کد خبر: ۳۳۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 13
از آنجایی که مسائل جنسی در کشور ما یک تابو هستند و آگاهی کمی در موردشان به افراد داده می شود ، افرادی که دچار وسواس جنسی می شوند با خودشان تصور میکنند که یک منحرف جنسی هستند.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>وسواس جنسی افکار مزاحم و ناخواسته جنسی است که معمولا به صورت انحرافات جنسی به ذهن فرد هجوم آورده و باعث احساس گناه و شرم در او می شوند. 

به گزارش شفا آنلاین:وسواس به معنی عقاید ، افکار ، تکانه ها یا تصورات تکرار شونده و بادوام است که تجربه ای مزاحم و خسته کننده برای فرد ایجاد میکند که بخش عمده ای از انرژی مغزی او را مصرف میکند. 

در مورد مسائل جنسی هم میتوان گفت که افکاری ناخواسته و آزار دهنده هستند که به دلیل تجربیات بد یا استرس های محیطی شدید یا افسردگی و سایر اختلالات روانی بوجود می آید که تنوع بسیار زیادی دارد.

از آنجایی که مسائل جنسی در کشور ما یک تابو هستند و آگاهی کمی در موردشان به افراد داده می شود ، افرادی که دچار وسواس جنسی می شوند با خودشان تصور میکنند که یک منحرف جنسی هستند.

وسواس جنسی افکار و تصاویر جنسی است که فرد در موقعیت های مختلف آن ها را تجربه میکند ، یکی از انواع وسواس های جنسی میتوان تصاویر یا افکار جنسی در رابطه با محارم باشد که میتواند به صورت تصور کردن بوسیدن یا رابطه جنسی با فرد در فکر بیمار ، تکرار شود بدون این که واقعا انجام شده باشد.

وسواس جنسی رواج زیادی دارد و تقریبا یک چهارم افراد وسواسی دارای وسواس جنسی هستند. البته به طور قطع می توان گفت که اغلب بیمارانی که دچار وسواس جنسی شده اند با مراجعه به مشاور مجرب میتوانند مشکلشان را درمان کنند.

وسواس جنسی چیست؟

 وسواس جنسی باعث می شود که فرد نتواند از رابطه جنسی لذت ببرد و همسرش را هم کلافه می کند و به طور کلی کیفیت رابطه جنسی را از بین می برد. بنابراین شناخت وسواس جنسی میتواند به شما کمک کند که سریعتر درمان را شروع کرده و به زندگی زناشوییتان سر و سامان بدهید. 

در وسواس جنسی ، ممکن است افکار جنسی به زور وارد ذهن فرد شوند حتی اگر هیچگاه به عمل منجر نشوند ولی میتوانند به قدری فکر فرد را درگیر کند که کار و فعالیت های اجتماعی را برایش غیر ممکن نمایند. مثلا حتی یک کار ساده مثل نوازش موهای یک کودک ممکن است منجر به هجوم افکار جنسی غیر قابل تحمل در ذهن فرد شود. 

وسواس جنسی میتواند به صورت وسواس فکری – عملی یا شخصیت وسواسی بروز کند که هر دوی آن ها میتواند رابطه جنسی را مختل کنید. 

به عنوان مثال :

فردی که وسواس تمیزی دارد هنگام رابطه جنسی مدام نگران است که جایی کثیف نشود یا فورا به حمام برود و خودش را بشوید.  

کسی که وسواس نظم دارد هنگام رابطه جنسی نگران زمان بندی هایش است و میترسد که به کارهای دیگرش نرسد. 

شخصیت وسواسی از آنجا که فردی کمال گراست همیشه نگران است که نتواند به اندازه کافی خوب باشد و درگیر کمبودهای ظاهری اش می شود. 

برخی افکار جنسی وسواسی حالت انحرافی می گیرد و باعث بروز تشویش فکری شده و فرد مجبور می شود برای رفع اضطراب کارهای اشتباهی انجام دهد مثلا فرد متاهلی که درگیر وسواس خیانت به همسرش می شود یا فردی که درگیر وسواس برقراری رابطه جنسی با کودکان می شود. 

برخی افرد وسواس به زبان آوردن کلمات جنسی را دارند.

برخی افراد هنگام صحبت کردن با جنس مخالف یا حتی موافق درگیر افکار جنسی منحرف می شوند. 

برخی افراد در اثر افکار وسواسی انحرافی درگیر خودارضایی وسواسی می شوند .

تفاوت وسواس جنسی با خیال پردازی جنسی

تفاوت اصلی وسواس جنسی با خیال پردازی جنسی در لذت جویی ست ، افرادی که خیال پردازی جنسی میکنند از خیال پردازی خود احساس لذت دارند ولی افراد یکه دچار افکار وسواس جنسی شده اند بابت حضور این افکار در ذهنشان احساس شرم و گناه دارند. 

خیال پردازی جنسی به صورت خودخواسته و خود آگاه است و برای فرد خوشایند هستند ولی افکاری وسواسی جنسی معمولا ناراحت کننده هستن و به طور ناخواسته وارد ذهن فرد می شوند و برایش مزاحم و دردسر ساز هستند که در حالت شدید و مداوم میتواند باعث احساس گناه ، عذاب وجودان ، ناتوانی ، شرمندگی و غیر معمولی بودن شوند.

انواع افکار وسواسی جنسی

افکار جنسی مزاحم در زنان معمولا با تصورات عاطفی همراه است ولی افکار جنسی مزاحم در مردان با تصور بدن شکل میگیرد. 

به طور کلی افکار جنسی مزاحم در 4 گروه قرار می گیرند : 

1 – افکار جنسی در ارتباط با شریک جنسی مشخص

2 – افکار مربوط به آزار جنسی مثل تجاوز به دیگران یا تجربه مورد تجاوز قرار گرفتن

3 – افکار همجنس گرایانه

4 – افکار جنسی مرتبط با افراد مشهور

نمونه هایی از وسواس جنسی

1 – مراجعی که همیشه تصورات جنسی نسبت به پسر همسایه دارد و با وجودی که در واقعیت هیچ آسیبی به کودک نرسانده ولی از نظر ذهنی به قدری تحت فشار قرار گرفته که تصور می کند به کودک آسیب جنسی رسانده است و از این افکار دچار وحشت شده و قادر نیست این افکار را از ذهنش خارج کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: