کد خبر: ۳۳۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۷ دی ۱۴۰۲ - 2023December 28
متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به باورهای رایج و غلط درباره بیماری‌های عفونی زنان گفت: عفونت‌های زنان به دو دسته باکتریایی و قارچی تقسیم بندی می‌شوند که در این دسته بندی‌ها برخی از بیماری‌های عفونی هیچ ارتباطی به داشتن یا نداشتن شریک جنسی ندارد.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>دکتر شهرزاد زاده‌مدرس با اشاره به این که عفونت‌های قارچی خفیف نیاز به مداخله جدی و یا حتی درمان خاصی ندارد، اضافه کرد: این عفونت‌ها در بیشتر موارد با کمک باکتری‌های مفید محیط واژن خود به‌ خود برطرف می‌شود ولی نکته اینجاست که باید علت‌ زمینه‌ای ایجاد آن بررسی و از بین برود.

به گزارش شفا آنلاین:وی با اشاره به این‌که عفونت‌هایی مثل تریکومونیا (نوعی بیماری مقاربتی و درمانپذیر) و یا گنوکوکی از راه ارتباط جنسی منتقل می‌شود، اظهار کرد: در عین حال عفونت‌های قارچی، عفونت‌های شایعی هستند و در افرادی‌ که رابطه جنسی ندارد هم ایجاد می‌شود.

رییس بخش نازایی بیمارستان مهدیه، گفت: عفونت‌های قارچی توسط قسمت‌های خارجی و یا داخلی واژینال دستگاه تناسلی ایجاد می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه عفونت واژینال یک عفونت قارچی است که باعث سوزش، ترشحات و خارش شدید واژن و لابیا و بافت‌هایی که در دهانه واژن قرار دارند، می‌شود تاکید کرد: هر عاملی مثل عدم رعایت نکات بهداشتی، مصرف دارو، مشکلات کبدی که باعث تغییر در ph واژن شود، می‌تواند زمینه ساز بروز عفونت‌های قارچی باشد.

او با اشاره به این موضوع که داروها می‌توانند به طور موثر عفونت‌های قارچی واژن را درمان کنند، اظهار کرد: اگر به طور مکرر، چهار بار یا بیشتر در طی یک سال، دچار عفونت شدید می‌شوید، ممکن است به یک دوره درمانی طولانی‌تر و یک برنامه نگهدارنده نیاز داشته باشید.

این متخصص زنان و زایمان دانشگاه با اشاره به این که عفونت‌های قارچی خفیف نیاز به مداخله جدی و یا حتی درمان خاصی ندارد، اضافه کرد: این عفونت‌ها در بیشتر موارد با کمک باکتری‌های مفید محیط واژن خودبه‌خود برطرف می‌شود ولی نکته اینجاست که باید علت‌ زمینه‌ای ایجاد آن بررسی و از بین برود.

وی در ادامه رابطه‌ جنسی محافظت شده را راهکار موثری برای پیشگیری از عفونت‌های جنسی دانست و افزود: در صورت ابتلا به این عفونت‌ها باید درمان‌ برای هر دو شریک جنسی انجام شود.

زاده‌مدرس با اشاره به این‌که درمان‌ عفونت‌های جنسی و یا قارچی معمولا به صورت سرپایی است، گفت: تب بالا و برخی علامت‌های سیستمیک نیاز درمان‌های جدی‌تر و یا بستری شدن دارد.

وی درمان‌های خودسرانه در عفونت‌های واژن و دهانه رحم را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: آناتومی بدن زنان به شکلی است که کانال واژن به حفره شکم راه دارد، یعنی کانال واژن به دهانه رحم، حفره رحم، لوله‌ها و حفره شکم متصل است؛ بنابراین عفونت بالا رونده در صورت عدم درمان لوله‌های رحم را درگیر می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، هشدار داد: صرف این‌ که تصور کنید استفاده از محلول‌هایی مثل سرکه، جوش شیرین و یا سایر موارد شست‌وشوی واژن می تواند باعث درمان عفونت های واژن یا سطح موضعی آن شود اشتباه و در برخی موارد می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وی با بیان‌ این که باید با بررسی توسط پزشک متخصص، مشخص شود چه عفونت‌هایی و چگونه ph واژن را تغییر می‌دهد، خاطرنشان کرد: عفونت‌های قارچی اساسا در محیط‌های اسیدی رشد می‌کنند و یا برای دسته‌ای دیگر از عفونت‌های مربوط به زنان محیط قلیایی مناسب است بنابراین؛ استفاده از روش‌های خودسرانه و غیرعلمی برای درمان عفونت توصیه نمی‌شود.

این متخصص زنان و زایمان دانشگاه پرهیز از استفاده خودسرانه از ژل‌های بهداشتی و یا محلول ضدباکتری در زنان را خواستار شد و توضیح داد: ناحیه تناسلی زنانه به خودی خود پذیرای میکروارگانیسم‌هایی است که اگر به میزان تعادل در آن وجود داشته باشند، مشکلی در سلامت آن ایجاد نخواهند کرد؛ اما اگر تعادل ph این ناحیه از بین برود، انواع مشکلات ناحیه واژن در آن ایجاد خواهد شد ضمن این‌که این محلول‌ها می‌تواند زمینه ساز بروز ضایعات پوستی باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی رعایت نکات بهداشتی در زنان و مردان را مورد تاکید قرار داد و گفت: رعایت نکات بهداشتی منجر به سلامت هر چه بیشتر ناحیه تناسلی و جلوگیری از مشکلات بعدی خواهد شد، توصیه می‌شود همیشه از لباس زیر نخی استفاده کنید چرا که وجود کوچکترین مواد غیر نخی و نایلونی در لباس زیر منجر به بروز مشکلاتی مثل سوزش، خارش و حتی عفونت خواهد شد، بعد از هر بار رفتن به دستشویی خودتان را با دستمال سفید و کاملا خشک، تمیز کنید، دستمال‌های معطر و رنگی برای سلامت شما مفید نیستند، هیچ وقت دستمال را از پشت به جلو نکشید؛ چون ممکن است منجر به عفونت و بروز مشکلاتی شود.

دکتر زاده مدرس، ادامه داد: بلافاصله بعد از شنا یا انجام ورزش، لباس زیر خود را عوض کنید چرا که محیط مرطوب امکان رشد باکتری‌‎ها را فراهم خواهد کرد و بهتر است ناحیه تناسلی را با آب ولرم یا خنک بشویید همچنین زنان در زمان قاعدگی تامپون، پد بهداشتی یا کاپ قاعدگی خود را به موقع عوض کنند و در صورت استفاده از کاپ قاعدگی آن را تمیز بشویند و از پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ خودداری کنند./ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: