کد خبر: ۳۴۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 01
یک متخصص زنان و زایمان، درباره علل نارسایی زودرس تخمدان گفت: در اکثر موارد حتی تا ۹۰ درصد علتی پیدا نمی‌شود.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>ملیحه عرب، با اشاره به تعریف یائسگی زودرس، افزود: اگر فردی در سن ۵۱ سالگی، یک سال عادت ماهانه نشود، یائسگی اتفاق افتاده است.

به گزارش شفا آنلاین:وی با تاکید بر اینکه یائسگی زودرس تعریف وسیعی دارد، ادامه داد: اگر فردی در سن زیر ۴۰ سال عملکرد تخمدانش کم شود اصطلاحاً دچار نارسایی زودرس تخمدان شده است.

به گفته این فوق تخصص زنان و زایمان، در برخی موارد دیده می‌شود که نارسایی تخمدان در برخی افراد حدوداً در سن ۴۰ سالگی یا کمتر رخ می‌دهد، این موارد می‌تواند با قاعدگی‌های نامنظم، گُرگرفتگی و یا خشکی ناحیه تناسلی همراه باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سن یائسگی طبیعی را حدود ۵۱ سالگی و یائسگی زودرس یا به عبارتی نارسایی زودرس تخمدان را ۴۰ سالگی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه یائسگی زودرس درمان‌پذیر است افزود: بیشتر ترجیح می‌دهیم کلمه نارسایی زودرس تخمدان را به جای یائسگی زودرس در افراد جوان به کار ببریم که ماهیت نوسانی آن را نشان می‌دهد.

عرب ادامه داد: در نارسایی زودرس تخمدان پیشنهاد می‌شود که درمان‌های استروژن در این افراد آغاز شود تا خطر پوکی استخوان، بیماری قلبی عروقی، فراموشی، نازک شدن مخاط ادراری تناسلی کاهش پیدا کند و سلامت جنسی و کیفیت زندگی حفظ شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: برای افرادی که رحم خارج نشده باشد، درمان‌های دارویی و استروژنی توصیه می‌شود.

به گفته متخصص زنان و زایمان، درمان‌های مختلف هورمونی تا سن متوسط پساقاعدگی طبیعی یعنی ۵۰ تا ۵۱ در افراد دارای نارسایی تخمدان ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره آزمایش‌های ضروری در زنان مبتلا به نارسایی تخمدان یادآور شد: در نارسایی زودرس تخمدان باید سالانه آزمایش tsh که مربوط به تیروئید است بررسی شود.

عرب افزود: تشخیص نارسایی زودرس تخمدان نیاز به یک سال پریود نشدن ندارد، بی نظمی و تأخیر در پریود نشانه‌ای واضح برای مراجعه و مشورت با پزشک متخصص است.

این متخصص زنان و زایمان، میزان شیوع بروز یائسگی زودرس در کشور را با سایر کشورها مقایسه کرد و افزود: طبق آمار شیوع یائسگی در ایران با سایر کشورهای جهان تفاوت چندانی ندارد.

وی، ضرورت انجام آزمایش‌های سالانه tsh مربوط به تیروئید را در افرادی که دچار نارسایی زودرس تخمدان هستند، یادآوری کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: