تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 12
شفا آنلاین -محققان مرکز تنظیم ژنومی بارسلونا، نقش مهم یک پروتئین به نام ˈنانوگˈ (Nanog )، که برای برنامه سازی مجدد سلولی کاربرد دارد وبا دیگر عناصر درحفظ پر توانی سلول های بنیادی تعامل دارد را کشف کردند .

به گزارش شفاآنلاین به نقل ازخبرگزاری افه، نتایج این پژوهش که درمجله علمی ' گزارش سلولی' منتشر شده، نشان می دهند که پروتئین نانوگ که عامل رونویسی است نقشی کلیدی برای حفظ حالت پر توانی در سلول های بنیادی دارد .

محققان این مطالعه روز پنجشنبه گفتند که آنها درحال مطالعه پروتئین دیگری به نام 'بتا کاتنین' که همچنین دربرنامه سازی سلولی شرکت دارد بودند و این امر آنها را مجبور به تعمیق بیشتر درعملکرد و پویایی نانوگ کرد .

دانشمندان تصریح کردند که این تحقیق، بخشی ازمطالعات برای درک اینکه سلول های انسانی چگونه تجدید می یابند وسلول های بنیادی چگونه به سلول های تمایز نیافته وپر توان با قابلیت برای تبدیل شدن به هر نوع سلول دربدن منجر می شوند ، است .

'لوسیا ماروچی' یکی ازمحققان این مطالعه درمورد این تحقیقات گفت:شناخت همه بازیگران مسوول دراین پروسه اهمیت حیاتی برای درک چگونگی عملکرد سلول های بنیادی وپیشرفت در پزشکی احیا کننده دارد .

وی ادامه داد:ما می دانستیم که نانوگ به نوعی درحفظ پرتوانی سلول های بنیادی دست دارد اما اکنون می دانیم که ازچه وسیله ای استفاده می کند وعملکرد آن را بهتر می دانیم .

به گفته ماروچی، مطالعه این پروسه به آنها اجازه داده که نه تنها نقش کلیدی نانوگ دربرنامه سازی مجدد سلولی را کشف کنند بلکه همچنین پویایی پروتئین بتا کاتنین را نیز کشف کردند .

محقق مذکور افزود: اکنون می دانیم که بتا کاتنین همانند نانوگ همیشه در سلول ها تغییر می یابد وفقط در زمان برنامه سازی ، ظاهر نمی شود .

ایرنا