3 روز خونریزی شروع میشود میخواستم ببینم
چرا و چه مشکلی هست ؟درمانش چیه ؟درد در پهلو راست داشتم سونو دادم قزص مصرف کردم
کیستم رفع شد ولی الان بعد از چند ماه مجددا درد پهلو راست دارم ، من متاهل هستم و
نزدیکی بدون جلوگیری انجام میشود.



پاسخ: دکتر
شهره بهروزی/ متخصص زنان و زایمان



شما به احتمال زیاد دچار کمبود هورمون پروژسترون و نارسایی کیست جسم زرد
هستید که برای تشخیص دقیق تر بهتر است به پزشک مراجعه نمائید تا پس از انجام
سونوگرافی از داخل واژینال داروهای مربوطه تجویز شود.



سوال: اگر
کسی رحم دو شاخ و یک بار سابقه سقط در 16 هفتگی داشته باشد باید چه کار کند؟



پاسخ:
دکتر شهره بهروزی/ متخصص زنان و زایمان



در رحم های دوشاخ که فرد دچار سقط جنین می شود در حاملگی های بعدی دهانه
رحم باید توسط متخصص زنان در زیر 17 هفتگی نیز دوخته شود.



سوال: باسلام
میخواستم بدونم که اگر با دستمال کاغذی بدن خودمو پاک کرده باشم و به خاطر فشار
بیش از اندازه روی بدن پرده بکارتم پاره شده باشه و2.3قطره خون اومده باشه این
بخاطر پارگی پرده است ولی چیزی وارد واژن نشده فقط رو بوده.



پاسخ: دکتر
شهره بهروزی/ متخصص زنان و زایمان



احتمال پارگی پرده بکارت به این روش بسیار بعید است اما برای معاینه و
تشخیص به یک متخصص زنان مراجعه کنید.



سوال: من
حدود سه ماه است که ازدواج کرده ام.همسرم نسبت به من دارای میل جنسی خیلی کمی است
و اکثرا من از ایشون تقاضای رابطه جنسی دارم. وقتی دلیل این بی میلی رو می پرسم
میگه من واریکسل و زود انزالی دارم و همین میل جنسیم رو کم کرده. به ندرت تو این
سه ماه رابطه لذت بخش داشتیم.



پاسخ: دکتر
لطف الله ارمنده/ جراح کلیه و مجاری ادراری



واریکوسل در بی میلی جنسی به هیچ عنوان نقشی ندارد و برای حل این مشکل و
زودانزالی باید به پزشک مراجعه کنید و خوشبختانه درمان های خوب و موثری در این امر
موجود هستند.



سوال: مادر
من هردو کلیه هاش پلی کیستیک هستش.هرجا میبریم میگن درمان نداره الان 50سالش
هست.آیا خیلی براش خطرناکه؟راهنمایی کنید لطفا



پاسخ: دکتر
لطف الله ارمنده/ جراح کلیه و مجاری ادراری



برای کلیه پلی کیستیک درمان خاصی وجود ندارد، در صورت پیشرفت امکان دارد
که به پیوند کلیه نیاز باشد، ضمن این که فرزندان شما هم باید آزمایشانت مربوطه را
انجام دهند چون در ابتلا به این بیماری ارث نیز تأثیرگذار است.



سوال: با
سلام. دچار نوعی اسپاسم تنفسی شدید می شوم. طوری که نزدیک به نیم ساعت حتی بیشتر قادر
نیستم هیچ نوع فعالیتی بکنم. می خواستم بدونم این اسپاسم نوعی حمله آسمی هستش؟ راه
درمانی هم داره یا خیر؟



پاسخ: دکتر
حمیدسهراب پور/ فوق تخصص ریه



صحبت های شما خیلی واضح نیست،
اصطلاحات ذکر شده مانند اسپاسم تنفسی از نظر علم پزشکی خیلی صحیح نمی باشد، بنابراین
برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنید.



سوال: سلام
من مدتی است از قرص سیپروهپتادین و دگزامتازون استفاده میکنم ...یکی از عوارض آن
را آب آوردن ریه گفتن میخواستم ببینم واقعاا چنین چیزی امکان داره یا شایعه هست.



پاسخ: دکتر
حمید سهراب پور/ فوق تخصص ریه



آب آوردن ریه جزء عوارض این قرص ها نیست.



سوال: باسلام
پدرمن 74 سال سن داره والان حدود4ماهه که متوجه شدیم ریه سمت چپشون تخریب شده،،عکس
قفسه سینه، سی تی اسکن،برونوسکپی ، آب پشت ریه گرفته شده وجواب سل وسرطان
منفی،حدودیک هفته بستری دربیمارستان بعلت تنگی نفس بوده والان مرخصش کردن ومیگن
بعلت کهولت سن نمیشه براشون کاری کرد.الان باتنگی نفس مشکل دارن ولی متاسفانه
پزشکان نیز روند درمانی رو پیشنهاد نمیدن ومرتب تکرارمراحل تشخیص وتحمیل وقت
وهزینه؛ لطفا راهنمایی بفرمایید.باتشکر ، درضمن ایشون سیگاری نبودن.



پاسخ:
دکتر حمید سهراب پور/ فوق تخصص ریه



احتمالأ پدرشما در گذشته دچار نوعی بیماری مزمن مانند سل بوده اند، زمانی
که ریه تخریب می شود کار زیادی نمی توان انجام داد، اما در کل پدر شما باید از
فعالیت هایش بکاهد و خود را خسته نکند و در صورت نیاز از اکسیژن استفاده شود.



سوال: پدر
بزرگ من ۶۳ سال داره و شکم و ریش اب اورده و تمام بدنش غده های سرطانی زده تو رو
خدا راهی براش پیدا کنید شیمی درمانی هم کرده.



پاسخ:
دکتر حمید سهراب پور/ فوق تخصص ریه



به جز شیمی درمانی روش دیگری نیست، متاسفانه عوارض بیماری اجتناب ناپذیر
است.

امیر
|
United States
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
0
0
دکتر جون هرکی دوست داری خواهشا زود جوابم بده دارم دیونه میشم
مدیر پایگاه باسلام
پاسخ شما به ایملیل تان ارسال شده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
0
0
با سلام
خواهش میکنم کمکم کنید من استرس زیادی گرفتم ویک لحظه ارامش ندارم
من از روی نادانی حدود دو بند انگشتم را وقتی دمر بودم وارد کردم وقتی رفتم دستشویی توی شورتم لکه خونی دیدم که از همون روز به مدت یک هفته پریود شدم به یک ماما مراجعه کردم گفتن پرده سالمه
اما من شنیدم پرده بسیار نازکه و با دوبند انگشت پاره میشه
ممکن است ماما اشتباه کرده باشه
توروخدا زود جواب بدید خواهش میکنم
مدیر پایگاه باسلام
اگرماما شمارا معاینه کرده پس جای نگرانی نیست
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت بسیار خوبتون
ببخشید یه سوال داشتم معاینه ی پرده بکارت مهارت زیادی میخواد یا یک ماما با یک معاینه ی معمولی و با چشم میتونه تشخیص بده
مدیر پایگاه باسلام
مامای باتجربه هم می تواند دراین زمینه نظربدهد
اما برای اطمینان بیشترمی توانید به متخصص زنان مراجعه نمایید
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
0
0
شرمنده من مجبورم سوالمو بپرسم
من به یک متخصص زنان مراجعه کردم اما معاینه 1دقیقه هم بیشتر نشد خیلی هم ساده بود
اما میخواستم ببینم معاینه اینقدر سادس که تونستن تشخیص بدن یا نه تشخیص به این راحتی نیست و ممکنه اشتباه گفته باشن
شرمنده ولی خیلی ممنون میشم این هم جواب بدید
مرسی
مدیر پایگاه باسلام
اگر به متخصص مراجعه کرده و جوا ب گرفته اید که دیگر جای نگرانی نیست
مهتاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
0
0
با سلام و عرض ادب
میشه کمکم کنید من مادرم 3سال پیش متاسفانه مبتلا به بیماری سرطان شد و عمل کرد الان چند روزه دستش باد کرده
ایا ورم دستش میخوابه؟ و اگ خوب میشه میشه بگید چیکار باید بکنه؟
ممنون میشم
مدیر پایگاه باسلام
ایشان با توجه به بیماری شان حتما باید تحت مراقبت وبررسی پزشک معالج باشند تا علت مشخص ودرمان شوند
اوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
0
سلام خسته نباشید.من خیلی تحریک میشم و واقعا دست خودم نیست،برای همین همش غسل میکنم ،من نماز میخونم و واقعا ناراحتم از این موضوع، ولی هیچ وقت چیزی رو در بدنم فرو نکردم،وقتی می خوام غسل کنم همش ترشح دارم برای اینکه غسلم صحیح باشه با دستمال کاغذی میکشم رو بدنم،دو سه بار هم خون کمی دیدم رو دستمال ،یعنی به پردم اسیب رسوندم؟خیلی نگرانم میترسم برم دکتر ممنون میشم جواب بدید.
مدیر پایگاه تا چیزی وارد واژن نشه آسیبی به بکارت نمیرسه .علت خونریزی غیر طبیعیتونو با مراجعه با متخصص بررسی کنید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: