کد خبر: ۳۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 09
شفاآنلاین-رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پیش نویس اساس نامه تشکیل مرکز ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی تهیه و پس از بررسی های متعدد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر جواد مظفری هدف از تشکیل کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی را هماهنگی و مدیریت یکپارچه ذخایر ژنتیکی کشور عنوان کرد و افزود: این کارگروه بر اساس ماده 12 قانون تشکیل ستاد توسعه زیست فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این کارگروه متشکل از نمایندگان دستگاه های ذیربط در حوزه ذخایر ژنتیکی است تا بتوانند با همکاری یکدیگر مدیریت منابع ژنتیکی منسجم شده و یکپارچه ای داشته باشد.

مظفری گفت: کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی از اوایل امسال کار خود را آغاز و با برگزاری جلسات متعدد متخصصان این رشته را تربیت کرده است.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی با تاکید بر لزوم تشکیل این کارگروه افزود: ماده آنتیکی ماده محوری مورد نیاز تولید محصولات بیولوژیک ازجمله محصولات کشاورزی، غذایی، دارویی شیمیایی و نساجی است و اگر این ماده نباشد تولید این نوع محصولات با مشکل روبرو خواهد شد.

مظفری ادامه داد: درصورتی که پتانسیل ژنتیکی در کشوری به میزان کافی وجود داشته باشد، این نوع تولیدات نیز افزایش می یابد و درصورتی که پتانسیل ژنتیکی ضعیف باشد در حوزه تولیدات این نوع محصولات، با مشکل روبرو خواهد شد.

به گفته وی، ذخایر ژنتیکی ماده محوری محصولات کشاورزی، دارویی و غذایی است و آنتی بیوتیک ها، سویه سرم ها و بذرها با استفاده از از منابع ژنتیکی تولید می شوند.

مظفری با اشاره به غنی بودن ایران از نظر ذخایر ژنتیکی، اظهار کرد: ایران پشتوانه مناسبی برای بهره برداری از ذخایر ژنتیکی دارد اما از این ذخایر به درستی استفاده نمی شود.

وی افزود: کشورهایی که این ذخایر ژنتیکی را ندارند به دنبال کسب آن هستند و می دانند که ذخایر ژنتیکی از منابع طلا و نفت نیز ارزشمندتر است و باید برنامه ای برای حفظ و کسب این نوع ذخایر داشته باشند.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی، با اشاره به تغییر اقلیم زمین، گفت: با توجه به اینکه اقلیم زمین در حال تغییر است و دنیا رو به خشکسالی و کم آبی می رود، بهترین وسیله برای مقابله با این مشکلات استفاده بهینه از ذخایر ژنتیکی است.

مظفری افزود: ذخایر ژنتیکی می توانند با تغییر ژن های گیاهان آنها را تغییر داده و این محصولات را تبدیل به گیاهان مقاوم به خشکی یا شوری کنند تا در شرایط خشکسالی و کمبود آب نیز بتوان آنها را کشت داد.

به گفته وی، ایران از نظر منابع ژنتیکی غنی است ولی در کنار آن نرخ فرسایش ژنتیکی بالایی نیز دارد به همین دلیل اگر از این منابع به درستی استفاده نشود یا بیش از حد از آنها استفاده شود، به راحتی این منابع از بین می رود.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی تصریح کرد: در صورتی که منابع طبیعی ژنتیکی از بین برود، دیگر امکان تولید آنها را نخواهیم داشت به همین دلیل حفاظت از این منابع بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: برخی منابع و ذخایر ژنتیکی مانند زعفران، پسته و اسبچه خزر خاص اقلیم ایران است که بسیاری از کشورها به دنبال کسب این منابع هستند اما ما از آنها به خوبی بهره نمی بریم.

مظفری ادامه داد: ایران همچنین دارای بزرگترین کلکسیون گندم است و 18 هزار نمونه ژنتیکی توده های بومی گندم را داراست همچنین بزرگترین کلکسیون نخود، عدس، انار و پسته نیز متعلق به ایران است.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی نبود قانون در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی در ایران را عامل اصلی به سرقت رفتن این منابع دانست و افزود: طبق کنوانسیون تنوع زیستی مصوب سال 1990 میلادی، منابع ژنتیکی هر کشور جزو اموال آن کشور محسوب می شود و هیچ کشور دیگری حق استفاده از این منابع را ندارد اما از آنجایی که در ایران قانون مصوبی در این زمینه نیست، منابع ژنتیکی مورد بهره برداری غیرمجاز قرار می گیرد و به کشورها ارسال می شود.

مظفری ادامه داد: به دلیل خروج بی حساب منابع ژنتیکی از کشور در حال حاضر آمریکا بزرگترین رقیب ایران در بازار پسته جهان شده است در حالی که این محصول بومی ایران است.

وی با بیان اینکه ایجاد سیستم مدیریت منابع ژنتیکی در کشور مهمترین هدف کارگروه ذخایر ژنتیکی است، افزود: بر این اساس لایحه حفاظت و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی در کمیسیون مربوطه دولت بررسی شده است تا در ادامه به مجلس نیز ارایه شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: